Aberatiile unui deputat
Deputatul Mihai Weber (PSD) este marcat de insomniile create de grija sc�derii gradului de �ncasare a amenzilor de la soferii sanctionati �n circulatia rutier�, sc�dere care are efecte negative asupra bugetelor locale. �ngrijorat si de ineficienta ANAF-ului �n materie de str�ns d�ri, care d� dureri de cap Guvernului Tudose, domnul deputat a scremut o propunere legislativ�, pe care a si dat-o Parlamentului s� i-o aprobe. Sper� astfel domnia sa s� �mpuste mai multi iepuri dintr-un foc. S� se remarce �n fata partidului, s� ias� din anonimat si s� intre �n topul national al f�c�torilor de legi. Din analiza la rece a propunerii legislative scremute de deputat, rezult� c� aceasta nu dep�seste consistenta unei opere de trei parale, scris� �n cinci articole, av�nd anvergura unui p�rt menit s� n�uceasc� de admiratie electoratul, intitulat pompos „Proiect de lege“. Din continutul proiectului, se vede cu ochiul liber c� domnul deputat a fost inspirat de sloganul mobilizator al Guvernului PSD „Totul pentru buget!“. Este exclus� din start orice presupunere c� �n opera de initiere a proiectului deputatul ar fi studiat fie si pe diagonal� Codul Rutier. Pentru c� �n acest domeniu domnul deputat avanseaz� o teorie novatoare �n materia regulilor de circulatie, statu�nd c� una din cauzele accidentelor de circulatie ar fi „degradarea comportamental� a soferului �n trafic, determinat� de lipsa de constr�ngere provocat� de neplata amenzilor la regimul circulatiei“. P�n� acum stiam c� plata datoriilor fat� de stat (inclusiv a amenzilor) era reglementat� de legile fiscale si c� acestea prev�d sanctiuni pentru neachitarea acestor datorii �n termen. Dup� capul domnului deputat „neglijarea obligatiei pl�tii amenzilor de circulatie“ este o �nc�lcare care trebuie sanctionat� de Codul Rutier, nu de Codul Fiscal.
Ce contine �n fond proiectul deputatului cu pricina?
Deputatul propune ca odat� cu emiterea procesului verbal de contraventie, pentru �nc�lcarea unei reguli de circulatie amendabil�, s� fie emis si actul de „suspendare a exercit�rii dreptului de a conduce a autovehiculul“. Adic�, pe limba lui Gigel de pe bascul�, s� fie „suspendat permisul de conducere“. Suspendarea permisului va opera numai dup� 30 de zile de la aplicarea amenzii, dac� �n acest interval Gigel nu s-a prezentat la DPRCIV cu dovada pl�tii amenzii. Dac� au fost dep�site cele 30 de zile, Gigel va circula cu permisul suspendat, p�n� la plata amenzii. Briliant� si profund� solutie, prin care Politia devine organ responsabil cu �ndestularea bugetelor locale, prin sanctionarea „r�u-platnicilor m�runti“ cu suspendarea permiselor acestora. I-am numit „r�u-platnici m�runti“ pe acesti contravenienti la regulile de circulatie, �n comparatie cu „r�u-platnicii barosani“ care nu-si pl�tesc amenzile de milioane pentru evaziune, acte de comert ilicite, sau alte activit�ti interzise, amenzi ce ar trebui s� ajung� la Bugetul de stat. Dac� �n raport cu „r�u-platnicii m�runti“, domnul deputat s-a cocosit, propun�nd s� li se „suspende permisele de conducere“, �n raport cu „r�u-platnicii barosani“ acesta s-a blocat cu totul, de parc� acestia nu ar exista. Deputatul nu concepe c� „barosanilor“ li s-ar putea suspenda ceva, fie m�car exercitarea dreptului de a purta p�l�rie, pentru neplata amenzilor de milioane c�tre Bugetul de stat.
Vom ajunge s� fim sanctionati cu „suspendarea permisului de conducere“ pentru neplata amenzilor pentru �nc�lcarea tuturor codurilor existente
Neplata unor amenzi este �ntradev�r o problem� care afecteaz� at�t bugetele locale, c�t si bugetul de stat. Dac� deputatul nostru ar fi r�sfoit Codul Rutier, ar fi aflat cu surprindere c� „suspendarea permisului de conducere“ este una din cele mai severe sanctiuni aplicate exclusiv pentru „�nc�lc�ri grave ale prevederilor Codului Rutier“. Ori, neplata unei amenzi contraventionale la regimul circulatiei nu are nici o leg�tur� cu prevederile Codului Rutier. Neplata unei amenzi, indiferent pentru ce este aplicat� reprezint� o �nc�lcare a prevederilor Codului Fiscal. Dup� muschiul g�ndirii domnului deputat, vom ajunge s� fim sanctionati cu „suspendarea permisului de conducere“ si pentru �nc�lc�ri ale prevederilor Codului Familiei, ale Codului bunelor maniere, ale Codului Comercial si ale altor asemenea coduri existente. �n atari conditii, ne-ar trebui fiec�ruia dintre noi o sacos� de permise de conducere, ca s� facem fat� „exigentelor legislative“ ale domnului deputat Weber, la c�te amenzi nu se pl�tesc.
Putem dovedi c� propunerea deputatului nu numai c� este g�ndit� cu dorsalul, dar este si aberant�
Codul Rutier, pe l�ng� amenzi contraventionale, aplic� si puncte de penalizare, care duc la „suspendarea permisului“, la cumulul a 15 puncte. �n aceste circumstante, propunerea suspend�rii permisului pentru neplata amenzii, nu reprezint� dec�t o dubl� sanctiune, pentru �nc�lcarea unei prevederi a Codului Rutier. La r�ndul lor, legile fiscale (OG nr. 2/2001) prev�d si acestea sanctiuni la regimul contraventiilor, pe care deputatul nu le cunoaste, dar nici nu le abrog�. Dac� un conduc�tor auto �ncalc� regimul circulatiei rutiere, la aproape fiecare amend� contraventional� primeste si puncte de penalizare. La circa 3-4 amenzi, pl�tite sau nu, acesta cumuleaz� sigur 15 puncte, care declanseaz� automat procedura de „suspendare a permisului“, pentru cel putin 30 de zile. Conform proiectului avansat, dac� soferul nu a pl�tit amenzile �n termen de 30 de zile, procedura de „suspendare a permisului“ se aplic� �n continuare, chiar dac� si legile fiscale declanseaz� procedura de executare, dup� intervale mai generoase. Deputatul �n cauz� nu stie c� legile fiscale �n vigoare au solutii privind constr�ngerea prin „executare silit�“ a datornicilor, inclusiv a celor �nd�r�tnici la plata amenzilor din circulatie. Dac� deputatul este �ngrijorat de cota redus� a �ncas�rilor amenzilor, de ce nu caut� solutii �n zona fiscal�, pentru recuperarea tuturor amenzilor, nu numai a celor din zona Codului Rutier, elimin�nd astfel o imens� discriminare pe care vrea s-o legalizeze. �n conditiile �n care si asa suntem nemultumiti de ineficienta Politiei Rutiere si de efectivele acesteia reduse �n trafic, suntem condamnati s�-i vedem de acum �n acolo pe politistii rutieri alerg�nd ca bezmeticii prin t�rg, s� colecteze permisele de conducere de la datornici, pentru a face treaba celor de la ANAF �n ce priveste colect�rile la buget. Deputatul nu stie c� permisul de conducere are si regimul unui act de calificare profesional� pentru multi soferi. Acestia pot fi descalificati astfel temporar pentru �nc�lc�ri grave ale reglement�rilor Codului Rutier, nu si ale Codului Fiscal. Cum ar trebui s� se procedeze cu un inginer constructor antreprenor, care nu pl�teste o amend� c� nu l-a dotat cu casc� de protectie pe meseriasul care umbl� pe sub schele? S� i se „suspende diploma de inginer“ p�n� pl�teste amenda? �n esenta lui, proiectul deputatului este neconstitutional, ceea ce constituie bomboana de pe coliva de parlamentar, care �i compromite ratiunea de a activa �n legislativ. Bomboana de pe coliva neconstitutional� a proiectului aberant, recomand� ca deputatul �n cauz� s� lase Parlamentul �n pace si s� se duc� acas�, la p�scut vaca. Nimic nu-l mai spal�. M� angajez s�-i fac cadou funia pentru vac�. De s�pun s� se descurce singur!
Ioan BIVOLARU, posesor permis de conducere categoriile B si C si f�r� restante la plata amenzilor de circulatie
|