Seara studentilor, noaptea pierz�torilor
Prima parte a celei de a 5-a zi a Vacantelor Muzicale a fost consacrat� studentilor a trei conservatoare de prim� m�rime: Iasi, Bucuresti si Cluj, m�rturie a nivelului de preg�tire a viitorilor profesionisti ai muzicii. Desi num�rul celor �nscrisi �n program a fost, prin forta �mprejur�rilor, limitat la opt studenti, programul a fost dens si variat si, fie c� a fost vorba de instrumente fie de voci, demonstratia de virtuozitate si m�iestrie a fost mai mult dec�t evident� si pe placul publicului. Nu mir� pe nimeni, �ntruc�t Scoala rom�neasc� de muzic� instrumental� si de canto s-a bucurat �ntotdeauna de dasc�li de mare valoare, care au valorificat pepiniera de talente si au adus pe marile scene ale lumii, numerosi virtuozi, cunoscuti si recunoscuti de un public de calitate. Sigur c� o institutie de �nv�t�m�nt muzical nu poate fi categorisit� doar din c�teva v�rfuri valorice, dar cel interesat �si d� seama de temeinicia si calitatea �nv�t�m�ntului nostru muzical, aflat pe m�ini bine. La aceast� impresie tonic� si plin� de sperante, au contribuit din plin dasc�lii de valoare care nu si-au p�r�sit elevii, ci i-au �nsotit, asigur�ndu-le sustinerea de fond la cele mai �nalte cote. Am fi nedrepti dac� am acorda un plus de apreciere unora dintre cei pe care i-am ascultat, dar nu pot s� nu subliniez prestatia si calitatea vocal� a Elizei Solomon aflat� �n anul II al unui masterat, reprezent�nd Universitatea de Arte George Enescu, dar si grupul celor trei flautiste Carla Stoleru, Loredana Palade si Teodora Greciuc, toate studente �n anul II al Universit�tii Nationale de Muzic� Bucuresti si care, individual sau �n grup au impresionat prin calitatea interpret�rii. Recitalul studentesc, complex si bine reprezentat ne ofer� certitudinea viitorului muzical bine cl�dit pe talent si eforturi.
*
Cine n-a pierdut, �n viata lui o noapte? Sau mai multe. Ce este mai important este motivul pierderii iremediabile, finalitatea sau cu ce ai r�mas. Iat� �ns� c� exist� muzicieni profesionisti care se autointituleaz� ca atare si n-ar fi nimic r�u dac� i-ar privi doar pe ei dar exist� riscul de a-i face si pe altii s� le piard�. N-am urcat sc�rile spre turn cu idei preconcepute si pot spune c� m-am p�truns de ritm si chiar de armonie pentru o bun� bucat� de vreme. Si cred c� acelasi lucru s-a petrecut cu mare parte din publicul prezent. Ba formatia Nightlosers (Pierz�torii de noapte, pe graiul nostru) mi-a oferit revelatia c� ritmurile muzicii noastre folclorice sunt apropiate dac� nu identice cu ritmurile consacrate de tip blues, rock sau altele si c� depinde numai de maniera �n care le sustii si le dai viat�. Nu ai �n fiecare zi posibilitatea s� asculti C�lusarii �n variant� rock, nu pot spune c� am r�mas indiferent, f�r� s� stiu dac� e bine ori nu. Este foarte adev�rat c� �n prezentarea formatiei care a repurtat numeroase succese �n diferite t�ri ale lumii, se aminteste de un etno-blues ardelenesc, uneori „piperat“ cu floricele de timp etno rom�nesti, maghiare si tig�nesti, ceea ce poate surprinde ca exceptie. Dar nu acelasi lucru se poate spune c�nd devine predominant sau este c�utat cu orice pret. Pretul se dovedeste a fi mult prea mare, alunecarea destul de frecvent� spre kitsch sau b�lci nu este departe de adev�r. Cred c� Nightlosers este si poate fi valoroas� prin ea �ns�si dar numai �n m�sura �n care �si defineste cu exactitate apartenenta la un stil sau la altul. Nu contest profesionalismul si prestatia fiec�rui component �n parte, dar am fost impresionat de Jimi„El“ Lako, ca violonist de calitate, care dovedeste o perfect� st�p�nire a instrumentului. Pledez pentru diversificarea genurilor muzicale si a modalit�tilor de expresie care fac diferenta dintre un festival sau altul dar o selectie mai atent� a formatiilor care pot acceda la prestigiul Vacantelor Muzicale nu este niciodat� neavenit�.
|