Tezele unice la românã, pretentiile ministerului
• elevii de clasa a VIII-a si a VII-a vor sustine, în decembrie, tezele cu subiecte unice • cerintele sînt diferite în semestrul I, fatã de semestrul II • Ministerul Educatiei, Cercetãrii si Tineretului a fãcut publice pretentiile pe care le are la românã de la elevii din ultimele douã clase de gimnaziu, care în decembrie vor sustine tezele cu subiect unic.
Structura subiectelor la limba si literatura românã, pentru teza unicã la clasa a VIII-a, în anul scolar 2007-2008, va viza întelegerea unui text literar dat si exprimarea scrisã. Astfel, sarcinile de lucru vor avea în vedere identificarea unor valori stilistice ale nivelurilor fonetic, lexical si morfosintactic, sesizarea valorii expresive si utilizarea corectã a elementelor de vocabular, avînd ca suport un text literar, epic sau liric, la prima vedere. Potrivit prevederilor MECT, în subiectul pentru semestrul I, pot apãrea si una, douã cerinte vizînd valoarea expresivã a unor categorii semantice sau morfosintactice studiate în anii anteriori si actualizate, iar pe semestrul al II-lea, accentul se va deplasa cãtre identificarea si operarea cu elemente de sintaxã a propozitiei si a frazei. Pentru domeniul lecturã se va avea în vedere evaluarea unor abilitãti, a unor deprinderi si a unor competente care vizeazã capacitatea de receptare a mesajului scris (identificarea unor elemente de structurã si a unor trãsãturi ale textului narativ/ liric/ dramatic, identificarea modurilor de expunere/ a ideilor principale/ a semnificatiei unor procedee de expresivitate artisticã, identificarea unor elemente morale în textele date), capacitatea de exprimare scrisã (rezumarea textului, caracterizarea unui personaj din textul dat, motivarea apartenentei la un gen literar, comentarea semnificatiilor unei secvente din text/ a unor idei/ a unor procedee de expresivitate artisticã, exprimarea motivatã a unui punct de vedere personal referitor la text).
Sarcinile de lucru care privesc evaluarea capacitãtii de exprimare scrisã pentru semestrul I vor consta în redactarea unor texte reflexive si imaginative (scrisoare; compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal; evidentierea unor trãsãturi ale unui obiect - peisaj, operã de artã, persoanã - într-o descriere/ într-un portret; continuarea unor dialoguri), redactarea unor texte functionale (cerere), redactarea unor compuneri despre texte literare la prima vedere. Elevii vor avea de comentat sumar secvente din textul la prima vedere, prin exprimarea motivatã a unei opinii privind structura textului, procedeele de expresivitate si semnificatiile textului si/ sau ale mesajului acestuia.
Tezele din semestrul II
În semestrul al doilea, elevii claselor a opta vor avea de redactat texte reflexive si imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment social sau cultural; scurte naratiuni); texte functionale (invitatie); compuneri despre texte literare studiate (caracterizare de personaj; motivarea apartenentei unui text studiat la un gen literar: epic - romanul - si dramatic - comedia). La rîndul lor, elevii claselor a saptea vor avea ca posibile subiecte la teza unicã realizarea unor descrieri prin ordonarea coerentã a detaliilor; redactarea unor texte narative si dialogate; rezumarea unor texte narative la prima vedere; prezentarea unor modele reprezentative pentru vîrsta si optiunile personale; exprimarea unui punct de vedere personal referitor la o temã adecvatã vîrstei.
Pentru partea de exprimare, elevii de clasa a saptea vor putea avea drept probe la teza unicã la limba si literatura românã din semestrul al II-lea caracterizarea personajelor din texte studiate; ilustrarea unor trãsãturi ale genului epic sau liric în texte apartinînd speciilor literare studiate: balada cultã, nuvela, imnul; exprimarea unui punct de vedere personal referitor la un text studiat sau la prima vedere. Elevii ar putea avea drept probã si prezentarea unor modele reprezentative pentru vîrsta si optiunile personale.
|