Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2006
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 27 Octombrie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Despre un fel de ipocrizie lingvisticã

Despre un fel de ipocrizie lingvistic�

• interviu cu regizorul spectacolului „Chat“ de Stefan Caraman, montat la Teatrul „Pi Buni“, Dan Vasile

Rep.: Explicitati explicitul, v� rog!
Dan Vasile:
Exist� la aceast� or� un curent �n dramaturgia contemporan� care marseaz� foarte mult pe explicit ca o calitate �n sine a textului. Ca s� spunem pe sleau, este un text explicit �n mod gratuit. Am citit foarte multe texte ale unor tineri autori contemporani care au imprecatii �n cascad� f�r� nici o justificare. �n cazul spectacolului nostru, ce este explicit face parte din cotidian, din viata noastr� de zi cu zi. Nu cred c� cineva, si pudibond s� fie, n-ar putea �ntelege contextul �n care se folosesc anumite expresii. Contextul, de altfel, genereaz� acest limbaj, nu este o refulare a autorului, a actorilor, a regizorului, a nim�nui din echipa de creatie.
Rep.: Si chiar dac� ar fi, s� zicem, disimulat�?
D.V.:
Da, si nici nu e �n exces. Spuneam acum vreun an si ceva, �ntr-un interviu, c� nu o s� fac texte care contin limbaj explicit, tocmai pentru c� pe scenele rom�nesti, de underground mai ales, se aglomereaz� at�t de mult limbaj explicit, c� nu auzi nici �n tramvai.
Rep.: Si totusi ati f�cut.
D.V.:
Pentru c� aici nu e vorba de limbaj explicit, ci de o dram� a unor oameni care �n situatii extreme, precum cea indus� de betie, disperare, crize existentiale, ajung s� foloseasc� si un limbaj mai putin acceptat teoretic. Dar noi, ca natie, s�ntem pudibonzi, c�ci dac� te uiti la filmele americane, constati c� cele mai cuminti productii contin c�te un „fuck you“ c�t toate zilele, care la noi se traduce, de regul�, printr-un „du-te naibii“, deosebit de voalat. Noi facem numai t�mpenii, dar nu le vorbim, ne ascundem dup� deget.
Este, cred eu, un exercitiu foarte util. Eu am v�zut ast�zi oameni care r�deau discret, nu-si permiteau s� r�d� explicit, tocmai s� nu recunoasc� propriile „sl�biciuni“.
Rep.: E un fel de ipocrizie lingvistic�. Cu at�t mai mult cu c�t �n viata de fiecare zi, de fapt, nu are nici o motivatie. Dincolo de asta, v-as ruga s� ne explicitati, din punctul dumneavoastr� de vedere, drama acestor doi oameni, din perspectiva v�rstei.
D.V.:
Acum o s� fiu putin pretentios si am s�-mi permit s� afirm c� este exact drama din „Livada de visini“, dac�-mi permiteti, �n care vin vremurile peste niste oameni care nu vor s� �nteleag� aceast� schimbare. Aici se �nt�mpl� ca oamenii acestia, care au saizeci si ceva de ani, s� ia contact cu un alt timp istoric. Ei tr�iesc �ntr-o existent� paralel� cu aceea a celor de v�rsta lor. Ei nu mai s�nt pensionarii aceia clasici, care stau la coad�, ci s�nt oameni care folosesc Internetul ca pe un instrument util, cotidian, care nu mai e o noutate pentru ei. Ei bine, acest lucru �i arunc� �ntr-un soi de schizofrenie, �ntr-un soi de scindare cu personalitatea lor.
E, de fapt, un refuz de a-si accepta v�rsta. Internetul este folosit cu prec�dere de c�tre tineri, care �l utilizeaz� ca pe un instrument modern, util.
Rep.: Asta nu �nseamn� adaptabilitate?
D.V.:
Adaptarea nu se poate face chiar deplin, chiar usor. Este o dorint� de adaptare, dar sechele ale vechiului comportament mai exist�. De asta numesc eu acest lucru drept schizofrenie. Poate c� aici este si sursa comediei. Este un fel de reactie duplicitar�, recunoscut� si asumat� �n fapt, �ntre „doi bosorogi nenorociti“, cum se categorisesc ei �nsisi. Este o ironie si o autoironie a autorului pentru faptul c� nici aceste noi epoci care vin nu s�nt fabuloase, nu s�nt cu mari deschideri. Individul este acelasi ca acum o sut� de ani. Tr�ieste aceleasi drame, are aceleasi probleme care decurg din lipsa de comunicare, are tot aceleasi drame sufletesti, iubiri ne�mp�rt�site, semnale cotidiene transmise gresit si �ntelese gresit. Problematica e aceeasi. Textul putea fi si �n versuri shakespeariene, putea fi si �n sonete.
Rep.: Un melanj �ntre visare, puritatea sentimentului si obsesia sexual�.
D.V.:
Care este, de asemenea, un dat natural. Si acum putem spune cu z�mbetul pe buze, f�r� nici un fel de crispare ceea ce acum, s� zicem, dou�zeci de ani n-am fi putut s-o facem. De asta am si ales acest text. Pentru c�, �n principal, eu am f�cut p�n� acum, ca regizor, texte cu un anumit nivel estetic, texte clasice, Shakespeare, Cehov, si chiar dac� am lucrat si �n underground, la „Green Hours“, de pild�, am f�cut „Othello“. Evident, altfel dec�t interpretarea clasic�, dar nu m-am apropiat p�n� la aceast� experient� de vreun text contemporan at�t de savuros. Stefan Caraman, cred eu, este un autor cu foarte mare viitor �n teatrul rom�nesc. Este o voce distinct� fat� de restul autorilor care au acel teribilism adolescentin, gratuit. Am un exemplu de astfel de dramaturgie �n care trimiterile scatologice, de cele mai multe ori nemotivate, �nneac� pur si simplu textul. Si asta aduce numai deservicii, pentru c� �n loc s� creeze efectul scontat, de soc, de trezire la o anumit� constiint�, obtine contrariul si lipsa de reactie a publicului.
Rep.: Care nici m�car nu mai e contrariat.
D.V.:
Exact. Si fat� de acest gen de dramaturgi, Caraman este un autor cu deschidere, care are scriitur�, care are suflu, care stie s� contureze un personaj credibil.
Textul a fost scris special pentru Cojocaru si Borcia, si Caraman, care �i cunoaste bine pe am�ndoi, - pentru Borcia a mai scris „Santiago“, un soi de docu-dram� - a mers mult mai departe. Este un text mai plastic, mai adev�rat, pentru c� nu are fite, nu are pretentii.
Rep.: Pentru c� adineaori ati pomenit de lucr�rile, s� le spunem „seria“, pe care le-ati montat, vi se pare c� aceast� montare face parte din operele dumneavoastr� minore?
D.V.:
Nu exist� asa ceva, Doamne fereste! De altfel, nu cred c� exist� oper� minor� �n creatia nim�nui care se ocup� de teatru. Dec�t dac� vrea el s� fie minor�. Si poate s� fie minor� si pe scena mare. Exemple, stiti prea bine, s�nt destule. C�nd am v�zut pentru prima oar� textul, mi-am spus c� e o provocare, dar pe m�sur� ce l-am �nteles si l-am aprofundat, am realizat c� nu pot s�-l tratez ca pe un ciubuc. Textul, pur si simplu, m-a prins. Totul era autoreferential, personajele se jucau pe ele �nsesi, actorii erau personaje, iar personajele erau actori. Mi s-a dezv�luit o zon� estetic� neb�nuit� la un text contemporan.
Rep.: Cum �ntrez�riti viitorul acestui gen de spectacol?
D.V.:
P�i, �sta-i viitorul. Schimbarea modalit�tilor de finantare care, dup� c�te stiu, se studiaz� la aceast� or�, vor duce, �n cur�nd, la desfiintarea teatrelor de repertoriu. Sau la limitarea lor ca num�r de personal. Se si zvoneste c� �n Bucuresti, de pild�, vor r�m�ne Nationalul, Odeonul si Bulandra, cel mult, iar actorii vor fi liberi profesionisti si vor lucra pe contract, pe proiect. Ca �n Occident. Teatrul de stat a devenit o industrie care nu mai poate fi sustinut� financiar. Si atunci se va reveni la o formul� pe care o socot a fi c�stig�toare.

Articol afisat de 2003 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective