Mãrfuri ieftinite, cu neclaritãti si nereguli
• pentru acestea, inspectorii OJPC au aplicat amenzi de 60 milioane de lei • s-a dispus oprirea de la comercializare a unor produse în valoare de 467,07 milioane de lei • Unul dintre controalele efectuate, recent, de cãtre Inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Neamt a vizat respectarea prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor la operatorii economici care practicã operatiuni de soldare a mãrfurilor.
Au fost verificati paisprezece operatori economici, iar la unsprezece dintre acestia au fost constatate abateri. S-a constatat cã, desi actul normativ care reglementeazã activitatea de soldare permite aplicarea reducerilor de pret si pentru produse din grupa electrice-electrocasnice, operatorii economici controlati comercializau doar produse din grupa confectii textile si încãltãminte.
În conformitate cu prevederile legale, este obligatorie informarea consumatorilor asupra datei de debut a vînzãrii de soldare, duratei acesteia si a sortimentului de produse supus soldãrii, prin afisare la loc vizibil sau prin orice altã formã publicitarã. La opt operatori economici s-a constatat cã aceastã prevedere legalã nu este respectatã deloc sau doar partial, iar la doi agenti economici modalitatea de aplicare a etichetelor si înscrisurile ilizibile de pe acestea creau confuzie în rîndul consumatorilor.
La cinci agenti economici, echipele de control au constatat cã modul de indicare a preturilor nu respectã prevederile legale, pretul anterior nefiind barat sau neexistînd mentiuni de tipul „pret nou“, respectiv „pret vechi“. O altã abatere depistatã de inspectorii OJPC Neamt a fost aceea cã nu era indicat procentul de reducere, iar lîngã pretul anterior barat nu era trecut noul pret. Comerciantii utilizau metoda aplicãrii etichetelor autocolante pe care sînt înscrise douã preturi, iar cumpãrãtorul trebuie sã înteleagã cã pretul de vînzare este acela mai mic.
În cele mai multe dintre cazuri, informatia referitoare la reduceri se fãcea prin afisarea procentelor de reduceri în vitrinele magazinelor, desi nu se aplicau la toate produsele existente în structura de vînzare.
În unele magazine erau anuntate procente diferite de reduceri, însã nu se fãcea o delimitare a produselor în functie de diminuarea aplicatã.
La cinci agenti economici s-a constatat cã produsele comercializate nu ofereau consumatorilor informatii complete, în sensul cã acestea nu erau marcate si în limba românã.
Ca urmare a neregulilor depistate, inspectorii OJPC au aplicat sase amenzi în valoare totalã de 60 de milioane de lei vechi, au decis oprirea temporarã de la vînzare a mai multe produse - în valoare totalã de 467,07 milioane de lei vechi, si au dat si cinci avertismente.
|