„Din cinematografie si scris nu se poate tr�i �n Rom�nia“
Reporter: Ce reprezint� pentru regizorul Ioan Antoci participarea la
acest festival de la Berlin, la care se stie c� este invitat� crema
cinematografiei mondiale?
Ioan Antoci: �n primul r�nd este nevoie de precizarea c� Berlinale
Talents este o platform� de lucru pe care o patroneaz� Festivalul
de la Berlin si este dedicat� oamenilor care au activat deja �n
industria cinematografic�. Festivalul ofer� sansa, �n urma unei
selectii, cum este cea de delimitare a artistilor, s�-si continue
cariera �nceput�, dar �ntr-un alt fel, intr�nd �n contact cu foarte multi
oameni din diverse domenii ale industriei cinematografice. S�nt
foarte multumit c� mi s-a oferit o asemenea sans�, pentru ca �n
functie de �nt�lnirile respective s� continui anumite proiecte si s�
dezvolt altele noi.
Rep.: Aceast� participare la Berlinale Talents �nseamn� mai mult
dec�t Premiul pentru cel mai bun scenariu din Europa Central� si de
Est, obtinut la Cannes �n 2009 pentru „C�inele japonez“?
I. A.: Trebuie s� revin cu precizarea c� s�nt lucruri total diferite. �n
timp ce la Cannes a fost un fel de atelier �ncununat cu un premiu de
prestigiu oferit celui mai bun scenariu dintre cele participante, acum
s�nt premiati oamenii pentru reusitele si proiectele lor de succes din
anii trecuti, d�nduli-se celor invitati sansa de a-si �mbun�t�ti toate
proiectele, ceea ce e o mare diferent�. Dac� vorbim exclusiv de
ceea ce ofer� festivalul de la Berlin, nici nu poate exista termen de
comparatie. La Cannes era premiat un scenariu deja scris, la Berlin
selectia �n sine e un premiu, pentru ca, ulterior, �n functie de
activitatea individual� a fiec�ruia, un participant s� poat� beneficia
de ceea ce festivalul ofer�.
Rep.: Stim c� s�nteti si autorul unor c�rti apreciate pentru copii,
„Paradisul lui Mimi si Tibi“, c�rtile ap�rute la Editura Corint. Ce
puteti spune despre aceast� intersant� latur� a activit�tii
dumneavoastr�?
I. A.: Dac� �ntrebi pe cineva care scrie de c�nd face acest lucru,
fiecare va spune c� scrie de c�nd era mic. Nu vreau s� dau acest
r�spuns sablonard. Mi-a pl�cut �ntotdeauna s� citesc si atunci c�nd
eram mic, si mai t�rziu. E o sans� de a intra �n lumea spectaculoas�
a povestilor, a lumii fantastice. E normal s� fi fost atras si de
aceasta. A fost vorba de o provocare din partea unei edituri, la care
eu am r�spuns si m� bucur c� am putut scrie povestioare pentru
copii, pentru c� acestea mi-au deschis o lume la fel de interesant�
ca si lumea filmului. Din p�cate, timpul de care dispun e total
insuficient pentru a face tot ceea ce-mi doresc.
Rep.: Se stie c� s�nteti unul din cei mai talentati cineasti ai noului
val. Nu v-ati g�ndit niciodat� s� scrieti un scenariu de film despre
viata tat�lui dumneavoastr�, p�rintele Ioan Antoci, cel plecat recent
s� se c�lug�reasc�? Viata lui bate filmul, cum se spune. S-a ridicat
de jos, de la munca de gr�dinar al prim�riei, a trecut prin armat�, a
fost condamnat pe vremea lui Ceausescu pentru tentativ� de
trecere frauduloas� a frontierei, a fost sofer al episcopului Eftimie
Luca, a urmat la maturitate Facultatea de Teologie, a ajuns preot
misionar, ctitorind o serie �ntreag� de l�casuri de �nchin�ciune. Nu
ati fost tentat niciodat� s� realizati un film av�nd la baz� viata
p�rintelui?
I. A.: As vrea s� fac o nou� corectie, nu s�nt unul dintre cei mai
talentati, pot s� v� spun c� s�nt la noi tineri foarte talentati, pentru c�
eu deja nu mai s�nt asa t�n�r, am 38 de ani. Pot s� v� spun c� vin
din spate oameni mult mai talentati si m� bucur de acest lucru. Nu
mai vorbesc de precursorii mei, care s�nt titani ai cinematografiei.
Despre partea a doua a �ntreb�rii pot s� v� spun c� fiecare
scenarist se inspir� din viata sa sau a celor din jur. �n ce m�sur� si
c�t reuseste s� transpun� �n scenariul unui film depinde de fiecare
�n parte. Eu nu am fost tentat s� fac lucrul acesta, p�n� acum, desi
stiu c� de multe ori s-a vorbit despre faptul c�, din ceea ce a tr�it
tat�l meu, ar putea fi f�cut un film sau s-ar putea scrie o carte. M�
g�ndesc c� exist� �n tara aceasta multi alti oameni care au acelasi
destin fluctuant, care au �n spatele lor o viat� cu lucruri mai mult
sau mai putin �ntelese, dar pentru c� nu s�nt �ntr-o pozitie care s�
influenteze at�tea vieti nu i-a �ntrebat nimeni dac� vor s�-si scrie
vietile sau nu. Ce pot spune acum este faptul c� dumneavoastr�, ca
jurnalist, vorbiti despre un personaj despre care concitadinii nostri
cunosc multe. Pentru mine �n primul r�nd va r�m�ne tat�l meu si
abordarea fat� de acest personaj e mai dificil� pentru c� eu, ca fiu
al lui, �l cunosc din perspective total diferite si mai putin cunoscute
de toti ceilalti. Se poate s� existe si multe ipostaze pe care altii le
cunosc si eu nu. Orice as scrie eu, sau altcineva, ar fi perspectiva
personal� asupra unui om, v�zut� de cel care scrie. Nu este exclus
ca pe viitor s� abordez si acest subiect. Deocamdat� nu m-am
g�ndit la un asemenea lucru.
Rep.: Care este evolutia profesional� a t�n�rului Ioan Antoci si ea
destul de neobisnuit�, stiind c� ati urmat Teologia, ati luat si un
doctorat, au urmat cursuri de cinematografie si ati ajuns s� lucrati �n
industria aceasta extrem de concurential�.
I. A.: Nu e vorba neap�rat de ceva foarte spectaculos. Provin dintr-
un sistem �n care mi-as fi dorit s� activez la un moment dat, dar
care nu mi-a putut oferi total� implicare. Am decis s� ne separ�m
drumurile spre binele am�ndurora si a sistemului si al meu si pentru
fiecare om care a pornit pe un drum pentru care a studiat mult e
mai greu. Eu, din fericire, am avut norocul s� dau �n viat� de niste
oameni interesati de ceea ce scriam eu atunci si c�stigarea
premiului pentru „C�inele japonez“ a fost rezultatul unor
circumstante si nu tot timpul bat darabana despre rezultatele mele.
Tot ceea ce faci este bine s� faci la fel �n fiecare zi, chiar dac� nu
poti fi r�spl�tit pentru binele pe care �l faci �n fiecare zi, ci esti
r�spl�tit doar o dat�, la un moment dat. Totul a venit la mine din
dorinta de a-mi exprima sentimentele fat� de lumea �nconjur�toare.
Am scris din inim�, am fost apreciat �n Rom�nia si la TIFF
Transilvania, apoi am mai participat la diverse ateliere si am mai
fost si acolo apreciat. Scenariul meu a fost transformat �n film si tot
asa. Adic�, lucrurile de moment �n care eu am scris nu mi-au mai
apartinut, ci a intervenit colaborarea si implicarea multor oameni
care au decis.
Rep.: Mai aveti leg�tur� acum cu studiile teologice pe care care le-
ati urmat?
I. A.: Nu mai am nici o leg�tur� cu studile pe care le-am f�cut.
Problema e c� foarte mult� lume ar �ntelege c� s-a �nt�mplat un
lucru nepl�cut care m-a determinat s� aleg alt drum �n viat� dec�t
cel pe care pornisem. Acesta a fost destinul meu si �n continuare e
drumul meu. Nu m� abat �n dreapta sau �n st�nga. Nu am ce s�
reprosez vreunei perioade.
Rep.: Acum v� c�stigati existenta numai din cinematografie si scris?
I. A.: Nu. Nici din film si nici din scrisul c�rtilor pentru copii nu mi-am
c�stigat existenta si probabil nici �n perioada urm�toare nu se va
�nt�mpla acest lucru. Ca toti oamenii, s�nt si eu angajat. Acum
lucrez �ntr-un domeniu adiacent, acela al copyright-ului. Este �ns� o
mare diferent� �ntre acest lucru si a fi cineast sau scriitor. A lucra
doar ca cineast sau scriitor �nseamn� c� nu poti tr�i �n Rom�nia,
chiar dac� esti un Mircea C�rt�rescu, de exemplu. Asa cum nici un
Mungiu nu poate tr�i doar din filmele pe care le realizeaz�. E un
domeniu adiacent care �mi ajut� s�-mi duc traiul de zi cu zi.
Rep.: Dup� decizia tat�lui dumneavoastr� de a se retrage la
m�n�stire c�nd mai intentionati s� reveniti la Roman unde s�nteti
Cet�tean de onoare?
I. A.: �n primul r�nd eu trec destul de des pe la Roman unde mai
tr�ieste bunica mea la Cotu -Vames si o voi face si �n continuare.
|