De vorb� cu trei prozeli�i �i emuli ai Marianei Nicolesco
• Marina Anastasiu, Aurelia Vrabie �i Valentin-Liviu Iftene Marina Anastasiu: S�nt ploie�teanc� �i studiez la Bra�ov, unde am privilegiul s� lucrez cu doamna Mariana Nicolesco.
Rep.: �l socoti�i privilegiu. Frumos �i �ndatoritor omagiu...
M.A.: Da, privilegiu �i cea mai mare onoare care mi s-a putut �nt�mpla.
Rep.: Sper c� nu a�i venit la Piatra Neam� numai �n conjunctura acestei onorante �mprejur�ri...
M.A.: Nu, fire�te. Am un an de zile de c�nd lucrez cu doamna Mariana �i am venit pentru c� aici este �i dumneaei acum. Numai respir�nd aerul pe care dumneaei �l respir� este ceva extraordinar. Ne inspir� art�, �i art� �n adev�ratul sens al cuv�ntului. Dumneaei ne �nva�� ce �nseamn� calitatea performan�ei, ceea ce �nseamn� perfec�iunea sau, m� rog, capacitatea de a tinde spre perfec�iune �n art�.
Rep.: �n spectacolul cu „Sora Angelica“ era�i „La Principesa“, cu aerul acela impozant �i curioasa ritmic� a sceptrului baston. Acum, s�nt nevoit s� constat c� nu s�nte�i chiar at�t de impozant�. Ce �nseamn� scena!
Rep.: Dincolo de presta�ia vocal� de bun� calitate, a�i avut �i o presta�ie scenic� deosebit�. Cum a�i reu�it? V� place actoria, histrionismul?
Aurelia Vrabie: Nu mi-a fost nici greu, dar nici u�or. Am �ncercat s� combin partitura cu sentimentele. Am studiat foarte bine partitura de la bun �nceput, dup� care am �ncercat nu s� mimez sentimentele, ci s� simt ceea ce trebuia s� simt, pe pielea mea. Am abordat-o dintr-un punct de vedere foarte personal. Consider �i acum c� rolul mi se potrive�te.
Rep.: Chiar dac� incipitul coral, �n p�trimi, nu pare deloc dificil, structura ulterioar� a partiturii nu e u�oar�. Ba, �ndr�znesc s� spun, se dovede�te a fi dificil� �i pentru voci mai experimentate. Cum a�i reu�it s� o asimila�i?
A.V.: Nu mi-am f�cut probleme. Am descoperit-o �n sensurile ei mai profunde pe m�sur� ce o studiam. A fost o asimilare fireasc�, organic�.
Rep.: Eu �tiu c� �n oper� mi�c�rile scenice s�nt �n general rudimentare, reticente oarecum, �n pozi�iile cele mai convenabile pentru a pune �n valoare vocea. Cum reu�i�i s� c�nta�i pe spate?
A.V.: Ha, ha...
Rep.: �tiu c� nu e u�or deloc, pentru c� atunci totul func�ioneaz� altfel; respira�ia, emisia, diafragma...
A.V.: A fost studiat�. A fost studiat� �n diferite pozi�ii, pentru a-mi fi comod�. Am �ncercat s� vedem dac� se poate, �i cum am reu�it, pozi�ia a fost adoptat�. Am studiat mult cu doamna Mariana Nicolesco. Dumneaei a avut foarte mult� r�bdare cu noi �n tot ceea ce ne prive�te. Clas� de oper�, produc�ia aceasta. �i a avut �i ambi�ia de a demonstra c� putem face lucruri deosebite.
Reporter: �tiu c� s�nte�i protagonistul operei „Bastiene und Bastienne“ de Wolfgang Amadeus Mozart, pe care o ve�i prezenta, �n selec�iuni, duminic� seara.
Valentin-Liviu Iftene: Am avut �ansa de a o �nt�lni pe doamna Nicolesco chiar din anul �nt�i. Un profesor de canto conteaz� enorm, �i uneori decisiv, pentru destinul unei voci. Profesorul este cel care te ghideaz�. Eu �mi las vocea �n m�inile dumneaei �i am �ncredere c� va face ca vocea mea s� str�luceasc�.
Rep.: Trebuie s� face�i �i dumneavoastr� ni�te eforturi, pentru c�, altfel, n-o s� ias�; v� spun eu.
V.L.I.: A�a este. Eu am talentul, munca, voin�a, dar conteaz� foarte mult s� aib� cine s� m� asculte �i s� m� �ndrume. Un profesor poate s� te distrug� sau poate s� te �nal�e. Eu m� bucur c� am norocul acesta deosebit de a fi elevul doamnei Nicolesco...
Rep.: �i spera�i s� nu fi�i distrus. Poate c� ve�i fi norocos.
|