Experiente nedorite pe Ceahl�u, �n viscol
• salvamontistii au avut �n week-end o actiune extrem de dificil� pe munte • dou� apeluri de urgent� cu date, locuri si situatii similare, erau s� se lase cu victime • asta deoarece salvatorii au g�sit initial un alt grup r�t�cit • dup� un nou apel, au dat de un b�rbat din Iasi la limita epuiz�rii, noaptea, c�nd v�ntul b�tea cu 100 km/h • Turistii care aleg s�-si petreac� timpul liber prin ascensiuni montane ignor� de cele mai multe ori reguli elementare, plec�nd la drum f�r� echipament adecvat, f�r� s� se informeze asupra conditiilor meteo, d�nd apoi de „lucru“ salvamontistilor Asa s-a �nt�mplat si la finele s�pt�m�nii trecute, c�nd vremea a fost deosebit de capricioas�, cu �nc�lzire brusc�, urmat� de ploaie si apoi ninsoare. Aceste fenomene au f�cut ca dificultatea traseelor, mai ales a celor expuse la nord s� creasc�, necesit�nd pe zone extinse un echipament cu mult peste nivelul unui turist ocazional. �n noaptea de 24 /25 februarie, la l�sarea serii rafalele de v�nt au atins si 100 km /h viscolind z�pada din zona superioara a Masivului Ceahl�u, conditii �n care parcurgerea traseelor a devenit deosebit de riscant�. �n aceste conditii, conform procedurilor interne ale salvamontistilor, echipa care asigur� permanenta �n baza Dochia a avut actiuni de patrulare preventiv�, asigur�ndu-se c� la lasarea �ntunericului cel putin �n zona din imediata apropiere a cabanei nu mai exist� grupuri de turisti �nt�rziati care s� nu fie la ad�post. „�n jurul orei 19 se retr�geau cu greu din cauza furtunii spre baz� c�nd prin dispeceratul bazei Dur�u a fost anuntat c� exist� o problem� �n zona Jgheabului cu Hotar si cineva aflat �n stare de epuizare pierduse traseul si solicita ajutor urgent. �n toate aceste situatii o problem� �nt�mpinat� de echipele de salvare o constituie calitatea comunicatiilor astfel �nc�t informatiile primite trebuie mai mult s� le intuiesti“, a declarat Raul Papalicef, seful Serviciului Salvamont Neamt. De mentionat este faptul c� iesirea din Jgheabul cu Hotare, de alfel f�r� nici un risc pe vreme bun�, este dificil� iarna c�nd este expus� unui culoar de v�nt extrem de puternic. F�r� vizibilitate din cauza z�pezii viscolite, �n cele mai multe cazuri turistii intersecteaz� f�r� s�-si dea seama traseul ce vine dinspre V�rful Toaca si se �ndreapt� pe deasupra jnepenilor direct spre peretii de sute de metri care str�juiesc la st�nga si la drepta Saua Lespezi. „Dup� 30 de minute de c�utare, deasupra unui h�u de 50 de metri au reusit s� disting� dou� mog�ldete care orbec�iau prin viscol. Au reusit s� �nteleag� c� s�nt r�t�citi si c� nu mai g�sesc traseul si au sunat la num�rul de urgent� a dispeceratului Salvamont pe care l-au notat preventiv de pe st�lpul de marcaj din zona V�rful Lespezi chiar �nainte de a intra �n culoarul de v�nt“, a mai spus Raul Papalicef. Dup� 20 de minute victimele au ajuns la baza Salvamont �n sigurant�. �n momentul �n care salvatorii au intrat �n �nc�pere au auzit �n statia fix� c� de fapt g�siser� alti doi r�t�citi, iar primul apelant, cel aflat �n stare de epuizare sunase din nou solicit�nd ajutor. Aceiasi echip�, o nou� interventie sub presiunea situatiei si a timpului, principalul dusman al operatiunilor de salvare. Dup� 40 de minute, �n aceeasi zon� deosebit de periculoas�, la mic� distant� de locul unde fuseser� recuperate primele victime a fost g�sit si turistul de 40 de ani din Iasi, care urcase de unul singur pe Jgheabul cu Hotare. „Cu tot echipamentul performant, cu lantern� frontal� si tot ce-i trebuie unui turist pentru o ascensiune de iarn�, epuizarea, viscolul si windchil-ul de -39/-45 �i preg�teau acestuia un sf�rsit tragic. Asta se �nt�mpl� c�nd, pe suportul psihic al unui echipament performant, din spirit de aventur� combinat cu vanitate excesiv�, ignori cele mai importante legi ale muntelui: s� nu pleci niciodata singur; s� alegi traseul �n functie de starea vremii, nivelul de preg�tire si echipament; s� consulti �nainte de plecare un buletin meteo; s� pleci pe traseu astfel �nc�t s� ajungi la destinatie �nainte de c�derea noptii; s� sii cont de recomand�rile salvatorilor montani“, a mai spus seful Salvamont. Aceasta a mai ad�ugat c� dat� fiind zona, ora, conditiile meteorologice si situatia destul de rar �nt�nit� de suprapunere a dou� apeluri de urgent� cu date, locuri si situatii similare, actiunea a fost una complex� si foarte dificil�, iar factorul de risc calculat a trecut �n a doua parte peste limita procedural� acceptat�. Salvamontistii nemteni fac un apel c�tre toti turistii care merg �n aceast� perioad� pe munte s� evite pe c�t posibil ascensiunile pe treseele din zona expus� nord-nord-vest, adic� cele care pleac� din Dur�u, deoarece �ntre cota 1.200 si 1.600 gheata acoper� mari zone de traseu si este obligatorie folosirea echipamentelor tehnice, coltari si piolet. De asemeanea, recomandarea este ca turistii s� aib� echipament adecvat pentru iarn�, lantern�, s� se informeze despre conditiile meteo si s� aib� la ei mijloace de comunicare �n stare de functionare.
|