Omul - �ntre lumini �i umbre
Prima zi a Festivalului de teatru din Piatra Neam� (ajuns la a XX-a edi�ie) s-a deschis cu spectacolul Teatrului Masca - Oglinda �n regia domnului Mihai M�laimare, dup� o pies� de Valeri Briusov.
Ref�c�nd afectiv drumul spre ceea ce s-a petrecut pe scen�, pentru a mi-l apropia prin reflec�ie asupra celor petrecute, �mi dau seama c� aceste r�nduri vor fi de fapt o confesiune.
Spectacolul reu�e�te s� �in� treaz� aten�ia publicului pentru c� esen�a sa, problema identit��ii �i alterit��ii, reprezint� miezul cald al crea�iei actorului, fiind �n acela�i timp �i o problem� general-uman�. Av�nd la baz� un text foarte bun, spectacolul a reu�it s� redea ideile importante printr-o m�rturisire de credin��: Actorul, Masca �i Oglinda s�nt puse acum �n acela�i cadru, cre�nd o emo�ie deosebit�.
Eclerajul a reu�it s� sublinieze bine acest drum greu, plin de paradoxuri pe care �l face actorul - de a fi mereu altcineva printr-o revenire ad�nc� �i nuan�at� la resursele proprii identit��i. �n spectacol, fiecare personaj are propriul cerc, adic� propria identitate: �n momentul �n care iese din cerc, se distan�eaz� de el �nsu�i, l�s�ndu-se dezgolit �n fa�a propriilor spaime, �ndoieli...
�ntreg spectacolul �i are de fapt cheia de bolt� �n alchimia special� care se creeaz� �ntre imagine �i identitate; omul aflat mereu �ntre certitudinea de sine �i incapacitatea de a se recunoa�te �n oglind�, instan�a suprem�. Dar personajele �i vor da seama �n final c� oglinda nu le este credincioas�, c� �i �nf��i�eaz� trunchia�i, red�ndu-le doar imaginea, nu �i con�inutul acesteia. �nc� o dat�, omul, r�mas singur cu sine �i d� seama c� r�spunsurile nu le va g�si �n afar�, ci tot �n realitatea sa interioar�. Poate ne�ndeajuns de conving�toare pe scen� acest� ideee �i pune amprenta asupra rela�iei dintre actori - personajele de pe scen�; �n cele mai multe dintre momente, ei nu comunic� �ntre ei - pe fiecare �l intereseaz� doar propria „poz�“ - acesta reprezent�nd poate singurul moment de certitudine pentru ei; interac�iunea cu cei din jur �i destabilizeaz� pentur c� adaug� noi date �n privin�a identit��ii.
Albul, culoare dominant� �n spectacol, mut� centrul de greutate spre necesitatea nonconcrete�ii fruste, spectacolul reprezent�nd o explorare �ntr-o alt� gam� (�i cu alte mijloace de expresie artistic�) a subcon�tientului uman, surprins �n momentele de criz�, c�nd grani�ele dispar. De aceea, uneori cuv�ntul nu mai e necesar. Spectacolul red� rela�ia dintre cuv�nt �i imagine, modul cum fiecare poate vorbi �n mod diferit despre identitatea uman�. �i cu at�t mai grea e �i munca actorului �n acest spectacol, cu c�t el red� �n primul r�nd emo�ii �i apoi ac�iuni.
De aceea, poate la final am r�mas cu sentimentul c� am asistat �n unele momente ale spectacolului la imaginea unui film expresionist mut - sentiment accentuat �i de prezen�a personajelor-m�ti care te fac s� te g�nde�ti cu emo�ie �i team� la ceea ce se afl� dincolo de masc�.
|