Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2005
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 14 Noiembrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Stagiunea muzicalã pietreanã a Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bacãu a debutat cu dreptul

Stagiunea muzical� pietrean� a Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bac�u a debutat cu dreptul

Vineri seara, �n sala Teatrului Tineretului din Piatra Neam� au r�sunat primele acorduri ale concertului inaugural al stagiunii muzicale ini�iat� de Centrul pentru Cultur� �i Arte „Carmen Saeculare“ Neam� �i sus�inut� financiar de Consiliul Jude�ean Neam�, Consiliul local �i Prim�ria Piatra Neam�.
Sub bagheta dirijorului bulgar Stanislav Ushev, cu concursul pianistei Ilinca Dumitrescu �i a fagotistului Vasile Macovei, Filarmonica de Stat „Mihail Jora“ din Bac�u a oferit publicului pietrean un program �ntemeiat pe rafinamentul vene�ian preclasic al lui Antonio Vivaldi, prin Concertul �n mi minor pentru fagot �i orchestr�, c�t �i pe sonorit��ile particularizate a doi dintre cei mai importan�i reprezentan�i ai �colilor muzicale na�ionale romantice: Edvard Grieg - Concertul �n la minor pentru pian �i orchestr�, op.16 �i Antonin Dvorak - Simfonia a VIII-a, op. 88.
V�dit mul�umit �i totodat� emo�ionat de atmosfera creat� de c�tre primul concert, dirijorul Ovidiu B�lan, directorul Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bac�u, a �inut s� sublinieze:
„Aceast� stagiune pietrean� a �nceput bine, cu sala arhiplin�, am fost primi�i foarte frumos �i s� sper�m c� nu ne vom opri aici. N�d�jduim c� fiecare concert va fi un eveniment �n aceast� stagiune. Noi, �n orice caz, vom �ncerca s� venim bine preg�ti�i, s� aducem colaboratorii pe care i-am anun�at �i cu programe, de asemenea, interesante“.
Continuator al unei tradi�ii solide, �ntemeiate de muzicieni precum Adrian Willaert, Cipriano da Rore, Gioseffo Zarlino, Andrea �i Giovanni Gabrieli, Claudio Monteverdi sau Giovanni Legrenzi, Preotul ro�u, cum era �ndeob�te cunoscut Vivaldi, a conturat liniile directoare ale genului concertant �ntr-o epoc� �n care lupta dintre monodie �i polifonie era �nc� acerb�. Dintre cele cinci sute cincizeci �i patru de lucr�ri vivaldiene cunoscute, patru sute cincizeci �i �ase s�nt concerte pentru solist sau ansamblu instrumental, dou�zeci �i trei s�nt sinfonii �i �aptezeci �i cinci sonate.
Pentru fagot, a scris nu mai pu�in de treizeci �i opt de concerte, majoritatea fiind interpretate �n prim� audi�ie de c�tre cei doi mae�tri ai acestui instrument din acele vremuri: Alessandro �i Antonio Besozzi.
Solistul concertului �n mi minor de Antonio Vivaldi, Vasile Macovei este, ne�ndoios, un instrumentist de clas�. Din p�cate, rela�ia sa cu ansamblul instrumental de coarde al filarmonicii b�c�uane s-a dovedit a fi, �n acest concert, precar�. Nesus�inut de fermitatea gesticii dirijorale �i acompaniat de un compartiment orchestral care a v�dit numeroase sl�biciuni �n �nsu�irea �i, mai ales, aprofundarea partiturii, solistul a avut de rezolvat suficiente probleme de corelare. Scris destul de ciudat �i, cum ar zice rom�nul, destul de „par�iv“, concertul presupune o atent� rela�ie intercompartimental�. Obstinatele duo-uri cu violoncelul prim de-a lungul celor trei p�r�i - de altfel extrem de originale �i interesante - impunea o urm�rire atent� a travaliului solistic de c�tre bas �i nu numai num�rarea timpilor m�surii �i a accentelor sesizate, deseori, cu �nt�rziere. A surprins nepl�cut din aceast� pricin�, eforturile corel�rii ritmice �i, nu de pu�ine ori, intervalice, �n desf�urarea tematic�.
Compus �n vara anului 1868 �n Danemarca, c�ntat �n prim� audi�ie �n anul 1870, Concertul pentru pian �n la minor, op. 16 a fost propus �n 1879 �n sala Gewandhaus din Leipzig de �nsu�i Grieg. �n Rom�nia a fost c�ntat la 23 februarie 1897, iar cea mai bun� interpretare se pare c� i-a apar�inut lui Dinu Lipatti.
Considerat a fi „unul din cele mai bune concerte moderne de pian“ (James Kwast), concertul op.16 r�m�ne �i ast�zi o demonstra�ie de accesibilitate creat� pe baza unei perfecte �inute artistice. Influen�a exercitat� de Concertul �n la minor de Robert Schumann, ca �i cele sugerate de Chopin �i Liszt, sesizate de mul�i exege�i, nu este deloc �nt�mpl�toare, Grieg exers�nd o anumit� analogie a mijloacelor de expresie cu mae�trii romantici, f�r� a c�dea �ns� �n epigonism. Nemul�umit de orchestra�ia care ori era prea palid�, ori estompa discursul solistic, Grieg a revenit de mai multe ori asupra acompaniamentului pe care l-a propus �n forma final� cu o lun� �nainte de moarte.
Ilinca Dumitrescu reprezint� una dintre probit��ile interpretative �n materie romantic�. Dar, �n ciuda elocventelor pasaje impregnate de un lasciv romantism melodic, Concertul �n la minor de Grieg este o expresie a elocin�ei virile. Acestei st�ri de fapt nu i-a putut r�spunde, �n primul r�nd, instrumentul, v�duvit, din p�cate, de sonoritatea care s-ar fi cuvenit a fi pregnant�, mai cu seam� �n incisivitatea p�r�ii �nt�i. Dar, experien�a, probitatea �i cultura muzical� a protagonistei a rezolvat fericit incapacitatea sonor� a instrumentului �i, descoperindu-i rapid limitele expresive, a condensat cu incredibil� acurate�e dinamica partiturii, oferindu-i �n schimb acea not� de lirism feminin, expresiv� �i persuasiv�.
Antonin Dvorak, reprezentant de frunte al �colii na�ionale muzicale cehe a publicat numai cinci simfonii din cele nou� pe care le-a z�mislit �i din aceast� cauz� numerotarea cunoscut� nu este cronologic�. Astfel, simfoniile I, II, III �i IV au fost compuse, cu aproxima�ie, �ntre anii 1880 �i 1890. Simfonia a V-a, celebra „Din lumea nou�“ (Z Noveho sveta) este rezultatul stagiului la Conservatorul na�ional din New York, �nceput �n 1892. Simfonia a IV-a (considerat� pe drept cuv�nt a VIII-a), a fost compus� �n 1889 �i reconstituie pe alocuri atmosfera Dansurilor slave din cele dou� cicluri de c�te opt lucr�ri dat�nd din 1878 �i, respectiv, 1886.
Evident, �n cadrul unei desf�ur�ri simfonice, aten�ia este �ndreptat� c�tre �eful de orchestr�. Stanislav Ushev s-a dovedit a fi un dirijor precis, exact �i eficient - uneori - f�r� a avea cea mai mic� ambi�ie de a-�i sublinia pregnan�a. Adept al stilului liniar �i concis, Stanislav Ushev a condus cu o gestic� parcimonioas�, discret� dar elegant�, care e valabil� doar �n cazul unor instrumenti�ti con�tiincio�i. Iar membrii orchestrei Filarmonicii „Mihail Jora“ din Bac�u s�nt. S-a v�zut �i, mai ales, s-a auzit asta de-a lungul �ntregului program propus, dar, mai cu seam�, �n ampla desf�urare sonor� a simfoniei lui Dvorak.
Cert este c� acest prim concert din cadrul stagiunii muzicale pietrene a fost un succes care trebuie �i merit� a fi continuat.

Articol afisat de 1903 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Internaþionale Stiri Interna�ionale
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective