Reducerile de Black Friday, mare atentie
• unele reduceri anuntate de comercianti ar putea s� nu fie ceea ce par la prima vedere • v�nz�rile promotionale trebuie s� respecte anumite reguli • pentru a nu c�dea �n plas� c�teva sfaturi nu stric� • Mult anuntatele reduceri de Black Friday, care �n mod obisnuit ar trebui s� aib� loc pe 17 noiembrie, dar la care unii au furat startul, pot fi p�guboase pentru amatorii de shopping. Pentru c� s�nt deja site-uri cu anumite produse, dar si magazine diverse care anunt� preturi intrate la ap�, Comisariatul pentru Protectia Consumatorului Neamt vine cu sfaturi pentru cei care merg la cump�r�turi. V�nzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (v�nz�ri promotionale, soldare, lichidare) trebuie s� respecte o serie de reguli de fixare si publicitate a preturilor. „Astfel, orice comerciant care anunt� o reducere de pret trebuie s� o raporteze la cel de referint� practicat �n acelasi spatiu de v�nzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie s� fie inferior pretului de referint�. Pretul de referint� reprezint� cel mai sc�zut pret practicat �n acelasi spatiu de v�nzare �n perioada ultimelor 30 de zile, �nainte de data aplic�rii pretului redus“, se arat� �ntr-un comunicat. Pentru cump�r�turile online verificati stocul existent; verificati pretul afisat pe site si dac� acesta este integral (contine sau nu tva); verificati dac� pretul include si costul de livrare. Comerciantul este obligat s� informeze corect si complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informatii: datele de identificare (denumirea, adresa postal� si electronic�, num�rul de telefon, num�rul de �nregistrare �n registrul societ�tilor comerciale si cel de �nregistrare fiscal� etc); caracteristicile esentiale ale produsului; pretul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dac� e cazul; modalit�tile de plat� si de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului; durata minim� a contractului; existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilateral� a contractului. Consumatorul trebuie s� stie c�, din momentul �n care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunta contractul si 14 zile pentru a-l returna, dac� nu este multumit de el, f�r� s� invoce nici un motiv. �n cazul return�rii, consumatorul �si poate primi suma de la comerciant �n 14 zile de la primirea produsului. „Profesionistul ramburseaz� toate sumele pe care le-a primit drept plat� din partea consumatorului, inclusiv, dup� caz, costurile livr�rii, f�r� �nt�rziere nejustificat� si, �n orice caz, nu mai t�rziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului“, mai spun comisarii de la Protectia Consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleasi modalit�ti de plat� ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initial�, cu exceptia cazului �n care consumatorul a fost de acord cu o alt� modalitate de plat� si cu conditia de a nu c�dea �n sarcina lui plata de comisioane �n urma ramburs�rii. Foarte important: consumatorul trebuie s� citeasc� termenii si conditiile de functionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (�n care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeste cu �nc� 12 luni �n cazul �n care comerciantul nu a mentionat �n format expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
|