MÃNÃSTIRILE, REFUGIU pentru psihopati?
• în mãnãstirile din judet îsi gãsesc adãpost multi bolnavi mintal sau psihic • ierarhii sustin cã astfel de persoane sînt acceptate din milã, chiar dacã de multe ori se încalcã regulamentul de ordine interioarã • „e adevãrat cã se cere discernãmînt si trebuie sã cugeti bine cînd primesti în «casã» un astfel de om“, afirmã pãrintele Iacob Todicã, secretarul Mãnãstirii Neamt • persoanele suspectate a fi periculoase nu sînt primite în aceste asezãminte • Actul violent înregistrat recent la Mãnãstirea Bisericani, cînd un bãrbat cu probleme psihice s-a înjunghiat în mai multe rînduri cu intentia de a-si lua viata, trage un semnal de alarmã asupra sigurantei vietuitorilor din asezãmintele monahale. Si a acelora care cer si primesc gãzduire aici. Acceptarea sederii în acea comunitate a unei persoane cu grave probleme psihice, al cãrei comportament ciudat a fost sesizat de cãtre toti membrii obstii, genereazã suspiciunea cã asezãmintele monahale din judet ar putea fi folosite drept refugiu pentru psihopatii aflati în libertate, ba chiar pentru infractori.
Tinînd cont de toleranta de care s-a bucurat Cristian Ionescu, ieseanul care s-a mutilat în chilie, vreme destul de îndelungatã din partea staretului Mãnãstirii Bisericani, se ridicã un semn de întrebare în ceea ce priveste usurinta cu care este acceptat un strãin într-o comunitate mãnãstireascã, fãrã a fi parcurse anumite etape absolut necesare care tin de cercetarea statutului moral, legal si de sãnãtate a acestuia, mai ales cea psihicã.
„Chiar cînd a venit la noi si a spus cã vrea sã rãmînã în mãnãstire, prin februarie anul asta, l-am cercetat un pic. I-am cerut buletinul ca sã vãd cine e si de unde este si am rugat politistii din comunã sã verifice dacã nu este vreun rãufãcãtor. S-a dovedit cã nu. Spunînd cã este licentiat si cã a fost profesor de psihologie, ne-am gîndit cã este un om pregãtit, care poate fi folositor mãnãstirii. Studiindu-l mai atent pe acest tînãr si vãzînd comportamentul lui ciudat, am concluzionat cã locul lui nu este în mãnãstire. Ceea ce mi-a arãtat clar cã nu are chemare cãtre viata monahalã a fost nelinistea si neastîmpãrul lui la slujbã. De aceea, dupã douã sãptãmîni, i-am zis cã felul lui de a fi nu este potrivit cu traiul de mãnãstire. A înteles si a plecat. ÃŽn cazul în care s-ar fi pus problema sã rãmînã, atunci as fi procedat asa cum facem de obicei. I-as fi cerut un aviz de la medicul de familie, ca sã vãd starea sãnãtãtii lui si o recomandare de la preotul paroh de care apartine. Cum nu a fost cazul, i-am dat înapoi actul de identitate si gata“, a declarat pãrintele Serafim, staretul Mãnãstirii Bisericani.
Între regulament si mila crestinã
Gestul extrem al lui Cristian Ionescu l-a bulversat pe preot, care constientizînd nenorocirea ce se putea întîmpla sub acoperisul asezãmîntului pe care îl pãstoreste, are acum mustrãri de constiintã si chiar îsi reproseazã cã nu a fost mai ferm fatã de respectivul tînãr si nu l-a îndepãrtat, mai ales cã, din cauza comportamentului pe care l-a avut în ultima perioadã, are convingerea cã bãrbatul are probleme psihice majore.
„Din cîte am vãzut eu, nu vorbea urît, nu era agresiv si nu mi s-a pãrut periculos. Ce e drept, cînd a revenit la noi în luna septembrie, mi s-a pãrut mult mai tulburat. Era evident cã are probleme psihice, din moment ce nu se putea controla si umbla mereu cu un rucsac în spate, chiar si la slujbã, sau cu borcanul în care scuipa, ori cu sticla cu apã. Se învîrtea în jurul bisericii, mergea sã se închine numai atunci cînd nu era nimeni în bisericã, fãcea multe lucruri fãrã noimã. Cînd i-am vorbit mai aspru si i-am zis sã plece, m-a rugat sã mai am rãbdare cu el. Stiind cã nu mai are propria familie si cã nici cu pãrintii nu se întelege, mi-a fost milã de el, mi-am zis sã nu fiu hain si sã nu-l scot afarã ca pe un cîine. Dar i-am spus clar cã nu îl primesc aici ca vietuitor“, a adãugat pãrintele Serafim.
Acelasi preot spune cã a aflat cã dupã ce i-ar fi cerut lui Cristian Ionescu sã plece de la Bisericani, acesta si-ar fi încercat norocul si pe la alte mãnãstiri din judet. Ori nu a fost acceptat, ori nu a vrut el sã rãmînã. Cert este cã si pe lîngã alte asezãminte monahale din judet s-au aciuat persoane cu probleme de sãnãtate mintalã sau psihicã. Unul dintre asezãmintele monahale care se confruntã cu trei astfel de cazuri este Mãnãstirea Neamt. Cele trei persoane nu fac parte din obstea mãnãstirii, dar au gãsit aici adãpost.
Potrivit precizãrilor fãcute de cãtre Iacob Todicã, pãrintele secretar al Mãnãstirii Neamt, unul dintre cei trei bãrbati este un tînãr cu retard mintal, care scoate sunete ciudate. Desi nu face rãu nimãnui si nu este agresiv, adesea stã în fata mãnãstirii si îi sperie pe vizitatori.
„La fiecare dintre mãnãstiri se întîlnesc cazuri de bolnavi psihic sau bolnavi mintal, oameni pe care societatea îi respinge, care nu au pe nimeni pe lume si gãsesc adãpost în astfel de asezãminte. Mai ajutã la treabã, mai vãd de animale, se fac cît de cît utili. Biserica îi tolereazã pe acesti bolnavi, îi acceptã asa cum sînt, cu necazul lor. E adevãrat cã se cere discernãmînt si trebuie sã cugeti bine cînd primesti în «casã» un astfel de om. Te uiti sã nu fie periculos si sã nu îti facã necazuri. De regulã, însã, cei care par suspecti nu sînt primiti la mãnãstire. Bãtrînul care prin septembrie a fost strivit de taur la Mãnãstirea Secu si a murit era tot un om cu probleme mintale. Nu îl primea si nu îl ajuta nimeni. Se adãpostea si el acolo, dar nu era vietuitor al mãnãstirii. Mãnãstirile se confruntã cu zeci sau sute de astfel de cazuri, dar le tolereazã din dorinta de a-i ajuta pe cei amãrîti. De multe ori sîntem pusi în situatia de a alege între aplicarea regulamentului interior si mila crestinã. Mai avem si de suferit din cauza asta. A se vedea ceea ce s-a întîmplat la Mãnãstirea Tanacu. Si acolo s-a încercat ca fata respectivã sã fie ajutatã“, sustine pãrintele Iacob Todicã, secretarul Mãnãstirii Neamt.
Aceeasi sursã se declarã nemultumitã de faptul cã nu se face distinctie între vietuitorii mãnãstirilor si cei se adãpostesc în astfel de asezãminte. Vietuitori ai mãnãstirii sînt aceia care au primit acceptul de sedere din partea consiliului din respectivul asezãmînt, dupã ce au fãcut o cerere în acest sens.
|