COSCIUG RECLAMAT
• un cet�tean a reclamat la OJPC Neamt o firm� de pompe funebre din judet • nemultumirea era legat� de un sicriu care s-a dovedit a fi ne�nc�p�tor • �n urma verific�rilor, inspectorii OJPC au amendat firma cu 1.000 de lei pentru lipsa declaratiei de conformitate care include si instructiuni de utilizare a produselor • numai c�, �n cazul sicrielor, nu stim care este rostul lor, at�t timp c�t prezint� mentiunea c� „produsul nu pune �n pericol viata si s�n�tatea utilizatorului“ • O firm� de pompe funebre din Piatra Neamt a f�cut, recent, obiectul verific�rilor inspectorilor Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Neamt ca urmare a unei reclamatii primite din partea unui cet�tean nemultumit. �n petitia pe care a f�cut-o, omul se pl�ngea c� a cump�rat de la firma respectiv� un sicriu pe care a dat o gr�mad� de bani si care i-a creat o stare de stres enorm, �ntruc�t s-a dovedit ne�nc�p�tor. Mai exact, cosciugul nu se putea �nchide prin atasarea capacului, din cauza pantofilor de m�rimea 44 a defunctului, care nu �nc�peau. Dac� pentru o persoan� neimplicat� �ntr-o situatie de acest fel problema poate p�rea hilar�, pentru cel �ndoliat care se afl� cu mortul pe lait� si trebuie s� se ocupe de toate cele necesare �ngrop�rii, asta poate genera un adev�rat soc. Dincolo de implicarea emotional� si de respectul fat� de defunct, este chiar stresant s� fii la cimitir si s� constati, �nainte de a cobor� sicriul �n groap�, c� acesta nu se poate �nchide. Exact asa a p�tit reclamantul care, profund marcat de cele �nt�mplate, a ticluit petitia trimis� la OJPC Neamt.
Numai c� problema pe care a �nt�mpinat-o el nu tine de firma de la care a cump�rat sicriul, pentru c� aceasta doar comercializeaz� diverse obiecte funerare, printre care si cosciuge, nu le si produce.
Ce e drept, la confectionarea acestor obiecte funerare, fabricantii trebuie s� tin� cont de niste m�rimi standard, de documentatii tehnice f�cute pe baza unor m�sur�tori antropometrice.
„Documentul cu datele tehnice care stau la baza fabric�rii produsului trebuie s� �nsoteasc� declaratia de conformitate a acestuia. Orice produs nealimentar trebuie �nsotit de instructiuni de manipulare pe care produc�torul este obligat s� le mentioneze, cum, de asemenea, trebuie s� mentioneze metodele de verificare si �ncercare a produsului. Se mai fac preciz�ri cu privire la documentatia tehnic� utilizat� la fabricare, la testele efectuate pentru a proba dac� sicriul se �nchide, dac� nu cedeaz� la �mbin�ri si pentru ce greutate maxim� poate fi folosit. Cu aceast� documentatie trebuie s� plece obiectul de la produc�tor c�tre comerciant. De existenta declaratiei de conformitate trebuie s� tin� cont at�t produc�torul, c�t si comerciantul, acesta din urm� fiind obligat s� pun� la dispozitia cump�r�torului acest document“, a declarat Nicoleta Nica, purt�tor de cuv�nt al OJPC Neamt. Potrivit aceleiasi surse citate, inspectorii care au mers �n control la firma reclamat� au verificat dac� produsele pe care le vinde au declaratii de conformitate, dac� s�nt etichetate, dac� prezint� specificatii cu privire la materialul din care s�nt confectionate etc.
Deoarece sicriele pe care le vindea firma nu erau �nsotite de declaratii de conformitate si diverse indicatii si instructiuni de folosire din partea produc�torului, firma de pompe funebre a fost amendat� cu 1.000 lei, din care a pl�tit numai jum�tate, dat fiind faptul c� a achitat-o �n 48 de ore. �n ceea ce priveste declaratiile de conformitate, �n privinta sicrielor nu stim c�t de relevant� este mentiunea c� „produsul nu pune �n pericol viata si s�n�tatea utilizatorului“.
„Au fost c�teva situatii �n care am schimbat sicriul“
Administratorul firmei reclamate din cauza sicrului ne�nc�p�tor sustine c� nu a mai avut astfel de reclamatii, desi firma sa de pompe funebre functioneaz� de c�tiva ani. „Sicriele pe care le vindem s�nt fabricate de firme mari, autorizate, din tar� sau s�nt chiar importate. Nu am achizitionat niciodat� astfel de obiecte funerare de la ateliere mici. M� mir� faptul c� persoana care a fost nemultumit� si a f�cut acea reclamatie nu s-a adresat mai �nt�i nou�. Au fost c�teva situatii �n care am schimbat sicriul pentru c� era prea scurt sau prea �ngust, f�r� a face nici o obiectiune. Am schimbat �mbr�c�mintea cosciugului, pentru c� asa este normal, iar clientul a achitat doar diferenta de pret a sicriului, nu si alte servicii pe care le-am f�cut �n plus. �mi pare r�u c� a �nt�mpinat astfel de probleme, dar nu noi s�ntem vinovati. Pe de alt� parte, ce s� spun, pot ap�rea tot felul de nemultumiri, pentru c� �n tara asta nu exist� o legislatie clar� dup� care s� functioneze pompele funebre“, a declarat administratorul firmei reclamate, care a dorit s� �si p�streze anonimatul.
Ineditul unei astfel de reclamatii a fost evidentiat si de c�tre purt�torul de cuv�nt al OJPC Neamt, Nicoleta Nica. „Este prima reclamatie de acest fel pe care am primit-o. �n urm� cu mai bine de doi ani ne-a reclamat un cet�tean faptul c� m�nerele sicriului s-au desprins �n timpul transport�rii defunctului de la dric la groap� si nu a lipsit mult ca acesta c� cad� din cosciug. O alt� reclamatie legat� de domeniul funerar am cercetat-o anul trecut, c�nd un cet�tean care solicitase efectuarea unui cavou si pl�tise 50 de milioane de lei vechi pentru aceast� lucrare a constatat c� sicriul nu �nc�pea �n el. Ca atare, firma care executase lucrarea a fost obligat� s� o refac�“.
|