Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2016
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 10 Octombrie 2016
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

RCA este un subiect de bãtãlie politicã între Parlament si Guvernul Ciolos (II)

În editia din 3 septembrie a cotidianului Monitorul, semnalam cã divergentele dintre interesele societãtilor de asigurãri si unitãtile service reparatoare, escaladate în ultimii ani pe tema daunelor auto, au afectat piata asigurãrilor si implicit pe posesorii politelor de asigurare RCA. Conflictele de interese dintre asigurãtori si unitãtile service, pe tema reparatiilor auto realizate în urma dosarelor de daune, sunt mai vechi, dar s-au acutizat în ultimii ani. Una din principalele cauze a constituit-o mãrirea exageratã a costului pieselor utilizate de unitãtile service în reparatii, la care acestea practicã adausuri comerciale exagerate în mod nejustificat. Am întâlnit dese cazuri în care adausul comercial practicat de unitãtile service era de 200-300%, crescând în mod artificial valoarea daunei vehiculului avariat, pentru a fi cât mai aproape de valoarea lui de piatã. Pe cale de consecintã, asigurãtorii au gãsit de cuviintã sã mãreascã la fel valoarea asigurãrii RCA, cu 200-300%, mai ales la vehiculele mari si la autoturismele de top. În acest joc al intereselor au cãzut victime consumatorii de polite RCA. Unii consumatori, transportatorii, care reprezintã doar 20%, au protestat în stradã la Guvern si la Parlament. Sã presupunem cã ceilalti 80%, persoane fizice posesoare de vehicule, neavând reprezentare, vor beneficia de rezultatele acestor proteste. În 2016 s-a dezbãtut în Senat un proiect de lege care viza rezolvarea întregii problematici apãrute în cazul RCA. În cadrul dezbaterilor au fost audiati si liderii transportatorilor, care au avut solicitãri obiective, dar si unele subiective, dictate de alte interese. La Senat, s-a vãzut cã acesti lideri nu pot bate cu pumnul în masã în ce priveste îndeobste solicitãrile subiective. A fost motivul pentru care acesti lideri au fortat si usile Guvernului pentru un dialog, pe care stiau cã acolo se poate purta si cu pumnul în masã. A fost momentul declansãrii competitiei între Guvern si Parlament. Guvernul a declarat cã va satisface solicitãrile transportatorilor printr-o ordonantã. Pe data de 16 septembrie, Senatul voteazã proiectul de lege vizând RCA-ul si-l trimite Camerei Deputatilor, care decide sã-l dezbatã si sã-l aprobe în regim de urgentã pe 20 septembrie. Dar, surprizã, pe 19 septembrie apare în Monitorul Oficial al României nr. 273 publicatã Ordonanta Guvernului nr. 54, privind asigurarea obligatorie RCA. Continutul ordonantei este un plagiat în proportie de 90%, cã tot se poartã plagiatul în România. Ordonanta este o copie în oglindã a proiectului de lege aflat în dezbaterea Parlamentului, pe ultimii metri. Gestul Guvernului Ciolos a socat, pare de neînteles si reprezintã o premierã în domeniul legislativ, care încalcã grosolan separarea puterilor în stat. Premiera constã în faptul cã un proiect de lege dezbãtut în Parlament este blocat de Guvern printr-o ordonantã. Este apogeul transformãrii Guvernului în putere legislativã, când acest atribut este exclusiv al Parlamentului. Nu este numai o încãlcare a Constitutiei, dar este si un afront la adresa Parlamentului, aflat în pragul campaniei electorale pentru alegeri. Gestul Guvernului tehnocrat si apolitic este un puternic semnal politic, dat populatiei pregãtitã pentru alegeri. Semnalul este cã un Guvern fãrã nici o sustinere democraticã este mult mai reprezentativ decât un Parlament ales democratic. Aceastã demonstratie de fortã a Guvernului este sustinutã de Presedintie si de PNL. Se vrea ca Dacian Ciolos sã reuseascã a se impune electoral, pentru a conduce urmãtorul guvern. Un guvern politic condus de un posibil independent - solutie dâmboviteanã. Se urmãreste maximizarea rezultatelor în alegeri ale PNL. În odiseea noii legislatii RCA este semnificativ ce s-a petrecut în Parlament, pe 20 septembrie, zi destinatã dezbaterii si aprobãrii proiectului Legii RCA. Aceastã dezbatere a fost blocatã de PNL, prin intermediul Comisiei de Transporturi, dominatã de liberali, care a blocat Raportul de aprobare, plasându-l în sertar, lângã alte proiecte blocate.

ASF a pierdut examenul credibilitãtii

Cu ocazia dezbaterilor publice pe marginea asigurãrilor RCA autoritatea ASF a fost pusã la zid, atât de transportatori, cât si de parlamentari. S-a cerut vehement, si de unii, si de altii, demisia lui Misu Negritoiu, presedintele Autoritãtii de Supraveghere Financiarã. Dupã cum arãtam în articolul precedent, pe 14 septembrie, ziua în care Guvernul a aprobat textul Ordonantei nr. 54, în Camera Deputatilor, la Comisia de Buget finante, a avut loc o dezbatere lãrgitã asupra sistemului de asigurãri RCA. Au fost audiate trei autoritãti aflate în subordinea Parlamentului cu atributii în tematica aflatã în dezbatere, respectiv ASF, ANAF si Consiliul Concurentei. Am retinut principalele informatii care au rezultat din dezbatere: 1. Din cauza costului ridicat al daunelor în perioada 2010-2016, nivelul profitului asigurãtorilor din piata RCA a fost redus sau chiar pe pierderi, compensându-se cu asigurãrile pe viatã si pe locuinte. 2. Frecventa daunei a scãzut de la 11 % în 2010, la 4,87% în 2016. 3. ASF nu protejeazã deopotrivã toti consumatorii RCA, deoarece transportatorii reprezintã doar 20% din consumatori. 4. Sistemul Bonus-Malus aplicat de ASF în 2016, este aplicat discriminator. S-a ajuns sã se acorde „bonus“ la daune. 5. Presedintele ASF, Mitu Negritoiu, este în opozitie cu deciziile Consiliului ASF. Exemplu: cazul societãtii Astra în care Consiliul ASF a constatat activitate viciatã, presedintele ASF s-a opus si a premiat conducerea Astra. 6. ÃŽn cazul Astra, în prezent existã conflicte de interese. Administratorul juridic si lichidatorul firmei, fac parte din acelasi grup. 7. ÃŽn ASF s-a institutionalizat un abuz. Orice daunã mai mare de 100.000 euro este din start consideratã tentativã de fraudã, fiind preluatã de Biroul de Antifraudã din Asigurãri (BAFA). 8. Cererile de introducere în faliment al societãtilor Astra si Carpatica nu au fost supuse dezbaterii si avizãrii de cãtre Parlament. Existau si alte cãi de rezolvare a situatiei acestor douã societãti în afarã de calea extremã a falimentului. 9. Transportatorii români sunt dezavantajati de preturile mari RCA, în timp ce transportatorii multinationalelor sunt avantajati, pentru acestia neoperându-se majorãrile respective. 10. ASF a tolerat aplicarea unor preturi de dumping la politele RCA, de cãtre unele societãti de asigurãri, împingându-le implicit la faliment. Pe termen scurt, aceste societãti si-au crescut veniturile din vânzarea politelor RCA, dar si ASF a beneficiat de prime crescute. 11. Accidentul îl face soferul. ÃŽn cazul soferului care nu are în proprietate vehiculul, acesta nu are nici o rãspundere în cazul acordãrii malusului. 12. Mitu Negritoiu nu este de acord cu înfiintarea unei societãti de asigurare RCA cu capital de stat. Acesta considerã cã si cele opt societãti existente sunt prea multe, trei fiind suficiente. 13. ÃŽn piata asigurãrilor RCA, brokerii s-au comasat, mãrind presiunea asupra societãtilor de asigurãri, pentru a încasa comisioane. 14. Doar 85% din valoarea daunelor sunt plãtite de cãtre asigurãtori. 15.Consiliul Concurentei ar trebui sã ancheteze dacã între asigurãtori si ASF nu s-a realizat un cartel. 16. ÃŽn Camera Deputatilor, proiectul de lege aprobat de Senat sã fie discutat simultan cu ordonanta aprobatã de Guvern. 17. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a informat cã nu s-au activat prevederile privind înghetarea tarifelor RCA, deoarece procedura de activare este extrem de greoaie. ÃŽn schimb, stabilirea unui pret al politei RCA de cãtre stat este periculoasã. 18. Din cele opt societãti de asigurãri existente în prezent, cinci sunt cu capital privat majoritar strãin si trei cu capital privat majoritar românesc. 19. Nu este de competenta ASF sã blocheze preturile RCA si nici sã stabileascã preturi de referintã. 20. Conform concluziilor unei analize ample efectuatede ASF, rezultã cã societãtile de asigurãri nu au motive justificate sã creascã tarifele RCA. 21. Desi initial s-a opus, ASF a acceptat luarea în considerare a bazei de date CEDAM, în evaluarea cotelor bonus-malus. 22. S-a solicitat demisia presedintelui Misu Negritoiu. 23. Negritoiu îsi asumã întreaga responsabilitate asupra disfunctionalitãtilor reale semnalate. Decizia de analizã asupra activitãtii ASF si asupra schimbãrii presedintelui este de competenta exclusivã a Parlamentului. Ca o concluzie care se impune, piata asigurãrilor RCA este o piatã râvnitã de multi interesati printre care se remarcã asigurãtorii si unitãtile service auto. ÃŽn aceastã piatã, asiguratul are vocatie de victimã. Scandalul politelor RCA este folosit si ca pretext de cãtre unele grupuri de interese, pentru a pune mâna pe conducerea ASF, institutie puternic ancoratã, conform legii, în domeniul financiar. Ordonanta Guvernului nr. 54/2016 nu rezolvã, nici pe departe, toate problemele existente în domeniul asigurãrilor RCA. ÃŽn prezent, se lucreazã în Parlament la finalizarea proiectului de lege blocat, prin care se impun modificãrile necesare ale Ordonantei 54, care va fi abrogatã.
Aceasta, dacã PNL nu se opune.

Articol afisat de 1065 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan BIVOLARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective