Miliarde pentru chilii
• construc�ia casei de pelerini din masivul Ceahl�u cost� zeci de miliarde • peste 12 miliarde valoreaz� doar o parte din materiale �i construc�ii • „dona�iile“ armatei �i poli�iei, din banii publici, se ridic� la peste 3 miliarde • Construc�ia pe care o ridic� Mitropolia Moldovei �i Bucuvinei �n masivul Ceahl�u, pe platoul de l�ng� v�rful Toaca, cost� miliarde de lei, o parte din ei fiind bani publici. Reprezentan�ii bisericii au afirmat la �nceperea lucr�rilor c� se vor reabilita chiliile de la schitul ridicat �n 1991, pentru c� vie�uitorii locuiau �n condi�ii inumane, �n bordee s�pate sub p�m�nt. C� lucrurile nu au stat tocmai a�a o demonstreaz� fapul c� reamenajarea chiliilor nu a fost dec�t pretextul, pe muntele declarat rezerva�ie natural� ap�r�nd acum o construc�ie de mari dimensiuni. P�n� �n acest moment, doar pentru transportul materialelor, construirea �i proiectarea acestei cl�diri s-au cheltuit peste 12 miliarde de lei, bani care provin din fondurile bisericii, dar �i a celor care pl�tesc cu s�rguin�� taxele c�tre stat.
Numai evaluarea estimativ� a lucr�rilor se ridic� la 4,189 de miliarde de lei, iar din aceast� evaluare reiese c� nu este vorba de orice construc�ie, ci de un adev�rat hotel alpin. Pentru a exemplifica este bine de men�ionat c� la edificiul intitulat „Cas� de pelerini �i chilii monahi «Panaghia»“, s-au folosit geamuri termopan, gresie �i faian��, iar mobilierul se pare c� va fi din lemn de esen�� tare. Alte 4,644 miliarde de lei au fost cheltuite de Mitropolie pentru devizul general, �n care s�nt cuprinse sumele date de aceast� institu�ie pentru lucr�rile legate de teren, de ob�inerea avizelor necesare etc. La aceste sume trebuie ad�ugat transportul efectuat cu elicopterele Unit��ii Militare 01025 Bac�u sau a Ministerului de Interne. Primele aparate IAR 330 (Puma n.r.), folosite pentru transportul materialelor pe Ceahl�u au efectuat zboruri �n vara anului trecut, c�nd au fost ridicate pe munte materialele necesare construirii cl�dirii. Cele dou� aparate de zbor au efectuat �ntre o curs� �i 10 pe zi �ntre sta�iunea Dur�u �i platou. Cu toate c� au fost mai multe zile �n care s-au efectuat �n jur de 10 zboruri, facem o medie �i rezult� c� au fost efectuate 5 curse pe zi, a c�te 30 de minute fiecare. De aici reiese c� elicopterele au zburat �n medie 2 ore �i jum�tate pe zi, la care ad�ug�m �i cele 45 de minute pe care elicopterele le fac parcurg�nd distan�a de la Bac�u la Dur�u. Astfel rezult� c� aparatele de zbor Puma au zburat, �n medie, 4 ore zilnic. Dac� activitatea a �nceput pe data de 1 august, cu o �ntrerupere �n zilele de 11,12 �i 13 august, �i a fost reluat� p�n� pe data de 17 rezult� c� s-au efectuat curse timp 14 zile. �n final, 14 zile a c�te 4 ore rezult� c� s-a zburat, estimativ, 56 de ore. �nmul�ind cele 56 de ore cu circa 1.600 de dolari (costul unei ore de zbor) rezult� c� p�n� �n momentul de fa�� armata „a sponsorizat“ Mitropolia cu 89.600 de dolari. Convertit �n lei, �nseamn� c� s-au cheltuit peste 2.889 miliarde de lei pentru transportul de balastru, ciment �i lemn.
Reamintim c� anul acesta pentru transportul materialelor s-a apelat la Ministerul Administra�iei �i Internelor, care a dat aprobarea ca un elicopter s� efectueze zboruri. Un astfel de aparat a dus recent ultimele cutii cu gresie �i faian��.
(FOTO: �n loc de chilii renovate, pe Ceahl�u a ap�rut o construc�ie impun�toare)
|