Recital pianistic Maurizio Barboro, la Liceul Particular nr. 1
• �n recitalul propus publicului pietrean, Maurizio Barboro a alc�tuit un repertoriu echilibrat, reprezent�nd stiluri �i epoci diferite Miercuri seara, cocheta �i primitoarea sal� de festivit��i a Liceului Particular Nr. 1 „Aurora Ouatu“ din Piatra Neam� a fost gazda unui recital instrumental organizat de Funda�ia Cultural� „Aurora Ouatu“, �n colaborare cu Filarmonica de Stat „Mihail Jora“ din Bac�u. Concertul a fost sus�inut de pianistul italian Maurizio Barboro, titular al catedrei de pian la Conservatorul Statal „Ghedini“ din Cueno, director artistic al Concursului Interna�ional „Oras Ovada“, al Asocia�iei Muzicale „Alfredo Casella“ �i pre�edinte al Concursului Interna�ional „Oras Racconigi“.
�n recitalul propus publicului pietrean, Maurizio Barboro a alc�tuit un repertoriu echilibrat, reprezent�nd stiluri �i epoci diferite, dar, �n acela�i timp, elocvent pentru propria capacitate de expresie.
Cele 6 Variazioni su „Salve tu, Domine“ di Paisiello, KV 416 de Wolfgang Amadeus Mozart, scrise �n spiritul echilibrului genial al maestrului de la Salzburg, au constituit o inspirat� deschidere a unui recital dens �i solicitant.
Celebra Sonat� �n si minor de Franz Liszt, scris� �n 1852 �i dedicat� lui Robert Schumann, ca un gest de gratitudine fa�� de cel care �i �nchinase Fantezia �n do major, este o derogare de la forma tradi�ional� a genului clasic. Un expozeu de tehnicism str�lucitor, specific stilului pianistic impus cu at�ta elocven�� de Liszt, intersectat de pasaje lirice v�duvite, din p�cate, de profunzimea unei expresii poetice autentice, de-a lungul unei partituri oarecum eclectice care include p�n� �i un exerci�iu contrapunctic tratat inconfundabil, ce creaz� o impresie dimensional� extrem de vast� datorit� faptului c� e conceput pe structura unei singure p�r�i. Chiar dac� nu s�nt pu�ini aceia care �i contest� titulatura, socotind-o, mai degrab�, o imens� fantezie, Sonata �n si minor �i-a c�p�tat un loc binemeritat �n cadrul marii literaturi pianistice. �n acela�i timp, partitura constituie o piatr� de �ncercare �i o provocare pentru orice pianist care se respect�. Iar Maurizio Barboro a dovedit c� poate evolua concludent de-a lungul acestui dificil �i preten�ios travaliu. Sonoritatea ferm� contrapunctat� de pasajele nuan�ate, tu�eul precis �i elegant, folosirea riguroas� �i ra�ional� a pedalei, cu exploatarea optim� a cursei surdinei, frazarea logic� �i coeren�a expunerii, diferen�ierea expresiv� a planurilor dinamice, s�nt doar c�teva din argumentele interpretului. Tehnica bine �nsu�it� sluje�te impecabil un temperament meridional, energic �i afectiv, �inut riguros sub un autocontrol sever care estompeaz� �i reprim� decent tenta�iile unor efuziuni sentimental gra�ioase. Din acest punct de vedere, Maurizio Barboro este un pianist echilibrat, cu un accentuat sim� al construc�iei sonore.
Sonata �n sol minor op. 7, nr. 3 de Muzio Clementi, riguros alc�tuit� de c�tre autorul lui "Gradus ad Parnassum" dup� principiile clasice ale sonatei tripartite, a confirmat acest lucru, iar Preludiul op. 45 de Frederic Chopin a prefa�at p�tima� cele trei piese ale suitei „Pour le piano“ de Claude Debussy - Preludiu, Saraband� �i Toccat� - scris� �n 1901, dup� o lung� perioad� de reticen�� fa�� de crea�ia pianistic�. Lucrarea reprezint� edificator modific�rile de concep�ie asupra tehnicii de �nceput, statu�nd o platform� de reconfigurare a esteticii pianistice pentru lucr�rile care vor urma (Stampe, Pagode, Sear� �n Grenada, Gr�dini sub ploaie, Insula voioas�, cele dou� cicluri de Imagini, Col�ul copiilor, cele dou�zeci �i patru de preludii sau cele �ase Epigrafe antice). Pl�cerea sonorit��ii clare a jocului de sunete din Preludiu, contrapunctat� de gravitatea tainic� a Sarabandei �i elocven�a str�lucitoare a Toccatei, alc�tuiesc un opus compact de senza�ii z�mislite din savoare armonic� �i expresivitate autentic impresionist�.
Maurizio Barboro a dovedit c� se poate adapta perfect stilului subtil al expresiei pianistice debussyene, nuan��nd pertinent sugestiile propuse. Chiar dac� nu at�t de surprinz�toare ca �n lucr�rile anterioare, sonoritatea impresionist� a fost intuit� corect �i exprimat� plastic, mai ales prin exerci�iul �i structura specioas� a tu�eului, remarcabile �ndeosebi �n primele dou� piese ale tripticului.
Recitalul pianistului italian Maurizio Barboro, g�zduit de Liceul Particular Nr. 1 din Piatra Neam�, a constituit, de bun� seam�, un eveniment artistic remarcabil, menit s� �mbog��easc� spa�iul muzical al acestor timpuri �i locuri.
O prodigioas� carier� muzical�
Format din punct de vedere artistic la prestigioasa Academie Na�ional� „Santa Cecilia“ din Roma �i c�tig�tor al mai multor concursuri de pian, Maurizio Barboro a desf�urat o intens� carier� concertistic�, colabor�nd cu faimo�i dirijori �i prestigioase colective artistice din Europa, Asia �i America de Nord. �n 1996, a fost numit „artist �n reziden��“ al Filarmonicii de Stat din R�mnicu V�lcea. Din 1999, �ine cursuri de masterat la Conservatorul din Boston �i �coala de Muzic� Longy „River School“. �n anul 2000, a inaugurat stagiunea orchestrei simfonice Berkschine (Massachusetts), iar cu un an mai t�rziu a concertat la Sala Ateneului din Bucure�ti, �mpreun� cu orchestra simfonic� a Filarmonicii „George Enescu“, dirijat� de maestrul Ovidiu B�lan. �n anii 2003 �i 2005, a c�ntat �mpreun� cu orchestra Longvood la istoricul „Jordan Hall“ din Boston. Este docent al cursurilor de perfec�ionare ale Academiei Europene �i Americane. Pasionat al muzicii camerale, component al Noului Cvartet Pianistic Italian (dou� piane la opt m�ini), colaboreaz� frecvent cu violoncelista Dario Destefano, violonista Aiman Musschajyeva �i flautistul Maxence Larrieu. A �nregistrat integral Concertele pentru pian �i orchestr� de Shostakovici, sonatele lui Brahms, Franck, Rachmaninov, Kabalevsky, precum �i compozi�ii originale pentru pian la opt m�ini.
Un loc privilegiat pentru evenimente culturale
Dincolo de evenimentul artistic ca atare, ni se pare important s� subliniem faptul c� ini�iativa tot mai pregnant� a conducerii Liceului Particular nr. 1 �i a Funda�iei Culturale "Aurora Ouatu" de a investi acest spa�iu cu virtu�ile unui privilegiat loc de desf�urare a unor evenimente culturale este extrem de benefic� �i trebuie privit� cu �ntreaga considera�ie care i se cuvine. �i, de ce nu?, cu bucurie �i gratitudine. Pentru c�, s�ntem obliga�i s� recunoa�tem, sala de festivit��i are toate datele unui preten�ios studio de concerte camerale, toate facilit��ile �i dot�rile, inclusiv un autentic Steinway & Sons care confer� o sonoritate corespunz�toare interpret�rilor preten�ioase �i de fine�e. �ntr-un cuv�nt, este un gest cultural necesar �i �ndatoritor de care ar trebui s� profite c�t mai mul�i.
|