„Cultura nu trebuie s� fie subordonat� politic“
• interviu realizat cu Liviu Timus, directorul Teatrului Tineretului
Perioad� zbuciumat� pentru Teatrul Tineretului din Piatra Neamt. Prins� �ntr-o lupt� �n care substratul politic este evident, institutia s-a trezit cu bugetul amputat. P�n� la punerea �n pericol a organiz�rii Festivalului de Teatru si chiar a function�rii cotidiene. Conducerea TT a luat atitudine printr-un comunicat de pres�. Dinspre conducerea Consilului Judetean, institutia care ar trebui s� asigure banii, a venit mesaj de linistire, cum c� Festivalul va avea totusi loc. S-a vorbit de presiuni politice, neoficial se vorbeste de lucruri mult mai „serioase“, iar pentru a �ncerca s� clarific�m aceste aspecte am realizat un interviu cu managerul TT, Liviu Timus. Care a r�spuns �ntreb�rilor cu diplomatie si chiar elegant�. �ns� s�nt c�teva lucruri pe care ar trebui s� le aud� cei care au urechi de auzit.
Reporter: Domnule director, Festivalul de Teatru e pus sub semnul �ntreb�rii din cauza subfinant�rii cronice a institutiei pe care o conduceti. Asa st�teau lucrurile acum c�teva zile. �ntre timp, s-au mai modificat lucrurile, m�car la nivel de promisiuni?
Liviu Timus: Dup� cum am citit si �n pres�, domnul presedinte al Consiliului Judetean a reactionat si a spus c� asigur� pe toti nemtenii c� festivalul de teatru se va tine. Acesta este un lucru extraordinar. Sigur c� noi ne-am speriat c�nd am v�zut care este bugetul, pentru c� este cel mai mic buget pe care l-am obtinut de-a lungul anilor si revin la un lucru pe care l-am spus, cred c� acum 10 ani, c�nd am c�stigat postul de manager prin concurs. Am spus atunci c� orice manager care nu are bani e un manager prost. Sigur c� managerul trebuie s� atrag� fonduri si din alte p�rti, dar noi s�ntem o institutie subordonat� unui for superior - Consiliul Judetean. Fiind institutie subordonat�, exist� un buget pe care institutia, forul superior, trebuie s�-l aloce pentru bunul mers al teatrului. De-a lungul anilor, m-am luptat foarte mult ca s� atrag fonduri si s� aduc sponsori, s� ne putem �ntregi activitatea si cred c� s-a observat acest lucru pentru c� am f�cut niste festivaluri de foarte bun� calitate, am avut evenimente �n teatru de foarte bun� calitate. Lumea a �nteles c� trebuie s� fie al�turi de noi, dar prietenii teatrului si sponsorii teatrului �nteleg acest lucru p�n� la un anumit punct, adic� ei nu trebuie s� suplineasc� si bugetul pe care trebuie s�-l primim de la forul superior. Revin, este bugetul cel mai mic pe care l-am primit de-a lungul anilor, �ntelegem c� este un an greu - sau cel putin asa ni s-a explicat - si �ncerc�m s� �ntelegem pentru c� acesta este mersul lucrurilor, dar sper�m �ntr-o revenire si �ntr-o rectificare de buget. �n fiecare an se proceda la acest lucru, cu toate c� am fost atentionat c� anul acesta nu vom mai primi bani, dar trecem peste aceast� atentionare.
Rep.: Un manager c�ruia nu i se dau fonduri, nu prea are cum s� fie un manager bun. Credeti c� acum s�nteti �n situatia �n care vi se taie din fonduri, tocmai �ncerc�nd s� se dovedeasc� faptul c� nu s�nteti un bun manager?
L.T.: E posibil. Nu stiu. Nu vreau s� cred acest lucru. C� t�indu-se fondurile, poate s� mi se impute c� nu s�nt un manager bun. Va exista o evaluare care se va face si anul acesta, exist� un raport de activitate pe care trebuie s�-l prezint, si nu un proiect de management, si vom vedea.
„Singura mea politic� este teatrul“
Rep.: �n comunicatul �n care ati atras atentia asupra faptului c� vorbim de o subfinantare major�, ati afirmat c� nu ati cedat si nu veti ceda unor presiuni politice...
L.T.: Nu vreau s� se �nteleag� gresit. S-a inflamat mai mult dec�t e cazul aceast� problem�. De c�nd am venit eu, din 2006, s-au schimbat foarte multe puteri politice la conducerea judetului. Eu nu am f�cut parte din nici un partid politic, �ntotdeauna am declarat c� singura mea politic� este teatrul. Chiar mi s-a propus de c�teva ori, dar am refuzat, spun�nd c� independenta institutiei poate creste calitatea actiunilor pe care le �ntreprinde. Lucrurile de valoare apar tocmai din lupta si independenta culturii. �n continuare voi r�m�ne la acelasi punct de vedere pentru c� nu trebuie s� fie subordonat� politic cultura. Cultura nu o s� fac� niciodat� un compromis politic, ca s� se �nteleag�, s� nu se �nteleag� cu totul altceva.
Rep.: �mi aduc aminte, domnule director, c� ati mai fost �n conflict, s�-i spunem, cu puterea politic�, �n acel moment delicat al moderniz�rii cl�dirii Teatrului. Atunci ati reusit s� dep�siti, s� spunem, momentul, �n sensul c� ati r�mas �n continuare la conducere. De data aceasta, conflictul este unul mai acut?
L.T.: Atunci, proiectul nu a fost al Consiliului Judetean. Proiectul a fost al prim�riei. Deci, noi nefiind nesubordonati prim�riei, nu prim�ria avea putere de decizie asupra managementului meu.
Rep.: Dar primarul de atunci avea putere de decizie..
L.T.: Avea putere de decizie, dar si eu am �ndr�znit s� m� opun si s� lupt pentru acest teatru, pentru ca lucrurile s� fie f�cute ca lumea, ca s� ne putem �ntoarce cu fruntea sus �n teatru si teatrul s� functioneze. Cred c� mi-am f�cut datoria si am rezistat. Ce am avut de spus, am spus, m-am opus, c�t am reusit s� opresc din enormit�tile care se �nt�mplau, din atrocit�tile vis-à-vis de teatru. Sigur c� nici acum nu avem acustica rezolvat�, mai s�nt probleme pe partea cu linia de sunet, aparatura, cu dot�rile, dar astea se rezolv� pe parcurs
Rep.: Acum r�zboiul e mai greu dec�t cel de atunci?
L.T.: Nu e vorba de r�zboi, e vorba de dou� lucruri total diferite. Aceea a fost o problem� c�nd te bati pentru o cl�dire �n sine si pentru ca ea s� functioneze din toti parametri. Acuma problema este cea a laturii artistice a institutiei, e cu totul si cu totul altceva.
Rep.: Factorul politic sesizeaz� aceast� diferent�?
L.T.: Asta nu stiu. Nu e problema mea. Eu nu pun problema politic. Pe mine m� intereseaz� ca acest teatru s� fie functional. E foarte simplu. Si ca �n aceast� functionalitate s� �si poat� desf�sura activitatea. Si, dac� se vrea performant�, ea trebuie sprijinit� financiar, pentru c� un regizor de marc�, la ora actual�, si un scenograf, ca s�-i aduci si s� faci un spectacol pentru a obtine premii si a te duce �n frunte, cost� foarte mult.
„Nu m� leg de acest scaun“
Rep.: Ati simtit sau simtiti c� e vizat� functia pe care o detineti, cea de director? Vi s-a sugerat s� v� dati la o parte?
L.T.: Nu, nu stiu si nu cred c� �sta e lucrul care m� intereseaz� acum. Pe mine m� intereseaz� s�-mi fac treaba. Iar, dac� nu s�nt dorit, nimeni nu e de ne�nlocuit si oric�nd (am si spus de-a lungul timpului) poate s� vin� cineva, mult mai bun dec�t mine si s� continue activitatea. Nu m� leg de acest scaun.
Rep.: Revenind la ceea ce s-a �nt�mplat �n momentul c�nd trebuia f�cut� receptia lucr�rilor la TT, atunci s-a remarcat o reactie pozitiv� - as �ndr�zni s� spun - a opiniei publice, �n sensul c� au venit iubitorii de teatru, si nu sunt putini �n Neamt si nu numai, al�turi de dumneavoastr�. �n conditiile �n care e pus sub semnul �ntreb�rii Festivalul de teatru, mizati sau v� asteptati la o reactie similar� din partea opiniei publice? Sau poate aveti deja semnale �n acest sens?
L.T.: Sigur, semnale s�nt. Sigur c� oamenii s-au obisnuit cu acest festival. E unul dintre evenimentele cele mai importante pe parcursul unui an si ar fi p�cat ca iubitorii de teatru, de cultur� s� fie privati de acest lucru. Ca s� organizezi un festival nu e un lucru usor deloc. Nu e simplu. Poate multi nu stiu c� munca pentru un festival �ncepe imediat cum s-a terminat editia precedent�. Pentru c� deja trebuie s� iei �n calcul toate spectacolele care se produc de la acea dat� �n tar�, trebuie s�-ti g�sesti un selectioner unic care s� poat� urm�ri spectacolele, trebuie s� anunti din timp, cel putin cu 6-7 luni de zile, pe cei care doresc s� se �nscrie la festival s�-si trimit� optiunile si proiectul cu care vor s� fie prezenti. Selectionerul s� aib� timp s� vad� (anul trecut am avut peste 80 spectacole care s-au �nscris, nu e lucru usor s� vizionezi 80 spectacole si din acestea s� alegi 16 sau 18 ca s� poti s� le ai �n concursul festivalului). E o buc�t�rie care e mai greu de �nteles si de asta trebuie explicat�. Ar mai exista o variant�. S� se fac� un juriu de dinainte si acel juriu s� �l porti prin tar�, s� vad� acest num�r mare de spectacole (ca festivalul s� tin� mai putin la final adic� s� nu mai tin� at�tea zile) Si acel juriu s� vin� �n final cu cele 6-8 spectacole care trebuie s� ia premiu. Dar de ce trebuie s� priv�m iubitorii de teatru si s� nu aib� parte de spiritul competitiei, s� nu participe la cele mai bune spectacole alese de selectionerul unic? De asta facem festivalul. Trebuie s� ai nominaliz�ri, s� poti face comparatie, premiul pentru actori, pentru actrit�, scenograf, regizor.
S�nt si alte festivaluri �n tar� care dureaz� o s�pt�m�n�, dar atunci nu e concurs, vin spectacole, este buget numai pentru spectacole, vin, le prezint� oamenii, le-au v�zut, au plecat acas�. La noi e concurs. �sta este telul festivalului si asta e menirea lui. De aceea pledez pentru tineri. S�ntem singurul festival din tar� care se adreseaz� tinerilor creatori de teatru si scolilor de teatru. V� dati seama ce cheltuial� ar fi dac� s-ar face un juriu dinainte ca s� se duc� prin tar� de-a lungul anului, s� vad� at�tea spectacole pe care s� le analizeze, ce cheltuial� cu transport, cazare, c� ei nu se duc pe banii lor. Ar fi o cheltuial� de n-am mai avea bani s� invit�m trupele aici. Deci noi facem economie masiv� la bani, av�nd un selectioner unic si merg�nd pe acest procedeu si concursul trebuie s� existe pentru c� oamenii trebuie s�-si cunoasc� valoarea, trebuie s� aib� un box office, s� mearg� mai departe cu fruntea sus pentru c� ei se m�ndresc foarte tare, participantii, asta s-a demonstrat de-a lungul timpului, pentru premiul pe care-l iau aici. Altfel s�nt recunoscuti mai departe �n proiectele pe care le fac. Deci Piatra Neamt r�m�ne o scoal� de teatru.
Rep.: Pe final, care e pronosticul dumneavoastr�. Anul acesta vom avea Festivalul de teatru?
L.T.: Eu sper. �n urma promisiunii f�cute, sper s� avem Festival de teatru si sper s� primim si o sum� de festival pentru ca s� putem da drumul la �nscriere si la selectia teatrelor care vor veni.
Rep.: Care ar fi termenul limit�? B�nuiesc c� e deja dep�sit
L.T.: Termenul limit� a trecut. Din aprilie deja trebuia dat drumul, trebuiau anuntate �nscrierile, s� trimit� lumea �nregistr�ri cu spectacole, pentru c� timpul e foarte scurt. S� zicem c� anul acesta se �nscriu 100 trupe. P�i c�nd are timp s� le vad� selectionerul? E si concediul la mijloc, pe care de multe ori �l sacrific�m si de multe ori lumea nu stie. �n concediu noi muncim, noi tinem �n continuare leg�tura cu oamenii si se munceste. Trebuie s� ai o garantie pentru c� nu poti s� promiti altora, s� dai drumul la �nscriere, oamenii s� munceasc� s�-si preg�teasc� spectacolele, s� cheltuiasc� bani, s� �nregistreze, s� le trimit� si dup� aceea s�-I anunti: „stiti, ne pare r�u, din lips� de fonduri nu putem tine festivalul“. E nepl�cut. Totusi am toat� speranta c� se va reveni la normal si c� vom dep�si aceast� perioad� grea.
|