Sun� „goarna“ descentraliz�rii �n �nv�t�m�nt
• prezenti, la Brasov“, la o �nt�lnire cu ministrul educatiei si cercet�rii, sefii inspectoratelor scolare judetene au fost anuntati c� ar putea deveni functionari publici • inspectoratele s-ar putea transforma �n directii judetene si ar r�m�ne f�r� sarcina gestion�rii fondurilor • directorii de scoli ar putea fi alesi de comisii conduse de primari • Inspectorii scolari generali s-au �nt�lnit, la sf�rsitul s�pt�m�nii trecute, la Brasov, cu ministrul educatiei si cercet�rii si au aflat care s�nt nout�tile �n domeniul �nv�t�m�ntului, pentru anul 2007. Punctele „tari“ ale proiectului educatiei se refer� la faptul c� toti inspectorii scolari se vor transforma �n functionari publici, iar directorii scolilor �si vor organiza singuri concursurile de angajare a cadrelor didactice.
Ministrul Mihail H�rd�u i-a anuntat pe inspectorii scolari, aflati la �nt�lnirea anual� care a avut loc la sf�rsitul s�pt�m�nii trecute, c� inspectoratele judetene vor fi transformate �n directii judetene. Aceast� transformare a MEdC va atrage dup� sine si schimbarea statutului inspectorilor, care ar deveni, din cadre didactice, functionari publici. Planurile MEdC prev�d, �ns�, si posibilitatea ca inspectorii s� �si rezerve catedrele.
Mariana Rosanu, purt�tor de cuv�nt al Inspectoratului Scolar Judetean Neamt, a declarat c�, la �nt�lnirea de la Brasov, s-a mai discutat despre faptul c� 2007 va fi anul fondurilor pentru formare, al investirii �n resursele umane, �n vreme ce 2006 a fost anul investitiilor �n infrastructura scolar�.
Dac� aceste anunturi f�cute de ministrul H�rd�u se vor materializa, salarizarea noilor functionari ce provin din inspectoratele scolare judetene ar intra �n atributiile Agentiei Nationale a Functionarilor Publici. Directiile judetene pentru �nv�t�m�nt preuniversitar ar r�m�ne �n subordinea Ministerului Educatiei, dar atributiile lor s-ar limita strict la probleme legate de �nv�t�m�nt si nu ar mai avea responsabilit�ti financiare, cum ar fi gestionarea fondurilor pentru investitii, iar acestea ar urma s� fie preluate de comunit�tile locale. Conform proiectului ministerului, directiile de �nv�t�m�nt ar urma s� se ocupe cu organizarea curriculei, a inspectiilor scolare si a examenelor. �n planurile f�cute de Mihail H�rd�u pentru realizarea reformei �n �nv�t�m�nt exist� si o serie de aspecte care necesit� revizuire. De exemplu, �n proiectul privind reforma �n �nv�t�m�nt, numirea directorilor de scoal� ar trebui s� fie f�cut� de comisii ai c�rei presedinti ar fi primarii, ori reprezentanti ai acestora. �n aceast� situatie, s�nt sanse maxime de politizare a functiilor de conducere din unit�tile de �nv�t�m�nt.
De asemenea, ar trebui clarificat� modalitatea prin care vor fi ocupate posturile didactice. Conform proiectului, fiecare director ar putea s� aleag� forma de examinare a viitoarelor cadre didactice din scoala pe care o conduce, adic� ar avea
libertate absolut� �n a-si selecta subalternii.
Dup� ce ministrul H�rd�u si-a prezentat planurile de viitor, va veni r�ndul inspectorilor scolari generali �n a-si expune punctele de vedere. Apoi, MEdC se va consulta si cu sindicalistii din sistemul educational, pas de la care va fi creionat� directia spre care se va �ndrepta �nv�t�m�ntul rom�nesc.
|