Un autor dramatic entuziasmat de orasul cu prosti
• interviu cu dramaturgul Dinu Grigorescu La premiera spectacolului „�nt�mpl�ri dintr-un oras cu prosti“ de Moshe Ghersenzon, �n regia lui Dan Tudor, care a avut loc s�mb�t� seara, am fost surprinsi pl�cut s� constat�m c� al�turi de publicul pietrean s-au aflat si numerosi critici si oameni de teatru importanti. Printre ei, al�turi de Natalia Stancu, Moshe Yassur sau Grid Modorcea, dramaturgul Dinu Grigorescu, Presedintele Fundatiei „Spirit Rom�nesc Pro Arte“ si Directorul Editurii „Ghepardul“. Frenetic si departe de a-si disimula entuziasmul, Dinu Grigorescu s-a ar�tat �nc�ntat de ultima productie teatral� pietrean�. Cum eram curiosi s�-i cunoastem argumentele, l-am abordat imediat dup� reprezentatie.
Datorii de suflet
Reporter: Stimate domnule Dinu Grigorescu, stiu c� de Teatrul Tineretului din Piatra Neamt v� leag� un trainic eveniment.
Dinu Grigorescu: M� aflu �n sala teatrului din Piatra Neamt exact la dou�zeci si trei de ani de la premiera comediei mele „Fluturi de noapte“, prezentat� aici �n 1984 si care m-a consacrat ca dramaturg. Prin urmare s�nt legat sentimental de acest teatru printr-un spectacol formidabil, zic eu, la timpul respectiv.
Rep.: Si cu o bun� distributie.
D.G.: Exact! Coca Bloos, Cornel Nicoar�, Ion Musc�, Constantin Ghenescu, Paul Chiribut� (�n parantez� fie zis, e la Paris unde l-am �nt�lnit acum c�teva zile).
Rep.: Stiu c� vreti s� �mpliniti �n aceste zile si o datorie de suflet.
D.G.: Da, vreau s� m� duc la morm�ntul lui Paul Findrihan, un mare secretar literar al teatrului de aici, si s�-i aprind o lum�nare. L-am iubit, l-am stimat si l-am apreciat si disparitia lui este dureroas�.
Rep.: Am realizat c� s�nteti un suporter al regizorului Dan Tudor.
D.G.: Am venit la invitatia foarte talentatului actor si nou director al teatrului, Liviu Timus si a prietenului meu, Dan Tudor, pe care �l consider un regizor de prim� linie a generatiei sale. I-am v�zut p�n� acum trei dintre spectacole, la nivel de v�rf. Este vorba de acel Dario Fo de la Teatrul de Comedie, un spectacol care ne-a ar�tat un regizor cu o fantezie comic� debordant�, apoi „S�nziana si Pepelea“, negresit un eveniment al Teatrului National din Bucuresti si acum acest spectacol al teatrului pietrean.
Cum se obtine maxima plenitudine
Rep.: Care, se pare, pe dumneavoastr� v-a entuziasmat.
D.G.: Nu cunosteam piesa, dar eram legat afectiv de autor, �ntruc�t eu fac parte din putinii, dac� nu s�nt singurul autor rom�n jucat la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucuresti. Am plecat din sal� cu un sentiment de maxim� plenitudine. Pentru c� este un spectacol construit impecabil, jucat impecabil si care creeaz� caractere impecabile. Un spectacol bine articulat, fiecare scen� av�nd dinamism, f�r� nici un fel de lungimi, cu un limbaj modern de exprimare, care a cucerit spectatorul din prima clip�, intr�nd �n dialog cu sala si, mai mult, mentin�nd acest dialog si aceast� tensiune comic� tot timpul, f�r� a apela la lucruri facile, ieftine... �ncheindu-se apoteotic.
Rep.: Spectacolul pe textul lui Mimi Br�nescu este de o cu totul alt� factur�.
D.G.: �n leg�tur� cu cel�lalt spectacol, pot s� v� spun c� am cerut s� citesc textul. Este un spectacol de teatru scurt, o pies� �ntr-un act. �n ciuda faptului c� este intitulat comedie, p�rerea mea e aceea c� spectacolul poate fi considerat o parodie a telenovelei. E f�cut, din nou, impecabil de acelasi Dan Tudor, printr-o viziune regizoral� inedit�, aduc�nd o masin� �n scen�, realiz�nd si planul metafizic cu acel �nger pe capot�...
Rep.: Planul acesta e, totodat�, moralizator.
D.G.: Asa este. Si apreciez sansa pe care Teatrul Tineretului o acord� tinerilor autori dramatici, asa cum, la vremea mea mi-a acordat-o si mie dup� ce abia mi se jucase la Bucuresti prima pies�, intitulat� „Ciripit de p�s�rele“.
Rep.: Cum vedeti viitorul actului teatral pietrean?
D.G.: Consider c� teatrul din Piatra Neamt are un nou �nceput, sub auspiciile cele mai bune si le urez tuturor celor care muncesc aici s� continue aceast� linie, s� aduc� publicul la teatru, pentru c� absolut nimic nu poate �nlocui emotia unui spectacol viu.
|