Comer�ul electronic nem�ean, �n aten�ia OJPC
• inspectorii OJPC Neam� au constatat multe nereguli la cele trei magazine virtuale din jude� Inspectorii Oficiului Jude�ean pentru Protec�ia Consumatorilor Neam� au verificat, la �nceputul acestei luni, respectarea prevederilor legale, �n cazul celor trei agen�i economici care fac comer� electronic.
Identificarea acestora a fost posibil�, av�nd la baz� informa�iile ob�inute navig�nd pe Internet �i pe baza ofertelor publicitare. Pentru realizarea unui magazin virtual, nu s�nt necesare alte acte �n afara celor cerute pentru �nfiin�area �i desf�urarea unei activit��i comeciale, �ntr-un magazin obi�nuit. Cei trei agen�i economici verifica�i au activitate de comer� clasic, �n magazine specializate pentru care de�in toate avizele �i autoriza�iile, conform procedurilor legale. Produsele care se v�nd utiliz�nd sistemul de comer� la distan�� fac parte din grupa produselor electrocasnice, electronice, tehnologia informa�iei �i telecomunica�ie, juc�rii, jocuri, ceasuri, c�r�i etc.
Inspectorii OJPC au constatat, la cei trei agen�i economici verifica�i, abateri privind regimul juridic al contractelor �ncheiate. �n privin�a informa�iilor referitoare la caracteristicile esen�iale ale produselor, s-a constatat c� nu s�nt respectate prevederile legale, dar cump�r�torii s�nt anun�a�i �n aceast� privin��.
Astfel, pe site-ul unuia dintre magazinele virtuale din Piatra Neam� este �nscris c� „�n informa�iile privind caracteristicile produselor, din motive obiective, pot ap�rea neconcordan�e cu realitatea“, oblig�nd, �n acela�i timp, ca „vizitatorul s� accepte necondi�ionat termenii �i condi�iile �nscrise“. �n site-ul unui mare magazin de produse electronice �i electrocasnice din Piatra Neam� se specific� faptul c� firma nu �i asum� r�spunderea pentru corectitudinea datelor prezentate cu privire la caracteristicile produselor de pe site.
Pre�urile pot suferi modific�ri neanun�ate
�n privin�a pre�urilor produselor prezentate pe site, firma precizeaz� c� acestea s�nt informative �i pot suferi modific�ri neanun�ate, ori s�nt valabile �n perioada de timp men�ionat�, iar �n cazul �n care perioada nu este men�ionat�, s�nt valabile �n limitele stocurilor disponibile.
Referitor la cheltuielile de livrare, modalit��ile de plat� s�nt diferite, acestea depinz�nd de metoda aleas�, de cantitatea de produse cump�rat�, de localitatea unde se face livrarea �i de furnizorul produsului. Taxa de transport se compune din taxa de livrare, unic� pentru cump�r�turile f�cute de la acela�i furnizor, �i taxa de produs, care depinde de produsele alese.
C�t despre informarea consumatorilor, �nainte de �ncheierea contractului privind dreptul de denun�are unilateral� a acestuia, cu excep�ia unuia dintre magazine, celelalte dou� nu respect� aceast� prevedere legal�. Nu se face nici o precizare cu referire la tariful peceput pentru utilizarea tehnicii de comunicare la distan��, nu s�nt indicate sediul, num�rul de telefon, fax, sau adresa de e-mail a comerciantului, la care consumatorul poate s� �i prezinte reclama�iile �i informa�iile privind sevice-ul post-v�nzare. La doi dintre agen�ii economici verifica�i nu s-a reg�sit, �n informa�iile oferite, dreptul consumatorului de a renun�a la contract �n termen de 10 zile lucr�toare, f�r� penalit��i �i f�r� invocarea vreunui motiv.
�n ceea ce prive�te executarea contractului, doi dintre agen�ii economici nu informeaz� consumatorii asupra situa�iilor �n care produsul nu este disponibil, caz �n care firma este obligat� s� returneze, �n maximum 30 de zile, sumele pl�tite de client, ori c�nd livrarea unui produs, diferit de cel comandat prin calitate �i pre�, �i f�r� acordul prealabil al consumatorului, oblig� comerciantul s� suporte toate cheltuielile de returnare a produselor.
Urmare a neregulilor constatate, inspectorii OJPC au dat avertismente �i au dispus oprirea temporar� a prest�rilor acestui tip de comer�.
|