„Dac� noi, rom�nii, nu ne vom uni, s�ntem sortiti pieirii“
P�rintele Iustin, in memoriam!
Despre p�rintele Iustin P�rvu s-au scris multe. Foarte multe. Desi e at�t de greu de scris! L-au cunoscut at�t de multi si multi au scris despre el asa cum s-au priceput. Multi au publicat vorbe ale p�rintelui, altii vorbe care au zis c� s�nt ale p�rintelui, si nu au fost, si p�rintele nu i-a acuzat pentru aceasta. Poate c� i-a certat, p�rinteste, ca pe niste fii ce n-au �nteles cu adev�rat niste lucruri. De altfel, era asa de greu s� �ntelegi!... C�ci, asa precum a zis monahul Atanasie, tovar�s al s�u de temnit�, si apoi la sf�rsitul vietii sale la sf�nta M�n�stire Hasca, cu versurile lui Radu Gyr: „Voi n-ati fost cu noi �n celule/ S� stiti ce e viat� de bezne./ Voi nu stiti ce-nseamn�-nvierea din moarte,/ C�ci n-ati fost cu noi �n celule“. Ne este asa de greu s� �ntelegem cum poti s� ierti pe tortionarul care ti-a f�cut viata un chin. Care te-a lovit pentru un Tat�l nostru, sau Hristos a �nviat, care ti-a r�sturnat blidul �n�crit si nu ti-a schimbat h�rd�ul cu s�pt�m�nile. Care te �njura de mam�, de tar�, de Dumnezeu... Cei ca p�rintele Iustin s�nt dintre aceia care pot spune al�turi de Radu Gyr, poetul temnitelor politice comuniste: „Noi n-am avut tinerete!“: „B�tr�ni cu obrazul de ceat�,/ Cu pasi n�cl�iti de tristete/ Prin moarte am trecut nu prin viat�/ Noi n-am avut tinerete“. De bun� seam� c� nu a avut tinerete un Grigore Caraza, ce a stat 21 de ani �n temnite, �ncarcerat la 20 de ani, sau p�rintele Nicolae Grebenea ce a cunoscut temnitele lui Carol al II-lea, ale lui Antonescu, dar si cele comuniste. Sau p�rintele Paulin, ce a simtit rom�neste si crestineste si care este prins �n urma unei tr�d�ri si st� 19 ani si 7 luni �n temnit�, dintre care 13 ani la Aiud, f�c�nd parte din ultima serie de eliberati din cumplita �nchisoare, odat� cu Alexandru Stef�nescu. Au fost ei at�t de vinovati?! Ei consider� c� n-au gresit fat� de tara si neamul rom�nesc, de aceea credeau �n versurile lui Andrei Ciurunga �nv�tate �n temnitele comuniste: „Dac-am strigat c� haitele ne fur�/ Ad�ncul, codrul, cerul, stea cu stea/ Si sf�nta noastr� p�ine de la gur�,/ Nu-s vinovat fat� de tara mea“.
„Puneti-mi lanturi si c�tuse,/ S� sune scr�snetul hain/ Si mii de lac�te la use,/ Eu cum am fost asa r�m�n“
Dar cine a fost p�rintele Iustin? De unde a p�sit el �n v�ltoarea vietii?! S-a n�scut la 10 februarie 1919 �n satul Br�nzeni (mai t�rziu Petru Vod�), primind numele de Iosif. �nc� de c�nd era copil, p�rintii l-au dus la m�n�stirile din jur, mai ales la Dur�u, cea mai de seam� a locurilor. B�tr�nii vorbesc despre un tr�snet care a lovit casa p�rinteasc� �n acea perioad�, �n urma c�ruia nimeni nu a fost r�nit, dar t�n�rul a luat decizia s� se dedice slujirii m�n�stiresti. A mai ales Dur�ul. A fost f�cut frate de m�n�stire si pentru r�vn� si pricepere este trimis la Seminarul Cernica, fiind tuns �n monahism �n 1940 si hirotonit preot. De la Cernica, continu� studiile la Seminarul din R�mnicu V�lcea, iar dup� desfiintarea acestuia la seminarul din Roman. Armata o face la unitatea de v�n�tori de munte din T�rgu Ocna. �ntre 1942-1944 este preot misionar �n Divizia 4 V�n�tori de Munte si �mpreun� cu Regimentul din Piatra Neamt a fost pe front p�n� la Odesa si Cotu Donului. �n 1948 s-a �ntors la M�n�stirea Dur�u. �ntr-o zi, c�nd umbla cu Icoana Maicii Domnului f�c�toare de minuni prin satele V�ii Muntelui ca s� aduc� ploaie, �n apropiere de m�n�stire, sticla de la icoan�, f�r� s� o ating� cineva, s-a spart, pe partea p�rintelui. Toti au zis c� este semn r�u pentru cei care o duceau. Nu la mult timp Iustin P�rvu este arestat la Seminarul Roman, unde era diacon, fiind �nchis �n acel oras apoi la Suceava, Aiud, Baia-Sprie, Sighet, Gherla, Periprava. Dup� 12 ani de temnit�, la �ntrebarea ce va face �n viitor, a r�spuns c� o va lua de la cap�t si a fost „premiat“ cu �nc� 2 ani. Dup� executarea lor, aceeasi �ntrebare si acelasi r�spuns. �nc� 2 ani si apoi eliberarea �n 1964, o dat� cu gratierea dat� de Gheorghiu Dej. Versurile lui Radu Gyr, pe care l-a cunoscut �n �nchisoare, au fost si pentru el un Crez: „Puneti-mi lanturi si c�tuse,/ S� sune scr�snetul hain/ Si mii de lac�te la use,/ Eu cum am fost asa r�m�n“. Avea s� spun� �ntr-o „prefat�“ pentru una dintre lucr�rile noastre dedicate rezistentei anticomuniste: „Am suferit dup� gratii cu mari personalit�ti ale neamului rom�nesc, fie ei legionari sau t�r�nisti, liberali, cuzisti, social-democrati, averescani, dar cu totii buni rom�ni, care au dorit binele neamului rom�nesc si au luptat pentru acesta, fiecare asa cum a �nteles si amintesc pe Nichifor Crainic, Radu Gyr, Gheorghe Calciu Dumitreasa, Istrate Micescu, Nicolae Grebenea, Ioan Sab�u, Andrei Ciurunga, Ilie R�dulescu, Ioan Petrovici, Dumitru Bejan, Dumitru St�niloaie, Petre Tutea sau Mircea Cancicov“.
Refuz� s� r�m�n� la Muntele Athos
Periplul prin temnitele comuniste a �nceput la Suceava, �n 1949 la Aiud, �n 1951 la Baia Sprie, �n lag�rul de munc� silnic�, apoi, din 1954 la Gherla si pentru mai scurt timp la alte temnite si lag�re de munc� silnic�. Desi trebuia eliberat �n 1960, pentru c� s-a considerat c� �nc� nu s-a „corectat“, a mai primit 4 ani de temnit� la temuta Periprava, f�r� a exista vreo condamnare. Aici a muncit la t�iat stuf 2 ani. Munca �nsemna s� stai �n gheat� cu bocanci rupti, �nfometat, iar printre picioare circulau serpi. Dumnezeu l-a ajutat s� scape si de aici. La Cavnic, la o min� de plumb, care a fost deschis� de detinutii politici, a lucrat la 300 de metri sub p�m�nt, iar la Baia Sprie, alt� min� de plumb, a suferit 1 an si 2 luni, lucr�nd la peste 500 de metri �n subteran, �mpreun� cu preotul Grebenea. Pe 14 mai 1964 este eliberat si se re�ntoarce la Petru Vod�, dar �i este interzis s� se �ntoarc� la m�n�stire si lucreaz� ca muncitor forestier. Ofiterul de securitate care �l supraveghea i-a aprobat �n 1966 s� mearg� la M�n�stirea Secu. Apoi, �n 1975 a fost l�sat s� viziteze Sf�ntul Munte Athos. Era un prilej de a sc�pa de urm�rirea permanent� a securit�tii r�m�n�nd acolo, lucru care i-a si fost propus. A refuzat categoric, pentru c� locul s�u era �n tar�, al�turi de semeni. Misiunea sa nu se �ncheiase si hot�r�se s� mearg� mai departe �n promovarea credintei crestine si a dragostei de neam si tar�. La �ntoarcere a fost trimis la M�n�stirea Bistrita, dar si acolo s�tenii din Petru Vod� si alti pelerini �l vizitau. Cuvintele sale, devenind o alinare sufleteasc� pentru toti, indiferent de problemele vietii cotidiene si de necazurile pricinuite de ororile comuniste, erau pentru ei un adev�rat balsam. Dup� c�derea comunismului, �n 1991, hot�r�ste s� zideasc� o mic� bisericut� si o chilie retras� aproape de st�na din Poiana Hasca. S�mb�t�, 4 mai 1991, episcopul vicar al Mitropoliei Moldovei, Calinic Botos�neanul, a sfintit locul unde avea s� se construiasc� m�n�stirea �nchinat� memoriei martirilor anticomunisti de pe Valea Muntelui si din Rom�nia. La zidirea asez�m�ntului, desi chinuit �n temnite, p�rintele a lucrat cot la cot cu ceilalti oameni. Avea l�ng� el doar doi c�lug�ri, dar un �ntreg sat de partea sa. Cristian Vatamanu, profesor de religie din Petru Vod�, pe atunci liceean, �si aminteste: „P�rintele venea �n c�te o sear�, m� chema si �mpreun� mergeam pe jos la Poiana Hasca si acolo, �ntr-un „modul“ pentru muncitori forestieri, amenajat ca loc de rug�ciune, f�ceam �mpreun� Vecernia, Miezonoptica si Ceasurile. Erau momente pe care nu o s� le uit niciodat�, inima umpl�ndu-mi-se de o bucurie deosebit�, inexplicabil� si parc� voiam s� nu se mai termine acele rug�ciuni“.
Vocatie de ctitor
M�n�stirea Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil din satul Petru Vod� a �nceput s� cheme la ea credinciosi si oameni �n suferint� din toat� tara. Profesorul Dorel Rusu din comuna Poiana Teiului i-a fost al�turi p�rintelui c�nd a purces la ridicarea m�n�stirii si apoi profesor la scoala asaz�m�ntului. �si amintea c� „�ntr-o chilie modest�, p�rintele Iustin, timp de 23 de ani, a primit la el pe credinciosii �ndurerati, i-a ascultat cu smerenie si jertf�, aproape 24 de ore din 24“. Si mai mentiona: „La Sf�nta M�n�stire de la Petru Vod�, p�rintele Iustin P�rvu din «b�nutul“ adunat de la credinciosi a construit alte m�n�stiri pe teritoriul Rom�niei: �n satul Cerg�ul Mic de l�ng� Blaj, la R�deni l�ng� T�rgu Neamt, �n Dobrogea, l�ng� pestera sf�ntului Ioan Casian, la Aiud, �n apropiere de penitenciar la locul numit «R�pa Robilor» (aici a contribuit la ridicarea unui schit, dar si a unui mausoleu), o biseric� nou� �n zona numit� «La morminte», Bol�t�u de la Petru Vod� cu hramul Adormirea Maicii Domnului, un azil de b�tr�ne, tot �n zona Morminte, o cas� de copii, chilii si alte anexe monahale la biserica Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil si la biserica Adormirea Maicii Domnului, toate asezate pe malul p�r�ului Bol�t�u. Prin grija sa si a obstii monahale de aici a tip�rit ziare, reviste, precum si c�rti pentru credinciosi“. �n mai 2012, p�rintele Iustin s-a deplasat la Gales, l�ng� Constanta (pe locul unde �n vremea comunismului fusese un lag�r de exterminare). �mpreun� cu IPS Teodosie au oficiat slujba de sfintire a locului unde se va ridica un schit �n memoria tuturor celor care au murit �n muncile cumplite de la Canalul Mortii. Pe 2 mai 2013, dup� slujba de �nviere, p�rintele Iustin a fost dus la un spital din Cluj unde a fost operat de o tumoare la stomac, o alt� operatie av�nd loc pe 16 mai. A doua zi, sf�nta cruce din v�rful clopotnitei de la intrare s-a aplecat spre partea de jos a constructiei. A fost un semn c� p�rintele Iustin va muri �n cur�nd, si-au spus oamenii, si pe 16 iunie 2013, ora 22,40, p�rintele a plecat la Domnul. La slujba de �nmorm�ntare de pe 20 iunie, au participat peste 5.000 de credinciosi.
„S� nu ne pierdem ortodoxia, ca s� nu ne pierdem neamul“
N-a putut s� uite chinul din �nchisori, desi rar vorbea despre suferintele sale: „Sfintii din �nchisori s�nt modele pentru noi toti, mai ales pentru generatiile care urmeaz�. S� folosim ca arm� jertfa lor, mai ales c� ast�zi mai-marii zilei �ncearc� o nou� r�stignire a lor. Jertfa lor este de fapt m�sura crestin�t�tii noastre. S� nu d�m uit�rii martirajul acestor mucenici, mai ales ast�zi c�nd exist� mult� lips� de jertf�. S� nu ne pierdem ortodoxia, ca s� nu ne pierdem neamul si s� o primim asa cum ne-au l�sat-o Sfintii P�rinti“. Se g�ndea mereu la tineretul t�rii, v�z�ndu-l ast�zi v�duvit de prea multe: „Tineretul de ast�zi trebuie s� stie ce a �nsemnat Fenomenul Pitesti, ce s-a �nt�mplat dup� gratiile temnitelor comuniste. Nici un tortionar nu a fost pedepsit, nici un politician nu se roag� pentru martirii nostri. Dac� noi, rom�nii, nu ne vom uni, s�ntem sortiti pieirii. Tineretul nostru trebuie s� studieze si testamentele acestor mucenici ai neamului rom�nesc si testamentele marilor b�rbati care au condus destinele noastre. Astept�m momentul c�nd Sf�ntul Sinod va canoniza pe sfintii �nchisorilor comuniste. Avem dovezi clare de sfintenia lor. E necesar �ns� s�-i cinstim mai ales �n inimile nostre“. P�rintele Paulin Clapon a mai tr�it dup� p�rintele Iustin, tovar�sul s�u de temnit� comunist�. Se �ngrijea de cimitirul de la M�n�stirea Petru Vod�, unde-si dorm somnul de veci doi dintre fostii tovar�si de temnit�, p�rintele Calciu Dumitreasa si monahul Athanasie Stef�nescu. Era multumit c� �n temnit� a cunoscut floarea intelectualit�tii rom�ne si se arat� �ngrijorat de soarta tineretului de ast�zi: „Eu m�ine mor, dar voi?!“. Atanasie Stef�nescu a considerat c� trebuie s�-si petreac� ultimii ani din viat� al�turi de fostii s�i tovar�si de la Aiud si a murit la Hasca binecuv�ntat si binecuv�nt�nd c�ci vedea �n Iustin P�rvu „un p�rinte cu o aur� care cuprinde toat� tara, ba a trecut si dincolo de hotare vestind cu t�rie credinta str�moseasc� a neamului nostru rom�nesc“, iar Gheorghe Calciu Dumitreasa afirma: „Cred cu t�rie c� cel mai mare duhovnic �n viat� este P�rintele Iustin P�rvu de la Petru Vod�. Este si cel mai puternic om duhovnicesc“. Si unul si cel�lalt au ales s� fie al�turi �n cimitirul m�n�stirii, al�turi de Radu Gyr, poetul versurilor at�t de dragi p�rintelui Iustin: „�nfr�nt nu esti atunci c�nd s�ngeri,/ Nici ochii c�nd �n lacrimi ti-s./ Adev�ratele �nfr�ngeri/ S�nt renunt�rile la vis“. Consider�m c� p�rintele Iustin nu a renuntat la visurile sale. Si ne-a dovedit ce poate face un om m�nat de credint�. Doar cel ce a cunoscut m�n�stirile, schiturile, azilul, scoala, zecile de studenti tinuti �n facultate, nenum�ratele binefaceri poate �ntelege. P�rintele Iustin a iertat. Pe tortionari, pe securisti, pe r�uvoitorii unui regim sau altul. S-a rugat si a sperat al�turi de Radu Gyr ce si-a aflat si el linistea la m�n�stirea din muntii St�nisoarei: „Si spune mortilor de sub troite sf�nte/ C� va veni c�ndva o dimineat�,/ C�nd neamu-ntreg va fulgera la viat�/ Cuminecat prin sfintii din morminte“. �ncheiem cu spusele unui renumit pictor rom�n din Canada, Serban Popa: „Dumnezeu a r�nduit s� �nteleg frumusetea icoanei si s� pot da cursuri de iconografie si am �nteles c� oric�t de negre si viforoase pot fi zilele omului, icoana �si p�streaz� nealterat� frumusetea, culoarea si lumina. Tot Dumnezeu, �n m�rinimia sa, a f�cut s� �nt�lnesc dou� icoane vii ale neamului rom�nesc, P�rintele Calciu Dumitreasa si P�rintele Iustin P�rvu, si ei, precum Sf�nta Icoan�, si-au p�strat frumusetea, lumina si culoarea chiar si dup� 16-17 ani de temnit� neagr� plin� de furtun� si grindin� de lovituri“. Si credem si noi c� vor r�m�ne icoane luminoase �nc� pentru multi ani pentru cei care simt cu adev�rat rom�neste...
N.R.: La redactarea articolului a contribuit si Ion ASAVEI
|