Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2017
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 20 Februarie 2017
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

PUTERE si PROTEST (misc�rile de strad�)

1.Evident, este vorba de puterea politic�, vehement contestat� �n Piata Victoriei („Jos Guvernul!“) si �n fata Palatului Cotroceni („Jos Johannis!“). Cei care, dintr-un motiv sau altul, nu particip�, efectiv, la manifestatii sunt, la r�ndul lor, solidari cu cei din fata Guvernului sau cu cei din fata Palatului Cotroceni. Acestia din urm� sunt adeptii democratiei majoritare: „PSD-ul a c�stigat alegerile, deci trebuie l�sat s� guverneze!“. Manifestantii din Piata Victoriei, din tar� si din afara t�rii, sunt adeptii democratiei compromisului si ai consensului: „PSD-ul a c�stigat alegerile, dar, �n loc s� fac� ceea ce a promis �n compania electoral�, s-a apucat ca, la ad�postul noptii, pe furis, s� fac� demersuri de natur� s�-i exonereze de r�spundere penal� pe cei ce au �nc�lcat legile t�rii, printre ei, numerosi demnitari. De aceea, Guvernul acesta trebuie s� plece!
2. Comisia European� si aliatii Rom�niei din NATO, �mpreun� cu majoritatea televiziunilor str�ine, cu presa str�in� si cu opinia public� str�in� �nclin� s� dea dreptate protestatarilor din Piata Victoriei, subliniind, f�r� echivoc, c� lupta �mpotriva coruptiei trebuie, neab�tut, continuat�, �nc�t guvernantii Rom�niei trebuie s� ia m�suri, urgente, �n vederea g�sirii unui compromis si consens cu rom�nii de toate orient�rile politice. Echidistant, cum �mi place s� cred c� sunt, eu �ncerc s� decelez, adic� s� �nteleg cauzele profunde ale acestor evenimente.
3. Ca s� �nteleg ce se �nt�mpl�, apelez la g�nditorii (sociologi etc.) care au marcat secolele: J.J. Rousseau (1712-1778), Montesquieu (1689-1755), Max Weber (1864-1920), Tocqueville (1805-1859) etc. si iat� ce aflu: puterea politic� este, mai degrab�, un proces dec�t o entitate sau o structur� fix�, �n sensul c� „cel care c�stig� alegerile si st�p�neste nu este niciodat� destul de puternic pentru a r�m�ne mereu st�p�n, dac� nu transform� forta �n drept si supunerea �n datorie“ (J.J.Rousseau: „Contractul social“, 1762).
4. Cu alte cuvinte, numai Puterea acceptat� ca legitim� (legal�, justificat�) de c�tre cei asupra c�reia este exercitat� devine autoritate, adic� �ndrept�tit� s� impun� dispozitii obligatorii, s� impun� ascultarea. Este legitim ceea ce, prin valoarea sa, oblig� la respect, ceea ce este fundamentat �n valoare si este recunoscut, ca atare, de opinia public�. Singurele valori legitime sunt cele tr�ite la nivelul reactiilor difuze ale maselor si care pot da loc la argument�ri g�ndite si lucide, susceptibile de a fi �ntelese �n mod general. Un guvern este legitim dac� ia m�suri drepte, adic� �mp�rt�seste opinia dominant� asupra a ceea ce este just si injust. De aceea, �n legitimitate nu exist� nici proportie si nici limit�: ea exist� - �ntreag� si absolut� - sau nu exist�!
5. Legitimitatea (credibilitatea, adic�) nu e recunoscut� odat� pentru totdeauna, dec�t �n principiu. Valoarea ei este supus� unei revizuiri permanente, mai ales atunci c�nd, iat�, apar deceptii rezultate dintr-o diferent� vizibil� �ntre ipotezele care au �ntemeiat-o si realiz�rile efective. Ai fost ales (votat, desemnat)? Felicit�ri! Dar, ia seama: nu exist� nimic adjudecat odat� pentru totdeauna ! Nimeni, dar absolut nimeni nu poate hot�r� pentru vesnicie ce se poate si ce nu, dar bunul simt poate. Alesul (votatul, desemnatul) este la remorca acestei reactivit�ti difuze, al acelui „cum-e-cu-putint� - asa - ceva ?!“. Se vede, nu?!
6. Simpla �ndoial�, iat�, asupra hot�r�rii unui guvern zguduie �ntreg esafodajul de valori si structuri de la care se revendic� acel guvern. Deoarece, guvernul este investit cu o p�rticic� din putere si nu cu infailibilitatea modului de a o exercita. �ncrederea investit� �n cei alesi (desemnati) refuz� ambiguit�tile: ea exist� - �ntreag� - sau nu exist�! Aici, „explicatiile“ nu ajut� la nimic, deoarece, �n materie de credibilitate, esentialul st� �ntr-un mesaj simplu: alesul, desemnatul este demn de �ncrederea celor ce au investit �n el? Este sincer si cinstit? Este competent ? Face ceea ce a promis c� o s� fac�? Este bine c� tu, guvern, te-ai g�ndit la conditiile r�u-f�c�torilor �nchisi, dar, nu era oare firesc ca, �n primul r�nd, sau m�car concomitent, s� te g�ndesti la conditiile precare �n care functioneaz� at�tea scoli si spitale, la lipsa unor medicamente, la lipsa autostr�zilor, la miile de medici care p�r�sesc tara etc., si s� demarezi niste m�suri de remedierea situatiei?
7. Este limpede ca lumina zilei c�, la v�rful actualei clase politice, se afl� numerosi insi care sunt investigati, urm�riti, trimisi �n judecat� sau condamnati pentru fapte penale. De aceea, vai!, victoriosi �n alegeri, PSD - ALDE s-au gr�bit ca, prin ordonanta de urgent� nr.13, s�-i exonereze de r�spundere pe oamenii care au intrat �n conflict cu legea. Greu de disociat, �n acest abuz de incredere, ce este minciun� deliberat� si ce este autosugestie ideologic� sau sl�biciune de caracter - �n fata presiunilor de un gen sau altul...
8. De aceea, protestatarii strig�, �n gura mare, niste adev�ruri pe care guvernantii �ncearc� s� le evite, din cauza consecintelor pe care aceste adev�ruri le-ar putea avea asupra propiilor interese, pe care �ncearc� s� le �nv�luie, s� le ascund�. Numai c� „acrobatiile“ verbale, ale celor pusi �n defensiv�, nu mai pot �nsela pe nimeni, adev�rul, asprul adev�r, devenind tot mai rezistent la aceast� retoric� goal� de continut. Lectia de �nv�tat din aceste evenimente este c� legitimitatea (credibilitatea) se c�stig� greu si se pierde usor, deoarece, cum am mai spus, fluxul opiniei publice se misc� repede. Credibilitatea alesului, a demnitarului exprim�, �n ultim� instant�, forta, anonim� si impersonal�, a �ntregii societ�ti. Brevetul lui de demitate este semnat de �ntreaga societate. Despre un ales, demnitar, nu putem spune, �n acelasi timp, si da si nu, pentru c� legalitatea, derizorie, a unui asemenea echivoc este inadmisibil�!
9. Cum s-a ajuns aici? Poate c� datorit� unei ameteli ale Puterii: �n cel ales (votat, desemnat) r�m�ne, fatalmente, o parte care pl�teste tribut conserv�rii iluziei c� este „cineva“ si c�, deci, poate face ce vrea: ca s� constientizeze aceast� fatal� �nclinatie, alesul (votatul, desemnatul) trebuie, poate, s� constientizeze primejdia ei. S� �nteleag�, deci, c�, cel ce l-a votat sau desemnat are dreptul s�-l controleze si s�-l �ntrebe ce face. Aici, aparenta nu �nseamn� nimic si tocmai aceasta o face at�t de perfid�. Siguranta, �nsel�toare, a aparentelor a ruinat multe cariere ...

Judec�tor Mihai CIOBOTARU

Articol afisat de 1240 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Mihai CIOBOTARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective