Anvelopele de iarn� ruineaz� transportatorii
• proiectul celor de la Transporturi privind obligativitatea dot�rii autovehiculelor cu pneuri de iarn� �i nemultumeste pe transportatori • „Pentru a-ti cump�ra cauciucuri de iarn� pentru o autobasculant�, scoti din buzunar 100 de milioane de lei, bani pe care nu stii dac� �i scoti �ntr-o iarn�“, spune patronul unei firme de transporturi din judet • Obligativitatea echip�rii autovehiculelor cu pneuri de iarn�, m�sur� dorit� de reprezentantii Ministerului Transporturilor, ce urmeaz� s� fie aprobat� �n cur�nd de Guvern, i-a luat pe nepreg�tite pe transportatorii nemteni. Acestia s�nt de p�rere c� m�sura nu va face altceva dec�t s� duc� chiar la falimentul unor societ�ti care cu chiu cu vai supravietuiesc pe timp de criz�. Costurile pentru echiparea unui autovehicul de mare tonaj, autobasculant� sau tir, depinde de num�rul de roti. O autobasculant� poate s� aib� si 10 roti, iar un TIR chiar 16. �n magazinele de profil, pretul unui cauciuc este �n functie de dimensiune si marc�, fiind cuprins �ntre 7 si 20 de milioane de lei vechi. Un calcul simplu arat� c�, �n medie, pentru echiparea unei autobasculante, firma trebuie s� fac� un efort financiar de aproximativ 100 de milioane de lei vechi. „Personal, nici nu m� g�ndesc s� cump�r cauciucuri de iarn�, pentru c� nu merit� investitia. De regul� iarna �n constructii nu prea ai ce face, iar dac� se iveste vreo lucrare, cu sigurant� nu produci banii pe care i-ai da pe cauciucuri. Asa c� mai bine trag toate masinile pe dreapta. Dac� ar fi s� dotez cele 7 camioane ar trebui s� cheltui 700 de milioane de lei, asa c� mai bine r�m�n banii �n contul firmei. M�sura, chiar dac� este bun�, nu era de luat acum �n aceast� criz�. S�nt firme de transport care abia �si duc zilele, iar m�sura asta ar putea s�-i duc� la faliment. M� refer la acele societ�ti care fac transport marf� si circul� indiferent de anotimp. P�i s�-ti dotezi un tir cu pneuri de iarn� trebuie s� cheltui bani seriosi. Numai un cauciuc de iarn� cost� 20 de milioane de lei. Dac� mai pui la socoteal� rovinieta, plata soferului, taxele de drum, taxele locale si altele si tragi linie, vezi c� de fapt firma nu mai r�m�ne cu nimic“, ne-a declarat patronul unei firme de transport din judetul Neamt. Alti transportatori spun c� efortul financiar cu echiparea pe timp de iarn� se va reg�si �n tariful transportului care va creste. Automat, va creste si pretul produselor transportate, drept pentru care cel care va suporta aceast� investitie va fi tot cet�teanul de r�nd. Conform ultimelor informatii, Guvernul urmeaz� s� aprobe, p�n� la sf�rsitul acestei luni, ordonanta de urgent� referitoare la obligativitatea echip�rii autoturismelor cu cauciucuri de iarn�, �n perioada 1 noiembrie-31 martie. Proiectul de lege, care este opera Ministerului Transporturilor, prevede ca soferii de autoturisme si camioane s� fie obligati s� utilizeze anvelopele de iarn�. �n caz contrar, ei risc� amenzi cuprinse �ntre 2.500 lei si 4.000 de lei, plus achitarea daunele aduse elementelor care compun drumul. Aceste sanctiuni ar urma s� fie aplicate si �n cazul �n care masinile nu au montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, �n perioadele �n care soselele s�nt acoperite cu gheat� sau polei.
|