„Cred c� �ntreg dosarul «r�pirii din Irak» ar trebui desecretizat“
• interviu realizat cu senatorul PNL de Neam� �erban Str�til� Reporter: Se caut� �efi pentru SRI, SIE �i „Doi �‘un sfert“. Crede�i c� vechii �efi au fost demi�i sau au demisionat, varianta oficial�, dar extrem de controversat�?
�erban Str�til�: Din punct de vedere legal, �in�nd seama �i de prevederile Constitu�iei, exist� unele semne de �ntrebare asupra procedurilor de �nlocuire a acestora. De exemplu, dl. Alexandru Radu Timofte a depus o cerere de �ncetare a mandatului �i nu o demisie. Pentru c� aceast� cerere nu a fost depus� la Parlament -institu�ie care l-a numit -, din punct de vedere legal, domnia-sa se afl� �nc� la conducerea SRI. Sigur c� acestea s�nt chestiuni de form� care vor trebui rezolvate. Din p�cate, din reac�iile �i comentariile ulterioare, nu am re�inut �i o asumare a r�spunderii pentru deficien�ele din activitatea institu�iilor pe care le-au coordonat. Cu excep�ia SIE, to�i ceilal�i aveau la dispozi�ie structuri puternice �i substan�ial finan�ate, precum �i baza legal� pentru a nu permite dispari�ia unui suspect de terorism. Dac�, �ntr-adev�r, SIE nu este �n mod direct responsabil de monitorizarea pe teritoriul ��rii a suspec�ilor de terorism, celelalte institu�ii puteau face acest lucru �i �ncerc�rile de a pasa responsabilitatea nu fac dec�t s�-i umple de ridicol pe unii din �efii demisionari. �tiu c� �n serviciile secrete lucreaz� foarte mul�i profesioni�ti cu �nalt� calificare a c�ror munc�, din p�cate, nu este valorificat� de conduceri �i de responsabilii Comunit��ii de Informa�ii. �n concluzie, consider c� asumarea cu demnitate a r�spunderii este mai important� dec�t aspectul formal al demiterii sau demisiei.
Rep.: Pe cine �i-ar dori PNL �n fruntea serviciilor secrete?
�.S.: Conform declara�iilor oficiale ale domnului C�lin Popescu-T�riceanu, PNL sus�ine numirea de persoane neimplicate politic �n aceste func�ii. Sper ca domnul pre�edinte Traian B�sescu s� aprecieze acest punct de vedere �i s� fac� c�t mai repede nominaliz�ri pentru �nlocuirea �efilor de la SIE �i SRI. Este adev�rat c� orice persoan� ar veni �n fruntea acestor servicii, nu le va putea reforma f�r� sprijin politic �i f�r� restructur�ri drastice la comanda lor. Bine�n�eles, �i legisla�ia �n domeniu va trebui revizuit�. Condi�ionarea numirii noilor conduceri de adoptarea f�r� dezbatere public� a legilor siguran�ei na�ionale nu este corect� �i cred c�, �n aceast� problem�, domnul pre�edinte B�sescu ar trebui s� fie mai sensibil la opiniile societ��ii civile �i chiar la ale politicienilor. Chiar dac� exist� multe neajunsuri �n func�ionarea Parlamentului, nu este admisibil s� i se conteste rolul de for de dezbatere �i de control asupra serviciilor secrete. S� nu uit�m c� legile siguran�ei na�ionale sus�inute de Pre�edin�ie, au fost de fapt elaborate �n „laboratoarele“ SRI �i clasificate drept „secret de serviciu“. Chiar �i ideea de a secretiza un proiect de lege -c�nd este obligatorie dezbaterea public� �i cunoa�terea legilor de c�tre to�i cet��enii- ne poate da o indica�ie despre mentalit��ile autorilor.
„Victime s�ntem noi, cet��enii care pl�tim impozite �i taxe pentru a fi proteja�i �i nu sfida�i, dezinforma�i sau urm�ri�i degeaba“
Rep.: Scandalul r�pirii ziari�tilor a f�cut valuri �i iat� c� mai continu�. Crede�i c� vor mai fi �i alte urm�ri, eventual alte victime?
�.S.: La pensiile de zeci sau sute de milioane pe care le pot �ncasa demisionarii, nu cred c� �i putem considera drept „victime“. Victime s�ntem noi, cet��enii care pl�tim impozite �i taxe pentru a fi proteja�i �i nu sfida�i, dezinforma�i sau urm�ri�i degeaba. Cred c� �ntreg dosarul „r�pirii din Irak“ ar trebui desecretizat. Nu pot s� �n�eleg ce atingere poate aduce siguran�ei na�ionale dezv�luirea �ntregii opera�iuni. Dac�, �ntr-adev�r, serviciile secrete au lucrat exemplar �i, printr-o ac�iune „specific�“, au reu�it eliberarea celor trei jurnali�ti, nu am face dec�t s� le repar�m imaginea destul de �ifonat� �n acest moment. Ce ne facem �ns� dac� vom descoperi c� nu a fost vorba dec�t de o negociere a pre�ului de r�scump�rare? �n orice situa�ie, cet��enii Rom�niei au tot dreptul s� cunoasc� adev�rul complet pentru c� numai de pe baze corecte se poate porni reforma �n domeniul siguran�ei na�ionale.
Rep.: PNL nu renun�� la retragerea din Irak. N-o s� ne punem r�u cu „unchiul Sam“?
�.S.: PNL nu face dec�t s� exprime voin�a majorit��ii popula�iei. Toate sondajele de opinie confirm� c� peste 60% dintre cet��eni s�nt pentru retragerea din Irak a trupelor rom�ne. Nici un angajament interna�ional nu poate fi mai presus dec�t voin�a popular�. S�nt sigur c� SUA vor �n�elege aceast� situa�ie, a�a cum au �n�eles �i �n cazul celorlal�i alia�i care �i-au retras trupele. Sigur c� putem discuta asupra modului de prezentare a ini�iativei PNL. Poate ar fi trebuit s� ini�iem str�ngerea de semn�turi �i abia dup� aceea s� se fac� propunerea �n CSAT, dar ini�ierea retragerii este corect� �i sus�inut� de opinia public�. Bine�n�eles, calendarul de retragere va trebui stabilit cu partenerii americani �i nici nu e nevoie s� fie public �n am�nunt. Nu voi relua argumentele de ordin social, moral, de drept interna�ional �i financiare care sus�in demersul nostru, dar, �n calitate de parlamentar �i de cet��ean s�nt ferm convins c� solda�ii rom�ni nu au ce c�uta �n Irak �i Afghanistan �i fac apel la to�i cei care s�nt de aceea�i p�rere s� semneze pe listele ini�iate de PNL. Este o problem� de atitudine civic� �i de demnitate na�ional� pe care trebuie s� ne-o asum�m dac� dorim s� fim considera�i cu adev�rat europeni.
|