Fraþii Mararu au fost condamnaþi pentru trafic de maºini
• Bogdan Anton Mararu a primit 5 ani de închisoare, iar fratele, Gheorghe Cãtãlin, 2 ani • Florin Cãtãlin Moisã a primit o pedeapsã cu suspendare • dosarele referitoare la trafic cu maºini au fost conexate • din cei 7 inculpaþi, numai doi au fost condamnaþi cu suspendare • învinuiþii trebuie sã plãteascã daune materiale de circa un miliard de lei • Magistraþii de la Judecãtoria Piatra Neamþ au dat, ieri, 29 martie 2006, soluþia într-un dosar complex, cu ºapte inculpaþi trimiºi în judecatã pentru nenumãrate infracþiuni, printre care ºi trafic de maºini. Dupã îndelungi deliberãri, magistraþii l-au condamnat pe Bogdan Anton Mararu, de 32 de ani, din Piatra Neamþ, la o pedeapsã de 5 ani de închisoare cu executare, iar pe fratele sãu, Gheorghe Cãtãlin Mararu, de 28 de ani, la 2 ani de detenþie, tot cu executare. ÃŽn acelaºi dosar Elena Moraru, de 43 de ani, va sta dupã gratii timp de 3 ani, Iuliana Mureºan, de 37 de ani, din Maramureº, a fost condamnatã la 3 ani, iar Aurel Reginel Dîrlea, de 35 de ani, din Moineºti, are de executat o pedeapsã de 2 ani de închisoare. Cu doi dintre acuzaþi, magistraþii au fost mai blînzi ºi le-au aplicat pedepse cu suspendare. Florin Cãtãlin Moisã, de 39 de ani, este condamnat la 2 ani cu suspendare, aceeaºi pedeapsã fiindu-i aplicatã lui Constantin Georgescu, de 57 de ani, din Tîrgu Neamþ. Instanþa a mai stabilit ca Moisã sã achite daune materiale cãtre Direcþia de Finanþe, prin ANAF, în valoare de 376 milioane de lei vehi, iar Georgescu trebuie sã plãteascã 94 de milioane de lei, iar împreunã cu Elena Moraru, 60 de milioane de lei. De asemenea, Bogdan Anton Mararu datoreazã 366 milioane de lei singur ºi alþi 87 de milioane de lei în solidar cu Moisã. ÃŽn total, daunele se cifreazã la aproape un miliard de lei. ÃŽmpreunã, cei 7 inculpaþi trebuie sã achite cãtre stat cheltuieli judiciare de 100 de milioane de lei, din care lui Moisã îi revin 28 de milioane de lei ºi cîte 12 milioane de lei pentru ceilalþi.
Ce au reþinut procurorii
Procurorii nemþeni i-au trimis în judeatã, în urmã cu doi ani, pe fraþii Mararu, Florin Moise, Elena Moraru, din Tîrgu Neamþ, ºi Iuliana Mureºan, din Sighetul Marmaþiei, acuzîndu-i de prezentare de documente false la autoritatea vamalã, fals în înscrisuri sub semnãturã privatã, înºelãciune ºi fals material în înscrisuri oficiale. Acuzaþii au reuºit sã le fie vãmuite, la tarife mai mici decît cele normale, opt autoturisme: un VW Bora, un Audi A8, un Nissan, un BMW 250 ºi unul X5, douã Mercedes Benz ºi un Opel Zafira. Trei maºini fuseserã sustrase de persoane necunoscute din Italia, Germania ºi Cehia. Conform anchetatorilor, activitatea infracþionalã a avut loc în perioada 2001 - 2002, cînd aceºtia au introdus în þarã maºinile. La vãmuire au prezentat, pentru fiecare, certificate de tipul EUR 1 false, beneficiind de tarife preferenþiale. În loc sã plãteascã taxe vamale de 30%, au achitat tarife de doar 6% sau 12%, prejudiciind bugetul de stat cu circa jumãtate de miliard de lei. Falsul a fost descoperit mai tîrziu, în þãrile de origine a maºinilor. Dupã vãmuirea localã, certificatele EUR 1 prezentate de proprietari trebuiau transmise la vama centralã, iar aceasta le trimitea pentru verificarea autenticitãþii, în þara de origine a autoturismului. Singura din afara judeþului Neamþ era Iuliana Mureºan. Aceasta deþinea o reþea proprie la Sighetul Marmaþiei, care avea ºi alte activitãþi conexe, dar înmatricula ºi maºini strãine. La un moment dat, nu a reuºit sã vãmuiascã o maºinã VW Bora nouã furatã din Cluj, la trei zile de la cumpãrare, ºi a apelat la serviciile unor funcþionari nemþeni, prin intermediul fraþilor Mararu. În 2003, Moisã a fost trimis în faþa judecãtorilor pentru folosirea de documente false la autoritatea vamalã ºi înºelãciune. Folosindu-se de acestea, a reuºit sã introducã în þarã patru autoturisme, douã Skoda Octavia, un Audi A6 ºi un Alfa Romeo 156, pentru care a beneficiat de reducerea taxelor vamale de la 30% la 12% ºi 6%. Direcþia Vamalã Iaºi a sesizat Poliþia Neamþ pe 21 noiembrie 2001, cã, în 15 noiembrie 2000, Biroul vamal de control ºi vãmuire Piatra Neamþ a eliberat o chitanþã prin care acorda un regim tarifar preferenþial, în baza certificatului de circulaþie a mãrfurilor EUR 1 fals. Pe 17 mai 2002, aceeaºi instituþie a sesizat cã, în alte trei cazuri, reducerea taxelor vamale s-a fãcut cu certificate EUR 1 false. Pentru alþi participanþi la fapte, cauza a fost disjunsã. Ulterior, s-a completat urmãrirea penalã ºi s-a dispus trimiterea în judecatã a lui Aurel Reginel Dârlea, în vîrstã de 32 de ani, din Bucureºti, împreunã cu Moise, acuzat fiind de fals intelectual ºi fals în înscrisuri sub semnãturã privatã, precum ºi instigare la aceste infracþiuni.
Acte „procurate“ la Bucureºti
Organele de urmãrire penalã au stabilit cã, dupã ce au fost introduse în România mai multe autoturisme, învinuiþii le-au înstrãinat folosindu-se de mijloace frauduloase. Dârlea fãcea parte dintr-o reþea de infractori specializaþi în introducerea în þarã ºi înscrierea în circulaþie a autoturismelor sustrase din strãinãtate. Vãmuirea, omologarea ºi verificarea RAR au fost realizate cu ajutorul unor persoane din Bucureºti, iar pentru înmatricularea maºinilor s-a apelat la Moisã. În acest dosar era vizatã doar activitatea de înscriere în circulaþie a douã autoturisme Skoda Fabia. Primul a fost introdus în þarã de un cetãþean ceh, pe 24 iunie 2001, ºi în aceeaºi zi a fost înstrãinat cãtre un bucureºtean. A doua zi, cehul a reclamat poliþiei din Praga sustragerea maºinii. Bucureºteanul ªtefãnel Cioalcã a fãcut toate formalitãþile, iar pentru înstrãinarea maºinii a apelat la Dîrlea care, la rîndul sãu, l-a gãsit pe Moisã. Actele de înmatriculare ºi documentele de vînzare-cumpãrare au fost trimise de Dârlea lui Moisã, iar acesta a întocmit, în fals, un contract de vînzare-cumpãrare, semnînd în fals pentru cumpãrãtor. Pe 30 august 2001, la solicitarea lui Dârlea, Moisã a întocmit în fals un alt contract de vînzare-cumpãrare, i-a semnat în acelaºi mod pe cumpãrãtori, document în baza cãruia s-a procedat la radierea ºi înmatricularea autoturismului. Al doilea autoturism, o Skoda Fabia, a fost adus în þarã pe 22 august 2001, iar procedura s-a derulat la fel ca în primul caz. Prin aceste modalitãþi, Dârlea a eludat formalitãþile legale de înscriere în circulaþie a maºinilor. Constantin Georgescu ºi concubina acestuia, Elena Moraru, au fost acuzaþi cã, în perioada 2000-2002, au beneficiat de taxe vamale reduse pentru douã autoturisme, prezentînd vameºilor certificate de origine a mãrfii EUR1 false. În realitate, maºinile erau furate din þãrile de origine, Germania ºi Italia. Au fost vãmuite la un tarif preferenþial (de 12%, în loc de 30%) douã autoturisme, un Opel Zafira ºi un BMW 525. Dupã înmatriculare, acestea erau vîndute la preþuri mai mari decît cele de achiziþie. Toate cele patru dosare au fost conexate într-o singurã cauzã, iar instanþa de judecatã s-a pronunþat ieri.
|