Adormirea Maicii Domnului
• numeroase lacasuri de cult din Neamt au hramul astazi
Credinciosii crestini ortodocsi sarbatoresc, astazi, marele praznic �mparatesc al „Adormirii Maicii Domnului“. De ziua Adormirii Maicii Domnului este hram la manastirile Varatec si Bistrita, la biserica Precista I din municipiul Piatra Neamt si la biserica din cartierul V�natori, la biserica Adormirea din centrul orasului T�rgu Neamt. Parohii satesti mai vechi sau mai noi, precum cele din Dobreni, Balanesti, Margineni, Tarcau, Turturesti, Boistea, Ghindaoani, Grumazesti, Nemtisor, Preotesti (com. Timisesti), Raucesti, Urecheni, Valea Arini (com. Baltatesti), V�natori - Neamt si multe altele �si serbeaza pe 15 august hramul. Din zona Roman �si sarbatoresc hramul �n aceasta zi sf�nta bisericile din satele Balusesti (ridicata �n anul 1927), Batr�nesti (1836), B�rjoveni II (1974), C�rlig (1810), Cuci (1811), Gheraiesti (1854), Moldoveni II (1995), Todireni (1854) si Tuscanii din Vale (1950).
„Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului ne ofera bucuria duhovniceasca, dupa doua saptam�ni de post si de curatire sufleteasca, sa ne �ndreptam spre �ncheierea anului bisericesc, care va avea loc la 1 septembrie. Acesta este cel mai �nsemnat praznic �mparatesc, iar, pe 8 septembrie, Nasterea Maicii Domnului deschide un nou an bisericescc si va continua cu alte mari sarbatori de peste an. Maica Domnului este ocrotitoarea crestinismului de pretutindeni, iar multe biserici ortodoxe din judet au hramul «Adormirea Maicii Domnului». Dintre toate aceste ctitorii, mentionez pe cea ridicata de Ruxandra Lapusneanu, �n anul 1596, cunoscuta credinciosilor romascani sub numele de «Precista Mare». Acest sf�nt lacas de �nchinaciune a fost refacut �n anul 1753, de catre Episcopul Ioanichie Hasan, originar din comuna Bahna“, a declarat preotul protopop, Florin Tuscanu.
Cultul Bisericii Ortodoxe este impregnat de preacinstirea Maicii Domnului, �n icoane, imnuri, rugaciuni, acatiste, �n Sfintele Taine si mai ales �n Sf�nta Liturghie. Nu este slujba a liturgicii ortodoxe �n care sa nu fie pomenita si Maica Domnului. �n primul r�nd, Ortodoxia cinsteste pe Maica Domnului nostru Iisus Hristos ca fiind cea mai curata si inocenta dintre fecioare, ea primind de bunavoie sa poarte �n p�ntece pe Fiul lui Dumnezeu. Prin aceasta, ea a devenit Maica �ntregului neam omenesc. Este vorba de nasterea �n timp din pururea Fecioara Maria si de Nasterea din vesnicie din Tatal, Dumnezeu deopotriva si de o fiinta a Fiului si cu Duhul Sf�nt. Iisus devine, astfel, Fratele nostru, Care vine sa ne m�ntuiasca din infinita-I dragoste divina. Iisus a cinstit mult pe Maica Sa, dovada episodul din Cana Galileii, c�nd la rugamintea ei preface apa �n vin si sta cu ea p�na la v�rsta de treizeci de ani, lucr�nd ca un om obisnuit, iar apoi o da �n grija Sf�ntului Evanghelist Ioan din clipa crucificarii Sale, ca arvuna si marturie vie a prezentei Sale �n lume, prin Apostoli. Nu era necesar, desi era Sf�nta, ca ea sa nu treaca prin moarte, deoarece Iisus Hristos, �nsusi Dumnezeu, trecuse prin moarte si �nviere. Nu era necesar sa fie �naltata cu trupul viu la Ceruri, deoarece era posibila o interpretare eronata a crestinismului si Evangheliei. Dumnezeu demonstreaza ca ridica la mare cinste pe Maica Domnului, desi o lasa sa treaca prin moartea fireasca. Iisus este prezent la acest moment si �i preia sufletul. Credinta ortodoxa mai spune ca cine nu cinsteste pe Maica Domnului ca fiind Nascatoarea de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria, nu �l cinsteste nici pe Fiul lui Dumnezeu �ntrupat din ea, si nici jertfa Lui de pe cruce nu mai are valoare m�ntuitoare.
|