Pricini de bucurie estival�
n duminic� seara a avut loc concertul inaugural al Vacantelor • Felicia Filip, Gabriela Hazarian, Hector Lopez, Adrian M�rcan, Cvartetul de corni al Universit�tii de Arte iesene si orchestra simfonic� a Filarmonicii b�c�uane, dirijat� de Valentin Doni, au fost protagonistii n
Duminic� sear�, 17 iulie 2011, concertul inaugural al celei de a 40-a editii a Festivalului muzical din cadrul „Vacantelor Muzicale la Piatra Neamt“ a constituit o premier�, �n primul r�nd pentru faptul c� organizatorii au ales un loc de desf�surare care p�n� acum nu a cunoscut o asemenea experient�. M�rturisesc c�, personal, �ncercam oarecare temeri, nedisimulate, privind posibila transformare a unui act artistic de tinut�, academic, �ntr-o manifestare de loisir ca multe altele cu care este �mp�nat spatiul vietuirii noastre at�t de vesele. �n ciuda acestor temeri, am r�mas pl�cut surprins s� constat c� �n tribunele Bazei Hipice din Piatra Neamt au venit acei vreo 500 de oameni cu adev�rat interesati de actul artistic propus, cu at�t mai mult cu c�t o mare parte a locuitorilor urbei se agitau frenetic pe stadion la un meci de fotbal care, se stie, dezl�ntuie multe pasiuni �n zon� si nu numai.
Concertul inaugural, la care si-a adus o contributie decisiv� orchestra simfonic� a Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bac�u, condus� de la pupitru de Valentin Doni si urm�rit� atent din tribun� de c�tre directorul acesteia Pavel Ionescu, a �nceput direct printr-un intro realizat de Cvartetul de corni al Universit�tii de Arte „George Enescu“ din Iasi, coordonat de Petre G�sc�, al�turi de acesta fiind Romeo Popa si pietrenii Adrian Iftimie si Stefan Cosmin Lupu. Trebuie s� recunoastem c� nu oric�nd poti asculta, sub poale de p�dure, un Concert pentru patru corni scris de Heinrich Hubler. Si, mai ales, bine c�ntat. Cuvintele de bun venit din partea organizatorilor au fost oferite de c�tre directorul festivalului, Dana Macsim, directorul artistic al manifest�rii, Cristian Mih�ilescu si reprezentantul principalului finantator, Aldo Pellegrini, vicepresedinte al Consiliului Judetean. �n cadrul concertului prezentat cu pertinent� si aplomb de Cristian Mih�ilescu, au evoluat mezzosoprana Gabriela Hazarian, tenorul mexican Hector Lopez, baritonul Adrian M�rcan si, evident, mult asteptata Felicia Filip.
Declaratie de credint�
Ca si �n alte r�nduri, si de aceast� dat� sonorizarea s-a dovedit a fi un capitol destul de dificil. Dac� echilibrul orchestral a fost �ntruc�tva mentinut, iar ansamblul, ca si �n alte r�nduri, si-a f�cut cu prisosint� datoria, nu acelasi lucru se poate spune despre captatorii solistilor, care au pus la grea �ncercare operatorii de sunet condamnati s� urm�reasc� intentiile dinamice ale acestora; si, din p�cate, nu �ntotdeauna cu succes. Din fericire, programul, popular fiind, nu a presupus extrem de mult rafinament din acest punct de vedere si astfel publicul s-a putut declara multumit. Cum multumit a fost, �n cea mai mare parte, si de prestatia muzical� a protagonistilor. Chiar dac� pe alocuri a fost oarecum �ndoielnic�. Si ne referim aici la mezzosoprana Gabriela Hazarian care s-a hazardat �ntr-o interpretare cel putin curioas�, muzical vorbind, a celebrei Habanere si la tenorul mexican Hector Lopez care abia c�tre sf�rsitul concertului si-a reg�sit impostatia si str�lucirea sonor�, cantonat� p�n� atunci undeva „�n spatele g�tului“; �n ciuda obsesiei unuia dintre mentorii lui, regretatul Ludovic Spiess, care - mi-a m�rturisit-o! - cerea „aruncarea vocii �n public“. Posesor al unei voci frumoase, cantabile si suficient de bogat� �n armonice, baritonul Adrian M�rcan a dovedit c� este si un bun actor, �nzestrat cu umor si simt al improvizatiei, calitate absolut necesar� unui solist de oper�. De altfel, prestatia sa a fost r�spl�tit�, pe drept, cu aplauze entuziaste. Superb Prologul la „Paiate“. Capul de afis al cvartetului solistic a fost, cum era si de asteptat si pe bun� dreptate, tin�nd cont de recunoasterea international� si de palmaresul bogat, Felicia Filip. Din p�cate, �mprejurarea de fat�, dincolo de posibilitatea de etalare a unei recunoscute voci de o str�lucire, pregnant� si calitate de necontestat, nu a adus nimic spectaculos. De la mult prea fragmentata arie de Strauss, segmentat� colturos de rigoarea pauzelor intermediare si valorile punctate cu prea mult� os�rdie, la entuziasmul reticent si patetic din partitura lui George Grigoriu, o adev�rat� declaratie de credint�, Felicia Filip a evoluat corect, dezinvolt si conving�tor, f�r� s� supraliciteze calit�tile vocale de exceptie care i-au adus consacrarea.
Focuri de artificii
F�r� s� achite nota de plat�, organizatorii Vacantelor au oferit spectatorilor contrariati si un (ne)dorit foc de artificii dezl�ntuit �n vecin�tate de participantii la o entuziast� ceremonie nuptial�, chiar �n timpul ariei somnoroasei Elize a lui Loewe. „Obicei mitoc�nesc“, vorba lui Caragiale, cultivat cu obstinatie �n urbea nemtean� de prin 2000 �ncoace si care ne reaminteste, �n fiece duminic�, faptul c� �n Piatra Neamt s�nt destui cei care au bani de... chibrituri. Oricum, concertul de deschidere a celei de a 40-a editii a „Vacantelor Muzicale la Piatra Neamt“ a fost un frumos dar din partea organizatorilor, care au dovedit �nc� o dat� c� s�nt �n stare, chiar �n aceast� trist� perioad�, s� ofere locuitorilor urbei, celor �ndr�gostiti de frumos si sonorit�ti alese, pricini de bucurie estival�.
|