GLUMETII LA 112 - TINERII SI BOLNAVII
• specialistii Serviciului de Telecomunicatii Speciale spun cã majoritatea apelurilor false la 112 sînt opera copiilor, tinerilor si persoanelor bolnave psihic • în Neamt, în primele trei luni ale acestui an, 78.439 de apeluri la 112, din cele 104.336 receptionate, au fost false • au fost prinsi si amendati doar 11 glumeti •
În aceastã lunã se împlinesc sase ani de cînd Serviciul National Unic pentru Apeluri de Urgentã 112 a devenit operational în toatã tara. Desi timpul scurs a fost suficient pentru ca românii sã se obisnuiascã cu folosirea noului numãr pentru urgente, în continuare existã persoane care apeleazã 112 abuziv. Statisticile în acest sens sînt elocvente. Astfel, în primele trei luni ale acestui an, dispecerii nemteni care deservesc serviciul 112, au receptionat 104.336 apeluri. Dintre acestea, 78.439, adicã 75,18%, au fost false si doar 25.897(24,82%) au fost reale. Cele mai multe apeluri, respectiv 14.748, au fost preluate de Ambulantã, 6.381 de Politie, ISU si SMURD - 3.775 apeluri, iar Jandarmeria 257 apeluri.
Studiul efectuat de lucrãtorii Serviciului de Telecomunicatii Speciale a arãtat cã majoritatea apelurilor false si abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice si sînt în mare parte realizate de pe cartele pre pay. În Neamt, în primul trimestru al acestui an, s-a reusit identificarea a doar 11 persoane care au sunat aiurea la 112. În cazul acestora, politistii au dispus sanctionarea cu amendã.
La nivelul întregii tãri, ca urmare a constatãrilor fãcute de cãtre autoritãtile statului, au fost sanctionati pentru apelare abuzivã sau falsã, 904 cetãteni. Cele mai multe sanctiuni au fost aplicate în judetele Gorj, Dîmbovita, Bucuresti si Suceava. Cît priveste apelurile false, în top se aflã judetele Covasna, Harghita si Bacãu. Glumetii ar trebui sã stie cã alarmarea fãrã drept a organelor de politie se sanctioneazã cu amendã contraventionalã de la 100 la 500 de lei, iar apelarea abuzivã a numãrului de urgentã 112 se sanctioneazã cu amendã contraventionalã de la 500 la 1.000 de lei. Cum numãrul celor care sunã aiurea la 112 este destul de mare, autoritãtile desfãsoarã în continuare campanii de informare si educare a populatiei. „ÃŽn domeniul informãrii, Serviciul de Telecomunicatii Speciale realizeazã campanii de educare, avînd ca target principal tinerii din scoli si turistii români si strãini aflati în tara noastrã. Eurobarometrul Comisiei Europene pe anul 2011, referitor la numãrul unic european de urgentã 112, aratã cã România se aflã pe primele locuri în domeniul informãrii si educãrii populatiei în UE. Tara noastrã ocupã primul loc la informatii difuzate prin radio si locul doi la cele difuzate prin intermediul televiziunii. Specialistii 112 si ofiterii de relatii publice continuã Campania nationalã referitoare la numãrul unic de urgentã“, se aratã într-un comunicat semnat de colonelul Adrian Fulea, purtãtorul de cuvînt al Serviciului de Telecomunicatii Speciale. Asa cum este bine stiut, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgentã 112 a devenit operational în toatã România în luna aprilie 2005. Numãrul unic pentru apeluri de urgentã trebuie folosit atunci cînd este necesarã interventia agentiilor specializate de interventie, pentru asigurarea asistentei imediate în situatii în care este periclitatã viata, integritatea ori sãnãtatea cetãteanului, ordinea publicã, proprietatea publicã sau privatã ori mediul. Numãrul 112 este gratuit si poate fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil în România si întreaga Uniune Europeanã.
|