Cre�te pia�a minciunii
Miercuri, �ntr-o sal� somptuoas� a Hotelului Marriot, s-a desf�urat, �n fa�a unei asisten�e numeroase, a�a-zisa „Zi a agen�iilor de pres�“, �n formula agreat� a unei dezbateri. �tiam c� exist� ziua p�durarilor, ziua pescarilor amatori, ziua minerului, dar ziua ziaristului de agen�ie, ba. Ideea, nev�duvit� de interes �i consisten��, a pornit de la Rador, agen�ie dependent� de societatea public� de radio. Rolul meu, marcat cu nume �ntreg pe o etichet� de la masa prezidiului, era s� vorbesc despre A.M.Press, institu�ie pe care am �nfiin�at-o acum aproape 16 ani �i pe care o p�storesc. Colegii mei, directori de institu�ii similare - AFP, Mediafax, Rompres, Rador, un profesor specialist �n institu�ii de pres� de la Sorbona - au vorbit doct despre pia�a informa�iilor, concuren��, adapt�ri tehnice la viteza de mi�care a �tirii. �ntr-un final, toat� lumea a fost de acord c� beneficiarii �tirilor noastre au nevoie de adev�r �i profesionalism. �tirea trebuie s� fie documentat� �i s� nu mint� deloc. Am recapitulat �n minte �nt�mpl�ri din mereu bulversata noastr� politic�, din '90 �i p�n� azi. Multe din ele mi-au ar�tat c� beneficiarul sau clientul produselor agen�iilor de pres� are schepsurile, preten�iile lui, care uneori s�nt chiar cusururi. Oricum, ca la taraba cu cartofi sau la talcioc, clientul nostru este st�p�nul nostru. �i d�m marfa pe care o vrea. Dar putem oare?
Prin '92 cred, aveam la Bra�ov un corespondent, ziarist cu experien��, care lucra cu jum�tate de norm� la A.M. Press �i cu cealalt� jum�tate de norm� la ziarul preziden�ial „Diminea�a“. �ntr-o zi, arunc�ndu-mi privirea pe respectivul ziar, am v�zut o relatare de la Bra�ov legat� de vizita lui Ion Iliescu �n ora�ul de sub T�mpa. �tirea, cu totul alt con�inut �i cu totul alte vorbe figura �i �n fluxurile A.M. Press, trimis� de acela�i corespondent. Ce scria el �n „Diminea�a“? C� pre�edintele Iliescu a fost primit s�rb�tore�te la Bra�ov, c� femeile s-au umezit de emo�ie v�z�ndu-l �n carne �i oase, m� rog, c� a fost o fericire general� pentru bra�oveni. Mai ceva ca �n povestea cu minerii care plantau flori pe platoul din fa�a Teatrului Na�ional, omi��nd am�nuntul c� pe post de h�rle� utilizau c�p���nile noastre. �n �tirea de agen�ie scria c� pre�edintele fusese huiduit, se scandase v�njos „Jos Iliescu!“, iar bodyguarzii opriser� cu greu persoanele furioase care vroiau s�-i corecteze �efului statului croiala de la costum. L-am sunat enervat pe corespondent �i l-am �ntrebat unde dracu scrie adev�rul. �n ziarul „Diminea�a“ sau �n �tirea agen�iei pe care o conduc? Fire�te c� la tine am scris adev�rul, mi-a r�spuns ziaristul. Iliescu a fost fluierat, huiduit, iar unii au aruncat cu ro�ii dup� ma�ina preziden�ial�. Inutil s�-l be�telesc pe gazetar. κi lua banul de la ziarul pre�edintelui, oferind marfa care convenea clientului, chiar dac� ea n-avea nici o atingere cu realitatea. Adev�rul era ultimul ingredient din compozi�ia �tirii care conta. Con�tiin�a profesional�? Vorb� �n v�nt!
Vremuri apuse, ve�i spune. A�! �n interven�ia mea de la Marriot, mi-am exprimat �ngrijorarea, bazat� pe exemple contemporane, c� num�rul clien�ilor care vor varianta din „Diminea�a“ a �tirii bra�ovene a crescut. �i intereseaz� adev�rul? S� fim serio�i. Cre�te alarmant num�rul clien�ilor politici care cump�r�, pentru pres� sau pentru alte institu�ii, �tirea care le cade m�nu��. Transmi��nd azi cele dou� variante ale relat�rii pomenite mai sus, �n acela�i flux de �tiri, mi-e team� c� - deie Sf�ntul s� m� �n�el - cei mai mul�i vor prelua varianta roz� cu pre�edintele bombardat nu cu ou� clocite, ci cu crizanteme, chiar dac� �n sufletul lor �tiu bine unde e adev�rul.
|