Bistri�a creeaz� necazuri la podul de pontoane
• ieri, circula�ia pe podul plutitor de pontoane, de la Roznov, a fost �nchis� • debitul fluctuant al Bistri�ei i-a pus pe militarii br�ileni �n situa�ia de a face excav�ri pentru lungirea acestuia, cu �nc� 8 pontoane • p�n� la ora 13, din albia Bistri�ei fuseser� sco�i 1.000 mc de balastru • militarii br�ileni provin din singurul batalion de pontonieri care func�ioneaz� �n �ar�, ei fiind solicita�i �i la misiuni �n str�in�tate • Podul de pontoane de la Roznov, montat mar�i, a fost, ieri, �nchis circula�iei. Evident c� m�sura a cauzat nemul�umiri mai ales �n r�ndul �oferilor care au sperat c� au sc�pat de corvoada ocolirii, pe o distan�� de circa 40 de km, pentru a ajunge �n satele din zon�.
�n jurul orei 10, la cele dou� capete ale podului, zeci de ma�ini a�teptau s� treac� de pe un mal pe altul al Bistri�ei, �ns� militarii br�ileni, care au r�mas �n zon� pentru a asigura asisten�a tehnic� �i �ntre�inerea, aveau ordine stricte s� nu lase pe nimeni s� traverseze. O barier� improvizat� limita accesul la o distan�� apreciabil� de pod. Dou� ambulan�e care a�teptau �n fruntea coloanei de intrare spre comunele limitrofe ora�ului Roznov au primit permisiunea s� treac�, moment �n care a �nceput agita�ia printre �oferi. „Ei cum de trec? Oare c�t ne mai �in aici?“, s-a �ntrebat unul dintre ace�tia, cu voce tare. „Am �n�eles c� mai dureaz� vreo or�“, i-a r�spuns un altul. „Cic� a crescut debitul �i podul trebuie lungit“, s-a auzit de undeva din spatele nostru. La fa�a locului se afla �i primarul ora�ului, Ionel Ciubotaru, prin intermediul c�ruia am reu�it s� „�nmuiem“ vigilen�a armatei, av�nd, astfel, ocazia s� „prob�m“ calea de rulare provizorie.
Dup� terminarea misiunii redac�ionale, cu care fuseser�m trimi�i prin comunele din zon�, aproape fier�i �n suc propriu din cauza c�ldurii �i negri de la praful st�rnit de pe drumurile pline de h�rtoape care au pus la grea �ncercare „m�runtaiele“ ma�inii, am ajuns din nou �n apropierea podului de pontoane. Pe care - surpriz�! - nu se mai putea trece deloc. Asta se �nt�mpla �n jurul orei 13. �ntre pontoane �i mal, distan�a se m�rise: cuva unui excavator mu�ca din albia Bistri�ei cu „sete“, iar balastrul era �nc�rcat �ntr-o autobasculant�. Pe pontoane, militarii a�teptau sub soarele torid ca oamenii de pe utilaje s� �i fac� treaba. Unii �mbr�ca�i �n �or�uri speciale, al�ii uzi din cap p�n� �n picioare.
Aveam s� afl�m c� debitul Bistri�ei crescuse �i c� era necesar� o ad�ncire a albiei, pentru amplasarea de noi pontoane. De ce podul nu fusese realizat pe o lungime mai mare? Cursul apei fusese deviat, pentru ca debitul din zona podului aflat �n repara�ii s� fie c�t mai sc�zut, condi�ie necesar� �n vederea execut�rii lucr�rilor la pilele 2 �i 3. Astfel, debitul �n zona podului de pontoane a crescut semnificativ. Aceasta a fost explica�ia dat� de c�tre vicepre�edintele CJ Neam�, Romic� Rotaru, aflat �ntre militari la acea or�, care a mai ad�ugat: „P�n� acum, au fost excava�i 1.000 mc de pietri�“. A fost o discu�ie de la distan��, cu �ntreb�ri �i r�spunsuri pentru care ne-am pus corzile vocale �i pl�m�nii la �ncercare, exponentul jude�ean afl�ndu-se pe pontoane, iar reporterul „Monitorul de Neam�“, undeva pe mal, �n apropierea utilajelor aflate �n func�iune. Mult mai inventiv a fost coordonatorul lucr�rilor, plutonierul Ion Lucian, care a f�cut uz de telefonul mobil - cer�ndu-�i scuze pentru c� tocmai trecuse prin ap� �i era ud din cap p�n� �n picioare. „Am fost nevoi�i s� modific�m podul pentru c� au fost �nregistrate fluctua�ii de debit. Am fost sprijini�i cu utilaje de c�tre autorit��ile jude�ului, iar p�n� acum am scos 1.000 mc de balastru. Nu credem c� vom termina lucr�rile p�n� desear�. Mai avem, �nc�, de excavat, pentru c� a trebuit s� modific�m fundul albiei, ceea ce �nseamn� o ad�ncire cu circa 1,5 metri. Apoi, vom lungi podul cu �nc� 8 pontoane. Asear� (miercuri sear� - n.r.), l-am deschis provizoriu. Dar, de m�ine (ast�zi - n.r.), se va putea circula“, ne-a spus acesta. Din aceea�i surs� am aflat c� militarii br�ileni provin din singurul batalion de pontonieri care func�ioneaz� �n �ar�. La Roznov a fost montat un pod plutitor de tip PR 71 (pod rom�nesc de fabrica�ie 1971). Cum nu permite circula�ia unor vehicule cu greut��i mai mari de 3,5 tone, traversarea nu se poate face dec�t pe un singur fir. De altfel, �i l��imea sa este de doar 4,2 metri. Militarii batalionului br�ilean au montat poduri de pontoane �n diverse zone din �ar�, dar �i �n str�in�tate. �n �ar�, au intervenit pe Siret, �n localitatea Piscu din jude�ul Gala�i, dar �i pe Dun�re. Despre podul de la M�r�cineni - de care s-au ocupat tot ace�tia - plutonierul Ion Lucian a subliniat c� a fost vorba despre o construc�ie mai complex�, fiind instalat pe structur� metalic�.
Toate acestea fiind spuse, am f�cut cale-ntoars� �i, prin gropi �i cu ocoli�uri, am ajuns, �ntr-un final, la asfalt.
Varianta ocolitoare „d� prin gropi“
A fost o experien�� care ne-a f�cut s� sim�im pe pielea noastr� prin ce au trecut mul�i din cei 40.000 de oameni din zona Roznov care, o bun� bucat� de timp, au trecut prin grele chinuri din cauza lipsei c�ilor de comunica�ie. Dac� drumurile jude�ene - mai ales acestea - �i cele comunale ar fi de calitate, poate c� ocolul de 40 km, pe la Frunzeni, nu ar fi o problem� at�t de dificil�. Dar, gropile s�nt prea multe �i aproape imposibil de evitat. Starea drumurilor a fost un serios impediment pentru ambulan�e �i ma�inile pompierilor, puse �n imposibilitatea de a ajunge la timp pentru interven�ii. Mari greut��i au �nt�mpinat naveti�tii - nevoi�i s� �nt�rzie la serviciu, iar �ntr-o situa�ie foarte dificil� s-au aflat �i elevii care au avut de sus�inut examenul de bacalaureat. Ace�tia au fost pu�i �n situa�ia de a-�i g�si gazde la Piatra Neam�, �n perioada examenelor.
Se pare c� �ntregul chin se va sf�r�i de ast�zi - asta dac� nu vor interveni evenimente neprev�zute. �ns�, pe podul de pontoane nu vor putea circula dec�t autovehiculele a c�ror greutate nu dep�e�te 3,5 tone. Cele de mare tonaj vor trebui s� fac�, �n continuare, ocolul de 40 de kilometri, prin localitatea Frunzeni. Pe �ntreaga perioad� �n care va fi utilizat, podul de pontoane de la Roznov va fi supravegheat de militarii profesioni�ti care s-au ocupat de montarea sa, de la UM 01294 din Br�ila. Din cei 48 c��i au venit ini�ial, �n zon� au mai r�mas 18.
Pontoanele au fost aduse cu 29 de camioane militare, fiecare transport�nd c�te dou�. Podul provizoriu de la Roznov cost� circa dou� miliarde de lei, banii fiind achita�i din vistieria Consiliului Jude�ean. Nu �nseamn� foarte mult, g�ndindu-ne la siguran�a �i confortul oamenilor din zon�, �ns� aceast� nou� sum� se adaug� la alte multe miliarde de lei care s-au dus „pe apa Bistri�ei“, odat� cu varianta de pod care, fiind subdimensionat�, a fost luat� de viiturile din acest an.
|