Tezele unice la rom�n�, pretentiile ministerului
• elevii de clasa a VIII-a si a VII-a vor sustine, �n decembrie, tezele cu subiecte unice • cerintele s�nt diferite �n semestrul I, fat� de semestrul II • Ministerul Educatiei, Cercet�rii si Tineretului a f�cut publice pretentiile pe care le are la rom�n� de la elevii din ultimele dou� clase de gimnaziu, care �n decembrie vor sustine tezele cu subiect unic.
Structura subiectelor la limba si literatura rom�n�, pentru teza unic� la clasa a VIII-a, �n anul scolar 2007-2008, va viza �ntelegerea unui text literar dat si exprimarea scris�. Astfel, sarcinile de lucru vor avea �n vedere identificarea unor valori stilistice ale nivelurilor fonetic, lexical si morfosintactic, sesizarea valorii expresive si utilizarea corect� a elementelor de vocabular, av�nd ca suport un text literar, epic sau liric, la prima vedere. Potrivit prevederilor MECT, �n subiectul pentru semestrul I, pot ap�rea si una, dou� cerinte viz�nd valoarea expresiv� a unor categorii semantice sau morfosintactice studiate �n anii anteriori si actualizate, iar pe semestrul al II-lea, accentul se va deplasa c�tre identificarea si operarea cu elemente de sintax� a propozitiei si a frazei. Pentru domeniul lectur� se va avea �n vedere evaluarea unor abilit�ti, a unor deprinderi si a unor competente care vizeaz� capacitatea de receptare a mesajului scris (identificarea unor elemente de structur� si a unor tr�s�turi ale textului narativ/ liric/ dramatic, identificarea modurilor de expunere/ a ideilor principale/ a semnificatiei unor procedee de expresivitate artistic�, identificarea unor elemente morale �n textele date), capacitatea de exprimare scris� (rezumarea textului, caracterizarea unui personaj din textul dat, motivarea apartenentei la un gen literar, comentarea semnificatiilor unei secvente din text/ a unor idei/ a unor procedee de expresivitate artistic�, exprimarea motivat� a unui punct de vedere personal referitor la text).
Sarcinile de lucru care privesc evaluarea capacit�tii de exprimare scris� pentru semestrul I vor consta �n redactarea unor texte reflexive si imaginative (scrisoare; compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal; evidentierea unor tr�s�turi ale unui obiect - peisaj, oper� de art�, persoan� - �ntr-o descriere/ �ntr-un portret; continuarea unor dialoguri), redactarea unor texte functionale (cerere), redactarea unor compuneri despre texte literare la prima vedere. Elevii vor avea de comentat sumar secvente din textul la prima vedere, prin exprimarea motivat� a unei opinii privind structura textului, procedeele de expresivitate si semnificatiile textului si/ sau ale mesajului acestuia.
Tezele din semestrul II
�n semestrul al doilea, elevii claselor a opta vor avea de redactat texte reflexive si imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment social sau cultural; scurte naratiuni); texte functionale (invitatie); compuneri despre texte literare studiate (caracterizare de personaj; motivarea apartenentei unui text studiat la un gen literar: epic - romanul - si dramatic - comedia). La r�ndul lor, elevii claselor a saptea vor avea ca posibile subiecte la teza unic� realizarea unor descrieri prin ordonarea coerent� a detaliilor; redactarea unor texte narative si dialogate; rezumarea unor texte narative la prima vedere; prezentarea unor modele reprezentative pentru v�rsta si optiunile personale; exprimarea unui punct de vedere personal referitor la o tem� adecvat� v�rstei.
Pentru partea de exprimare, elevii de clasa a saptea vor putea avea drept probe la teza unic� la limba si literatura rom�n� din semestrul al II-lea caracterizarea personajelor din texte studiate; ilustrarea unor tr�s�turi ale genului epic sau liric �n texte apartin�nd speciilor literare studiate: balada cult�, nuvela, imnul; exprimarea unui punct de vedere personal referitor la un text studiat sau la prima vedere. Elevii ar putea avea drept prob� si prezentarea unor modele reprezentative pentru v�rsta si optiunile personale.
|