Ce ne facem, fratilor?!?
Nu c� vreau s�-l plagiez pe t�tucul chel si cu cioc, de binecuv�ntat� aducere aminte, Lenin, cu �ntrebarea lui „Ce-i de f�cut?*“. Dar z�u dac� mai poti tr�i �n liniste si cumintenie, ba s� mai si g�ndesti viitorul, f�r� s�-ti pui asemenea �ntreb�ri. Nu, nu e vorba de viitorul pe care ni-l preg�teste clasa noastr� politic�, ci de cel pe care ai vrea s� ti-l conturezi de unul singur, dup� puterile, g�ndurile si capacit�tile proprii.
Cum, �n era noastr�, a comunic�rii absolute si ne�ngr�dite, nu se poate construi nimic f�r� cunoastere profund� si informatie c�t mai diversificat�, dai fuga la dr�gutul de Internet, de care nu te poti lipsi nici o singur� clip�, s� cauti fapte si idei c�t mai proaspete, asa cum sunt ele si nu cum interpretate de altii, dup� interese, clanuri si bisericute. Poti s� r�m�i senin c�nd afli at�tea si at�tea necazuri care te p�ndesc? La fiecare pas si tast�? S� asisti la sumedenia de actiuni care transform� cuvintele obisnuite, comune, �n vorbe magice? C�nd �ntelesurile lor cap�t� sensuri noi, �nc�t t�lm�cirile si, mai ales, r�st�lm�cirile, puse pe seama unor cercet�ri si oameni de stiint� de diferite natii (americanii nu lipsesc mai niciodat�), te asigur� c� toate ponoasele �ti sunt ascunse de zeci si zeci de ani, doar ca s�-ti scurteze tie viata, ori s� ti-o transforme �ntr-un infern pentru zilele care ti-au mai r�mas? Uite asa, bietul om nu mai stie �ncotro s-o apuce.
Nu deschizi bine ziarul, PC-ul, tableta sau mobilul Huawei (am primit si eu unul) si afli c� mirosul din gur� nu provine de la dispretul fat� de periuta de dinti, ci de la paraziti. Nu, nu e vorba de parazitii �ia care nu muncesc si tr�iesc din munca si sl�biciunea altora, dac� nu si a prostiei nationale, ci din �ia mititei, mai mult ori mai putin vizibili, care se g�sesc la peste 95% dintre noi, da nu asa, din loc �n loc, ci �n toate organele si tesuturile noastre, f�r� exceptie, cu mald�rul, cu pumnul, gata s� te r�pun�. Si cum s� scapi altfel dec�t cu ceaiul antiparazitar v�ndut prin comand� la adresa cutare? Tot asa afli c� e necesar s� te cureti de toxinele de care esti invadat, cu produsul sau cu nano produsul X, c� mai bine de jum�tate dintre femeile noastre au fibrom uterin, c� folosind nu stiu ce lotiune, p�rul creste si acolo unde pielea nu are p�r, c� sunt din ce �n ce mai multi cei care dup� dou� ore (ce s� mai vorbim de luni sau s�pt�m�ni?!?) de studiu dup� o metod� uluitoare, vorbesc fluent engleza pe care nu au reusit s-o vorbeasc� niciodat�, ba unii st�p�nesc 5-6 limbi, f�r� s� aib� m�car nevoie. Cum s� ignori faptele, c� poti sc�pa de 3-5 kilograme �n fiece s�pt�m�n� dac� folosesti nu stiu ce produs miraculos la care apeleaz� mai toate vedetele noastre, si mai ales Biancele, Deliile si Loredanele noastre? S� uiti c� exist� puzderie de suplimente alimentare care rezolv� orice problem� de existent� si s�n�tate si c�te si mai c�te? S� mai vorbim c� trebuie s� bei 3 pahare de ap� dimineata pe stomacul gol, dou� �nainte de pr�nz si numai unul odat� de urci �n pat pentru somnul de noapte, s� �nghiti 11 m�sline cu s�mburi cu tot, c� trebuie s� trimiti la 33 de prieteni mesajul cutare ca s� nu p�testi o nep�tit� si s� nu cumva s� treac� o zi f�r� s� �nghiti o m�n� de fibre? Iat� cum, sub tirul acesta necurmat de sfaturi ale unor binevoitori care nu �nchid gean� de gean� de grija si iubirea pentru voi, rezult� un soi de amorteal�, de incapacitate a judec�tii simple si la mintea cocosului, cu at�t mai activ� cu c�t dovedeste caracter de mas� si actioneaz� �n mod inexplicabil, incapabil� s� sesizeze �nsel�toria la scen� deschis�, care se ascunde sub stratul grosut de nesimtire: dac�-s prosti, prosti s� fie! De la �nceput, trebuie s� spunem c� asemenea sfaturi, metode si produse, care de care mai sofisticate si mai active, nu v� sunt oferite din mil� crestineasc�, ci la preturi chiar pip�rate. Si pentru ca piperul s� fie mai usor de �nghitit, smecherii care le emit si le pun pe piat�, �ti ofer� din capul locului produsul - fac si ei sacrificii pentru tine - la jum�tate din pretul de v�nzare, ori �ti ofer� niste avantaje uluitoare si de neocolit. De la sine �nteles c� nici un produc�tor nu poate vinde un produs sub pretul de cost, ceea ce �nseamn� c� pretul a fost umflat, tocmai ca el s� devin� m�rturie a avantajului. Mai mult, majoritatea acestor binef�c�tori generosi �si asigur� viitorul si pacea si-ti atrag atentia c� efectele produsului lor miraculos nu se dezv�luie dec�t dup� 6-8 luni de folosire. Iar dac� ai �ntrerupt, treaba ta, nu produsul e vinovat, ci tu, c� nu ai respectat indicatiile
„Cum naiba reusesc unii si noi nu?“
Iat� un singur exemplu. Se pun �n circulatie tot mai multe (asa-zise) suplimente alimentare. De iarn�, de var� sau de toat� ziua. Pentru vitamine, oligoelemente, pentru stimulare hormonal�, proteine si c�te altele. Logica lucrurilor ar trebui s� functioneze si s�-ti trezeasc� rationamentul imediat: dac� ai nevoie de un supliment alimentar, asta �nseamn� c� alimentatia pe care o folosesti si care trebuie s�-ti asigure energia si viata de fiecare zi, dar si s�n�tatea viitoare, nu este cea corect� si c� nu te alimentezi cum trebuie. �mping�nd lucrurile la absurd, �si poate �nchipui cineva c� ar putea tr�i numai cu suplimente alimentare, indiferent de modul de actiune, calitate sau valoare, care de care mai tr�mbitat�? �n nici un caz. Dac� ceva este �n neregul�, atunci trebuie s� actionezi la capitolul alimentatie si nu apel�nd la suplimente. De fapt, ce au �n comun toate aceste notific�ri si reclame puse pe seama unor specialisti ori profesionisti din domeniu? Simplu: naivitatea (ca s� nu spun mai mult) cump�r�torului! De aici rezult� existenta at�tor creduli, dispusi s� cheltuiasc� bani si energie pentru simple iluzii. E posibil s� ceri socoteal� cuiva dintre v�nz�torii de asemenea himere? S�-ti spun�, negru pe alb, ce contin, care sunt mecanismele de actiune si c�te altele? Nu, fiindc� respectivii nu sunt �nregistrati nic�ieri, nu-si declin� firma sau numele, adresele sau telefoanele, sunt interesati doar de desfacerea produsului si zburd� �n voie. Din nefericire, sub ochii nostri ia nastere o adev�rat� industrie, a trasului pe sfoar�. Ce drept, nu chiar nou�. Te trage pe sfoar� statul, benzinarul de la pomp�, produc�torul care-ti vinde produse de proast� calitate, distribuitorul de gaze si electricitatea si multi altii de care depinzi, zi de zi. Ce mai conteaz� c�tiva �n plus? Sub umbrela libert�tii de opinie si initiativ� si, mai ales, sub bl�nda si oarba obl�duire a CNA si APC, adic� a Consiliului National al Audiovizualului si, respectiv, a Autorit�tii pentru Protectia Consumatorului (nu sunt singurele care ar trebui s� intervin�), domeniul devine tot mai prosper. Cheam� la ordine aceste organisme specializate pe careva dintre cei care pun �n circulatie asemenea enormit�ti si minciuni �n spatiul public? Le cere justificarea enunturilor des�ntate, a efectelor hiperbolizate, a analizelor de pret si asa mai departe? Nici vorb�. Ele se ocup� de copiii care au sau nu dreptul s�-si �nsoteasc� p�rintii la manifestatii sau de cozile de m�tur� (tub Bergman vopsit) care se rup prea repede. S� ne mir�m de asemenea lucruri? Nici vorb�! Degradarea sever� si grav� a tuturor domeniilor de activitate, se r�sfr�nge �n opinia public�, o �ncetoseaz� si o reduce la existent� penibil� si neputincioas�. Nimic nu mai este cert, �ncrederea �n oamenii de bine este din ce �n ce mai erodat�, nimic nu r�m�ne �n afara pervertirii principiilor de baz� ale societ�tii. S� mai vorbim de progres? De aliniere la standardele mondiale? Ar fi un nonsens. Sunt tot mai multi cei care constat�, trec �n revist� si discut�, dar tot mai putini cei care ofer� solutii. Si dac� ofer� ce? Nu sunt luati �n seam�, ba mai sunt acoperiti de dispretul public, dac� nu trasi la r�spundere. Cum naiba reusesc unii si noi nu?
*Cartea lui, cu acest titlu, ap�rut� �n prim�vara 1902, contureaz� principii ideologice si organizatorice ale partidului, pled�nd pentru identitatea dintre marxism, miscarea muncitoreasc� si socialism.
|