Adormirea Maicii Domnului
• numeroase lacasuri de cult din Neamt au hramul astazi
Credinciosii crestini ortodocsi sarbatoresc, astazi, marele praznic Ă®mparatesc al „Adormirii Maicii Domnului“. De ziua Adormirii Maicii Domnului este hram la manastirile Varatec si Bistrita, la biserica Precista I din municipiul Piatra Neamt si la biserica din cartierul VĂ®natori, la biserica Adormirea din centrul orasului TĂ®rgu Neamt. Parohii satesti mai vechi sau mai noi, precum cele din Dobreni, Balanesti, Margineni, Tarcau, Turturesti, Boistea, Ghindaoani, Grumazesti, Nemtisor, Preotesti (com. Timisesti), Raucesti, Urecheni, Valea Arini (com. Baltatesti), VĂ®natori - Neamt si multe altele Ă®si serbeaza pe 15 august hramul. Din zona Roman Ă®si sarbatoresc hramul Ă®n aceasta zi sfĂ®nta bisericile din satele Balusesti (ridicata Ă®n anul 1927), BatrĂ®nesti (1836), BĂ®rjoveni II (1974), CĂ®rlig (1810), Cuci (1811), Gheraiesti (1854), Moldoveni II (1995), Todireni (1854) si Tuscanii din Vale (1950).
„Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului ne ofera bucuria duhovniceasca, dupa doua saptamĂ®ni de post si de curatire sufleteasca, sa ne Ă®ndreptam spre Ă®ncheierea anului bisericesc, care va avea loc la 1 septembrie. Acesta este cel mai Ă®nsemnat praznic Ă®mparatesc, iar, pe 8 septembrie, Nasterea Maicii Domnului deschide un nou an bisericescc si va continua cu alte mari sarbatori de peste an. Maica Domnului este ocrotitoarea crestinismului de pretutindeni, iar multe biserici ortodoxe din judet au hramul «Adormirea Maicii Domnului». Dintre toate aceste ctitorii, mentionez pe cea ridicata de Ruxandra Lapusneanu, Ă®n anul 1596, cunoscuta credinciosilor romascani sub numele de «Precista Mare». Acest sfĂ®nt lacas de Ă®nchinaciune a fost refacut Ă®n anul 1753, de catre Episcopul Ioanichie Hasan, originar din comuna Bahna“, a declarat preotul protopop, Florin Tuscanu.
Cultul Bisericii Ortodoxe este impregnat de preacinstirea Maicii Domnului, în icoane, imnuri, rugaciuni, acatiste, în Sfintele Taine si mai ales în Sfînta Liturghie. Nu este slujba a liturgicii ortodoxe în care sa nu fie pomenita si Maica Domnului. În primul rînd, Ortodoxia cinsteste pe Maica Domnului nostru Iisus Hristos ca fiind cea mai curata si inocenta dintre fecioare, ea primind de bunavoie sa poarte în pîntece pe Fiul lui Dumnezeu. Prin aceasta, ea a devenit Maica întregului neam omenesc. Este vorba de nasterea în timp din pururea Fecioara Maria si de Nasterea din vesnicie din Tatal, Dumnezeu deopotriva si de o fiinta a Fiului si cu Duhul Sfînt. Iisus devine, astfel, Fratele nostru, Care vine sa ne mîntuiasca din infinita-I dragoste divina. Iisus a cinstit mult pe Maica Sa, dovada episodul din Cana Galileii, cînd la rugamintea ei preface apa în vin si sta cu ea pîna la vîrsta de treizeci de ani, lucrînd ca un om obisnuit, iar apoi o da în grija Sfîntului Evanghelist Ioan din clipa crucificarii Sale, ca arvuna si marturie vie a prezentei Sale în lume, prin Apostoli. Nu era necesar, desi era Sfînta, ca ea sa nu treaca prin moarte, deoarece Iisus Hristos, Însusi Dumnezeu, trecuse prin moarte si Înviere. Nu era necesar sa fie înaltata cu trupul viu la Ceruri, deoarece era posibila o interpretare eronata a crestinismului si Evangheliei. Dumnezeu demonstreaza ca ridica la mare cinste pe Maica Domnului, desi o lasa sa treaca prin moartea fireasca. Iisus este prezent la acest moment si îi preia sufletul. Credinta ortodoxa mai spune ca cine nu cinsteste pe Maica Domnului ca fiind Nascatoarea de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria, nu Îl cinsteste nici pe Fiul lui Dumnezeu întrupat din ea, si nici jertfa Lui de pe cruce nu mai are valoare mîntuitoare.
|