Independenta Justitiei este ap�rat� „cu ardoare“ de baricada neofitilor
Anul acesta, �n mult victorioasa zi de 23 august, parada national� a fost deschis� de ministrul Justitiei, Tudorel Toader, care a lansat �n fata natiunii provocarea privind o nou� reform� a Justitiei. �n locul anivers�rii, care si asa nu avea loc, ni s-a servit un breaking-news, al c�rui protagonist a fost ministrul Justitiei. Rom�nii au v�zut cum, peste noapte, au ap�rut baricade potrivnice, �n care beligerantii, pro si contra, au fost obligati s�-si dezgroape securile, pornind un nou r�zboi pentru o miz� ipotetic�, cum ar fi independenta justitiei. �n corul celor dou� baricade s-au remarcat contestatarii, cei de pe baricada „# Rezist!“, pe care mesajul din 23 august, transmis de ministrul Toader, a avut darul s� le resusciteze militantismul, adormit dup� efortul mitingurilor din prim�var� �mpotriva Ordonantei 13. Si unii si altii, cei de pe baricade se calc� �n picioare s� ne conving� c� sunt singurii salvatori ai independentei Justitiei, fie fat� de influenta politic�, fie fat� de propriile abuzuri. Adversarii reformei propuse de ministru �ncearc� s� asmut� Europa, ambasadele si elitele pretioase �mpotriva legilor
propuse, care li se pare c� vor s� pun� botnit� justitiei. Sustin�torii ministrului Tudorel Toader cred c� justitia a deraiat si c� poate fi repus� �n tiparele normalit�tii doar prin reforma aflat� �n stadiul de proiect. Argumentele pro si contra sunt at�t de savante, �nc�t lumea se uit� la cele dou� tabere buim�cit�, ne�nteleg�nd mare lucru din ping-pong-ul ideilor dezb�tute si intens mediatizate. �n general, oamenii sunt tentanti s� �nteleag� ceva din vacarmul dintre baricadele pro si contra, dar se �mpiedic� de fiecare dat� �n sofismele si savantl�curile pretioase, cu care sunt �mp�nate argumentele. Exist� si o lips� de comunicare, accentuat� de confuzia generalizat� privind subiectul aflat �n dezbatere. Pe fiecare baricad� exist� indivizi care se cred savanti si care pretind c� doar ei propag� adev�rul �n fata imensei mase de oameni, care nu reuseste s� se initieze suficient �n tainele separatiei puterilor �n stat, nedep�sind stadiul de neofiti. Ce ar trebui s� �nteleag� un neofit din separatia puterilor �n stat, pentru a putea decide care baricad� �i reprezint� mai bine interesele?. �nc� din Antichitate, Aristotel a elaborat teoria separatiei puterilor �n stat, redefinit� mai t�rziu, �n epoca modern�, de c�tre Montesqieu. Cele trei puteri fundamentale ale statului de drept sunt puterea legislativ� (Parlamentul), puterea executiv� (Guvernul) si puterea judec�toreasc� (instantele judec�toresti, Ministerul Public si Consiliul Superior al Magistraturii). �ntre cele trei puteri exist� doar raporturi constitutionale, presupun�nd c� prin separatia lor fiecare putere nu prevaleaz� asupra celorlalte, prelu�nd din functiile acestora, sau imixtindu-se �n atributiile lor. Separatia puterilor impune c� nici o putere nu poate realiza cumul de functii, din dreptul celorlalte puteri, fapt care ar duce la abuzul de putere.
Separarea puterilor �n stat reprezint� �n realitate un scop politic pentru toate partidele
Desi cele trei puteri ar trebui s� fie independente, exist� o limit� constitutional� prin care acestea sunt �mpiedicate s� devin� „stat �n stat“. Deja se vorbeste despre o asa zis� „Republic� a procurorilor“, care risc� s� �mping� Rom�nia pe panta periculoas� a unui „stat politienesc“. �n realitate, �ntre cele trei puteri exist� raporturi constitutionale, reglementate prin legi, menite s� mentin� nu numai separatia, dar si echilibrul �ntre ele. Exist� raporturi �ntre puterea judec�toreasc� si puterea legislativ�. Parlamentul stabileste prin legi modul de organizare a organelor judec�toresti, precum si competentele si procedurile utilizate de magistrati. Independenta judec�torului presupune supunerea sa numai �n fata legii, iar legea o face Parlamentul. Uniunea European� reglementeaz� toate domeniile, mai putin cel al Justitiei, care este l�sat s� fie reglementat de fiecare tar� �n parte. Justitia este unicul domeniu �n care Rom�nia, ca si celelalte state europene, �si manifest� plenar suveranitatea. Comisia de la Venetia a emis doar niste principii care trebuiesc respectate, privind raporturile celorlalte puteri cu puterea judec�toreasc�. La r�ndul s�u, puterea judec�toreasc� poate interveni �n activitatea puterii legislative, asigur�nd judec�torilor puterea de control constitutional asupra legilor. Puterea executiv� are raporturi constitutionale cu puterea judec�toreasc�. Executivul (Presedintele Rom�niei, ministrul Justitiei, etc) poate numi, revoca sau avansa magistratii. Desigur c� aceste prerogative ale executivului trebuiesc atent dimensionate, pentru ca procedurile privind numirea, revocarea sau avansarea s� se realizeze numai pe criteriile competentei profesionale si morale. At�ta timp c�t principiul competentelor este respectat, legile justitiei pot fi rescrise ori de c�te ori dezechilibrele o impun. Si raporturile dintre puterea legislativ� si cea executiv� sunt reglementate constitutional. Sunt permise zone de interferent�, unde o putere este controlat� de cealalt�. Desi Parlamentul este „singura putere legiuitoare“, Guvernul primeste dreptul s� legifereze prin ordonante �n anumite situatii. Neofitii, f�r� conotatii peiorative, urm�resc cu mare interes care sunt reactiile partidelor fat� de problemele spinoase ale separatiei puterilor �n stat. �n fond, singura relatie direct� existent�, este cea dintre cet�tean si partide, cu care acestia se interfereaz� �n campaniile electorale. Indiferent dac� se afl� sau nu la putere, partidele sunt tentate permanent s�-si depun� „ou�le“ intereselor �n „cuibarele“ celor trei puteri. Interesul partidelor privind separatia puterilor este mai mult de fatad�, dec�t unul real. Din aceast� cauz�, contestatarii din februarie a Ordonantei 13 nu au admis ca partidele s� se urce pe baricada Pietei Victoriei al�turi de ei. Epopeea ciudat� a Ordonantei 13 a fost pres�rat� din beltug cu elemente contradictorii. Desi continutul ordonantei s-a dovedit corect si contestatarii au dovedit c� nu-i cunosteau sau nu-i interesa continutul, ordonanta a fost retras�. S-a �nteles atunci c� interesul contestatarilor nu a fost motivat de Ordonanta 13, ci de ascensiunea lui Liviu Dragnea, care trebuia stopat�. PSD nu d� semne c� �ntelege un lucru elementar, c� at�ta timp c�t va exista un Liviu Dragnea m�nat de intentia de a fi �n centrul atentiei orice act al guvernului s�u cu privire la Justitie, oric�t de benefic ar fi separatiei puterilor, va fi considerat de contestatari ca un act de bun�voint� fat� de Liviu Dragnea, pe care DNA nu vrea, cu orice pret, s�-l scape din m�n�. Asa c� neofitii �n materie de separatia puterilor sunt mult mai interesati s�-si regleze pozitia fat� de soarta lui Liviu Dragnea, dec�t fat� de soarta Justitiei. Neofitii s-au luminat si au realizat c� dup� cortina Justitiei cele dou� baricade nu sunt pro sau contra independentei acesteia, ci pro sau contra ascensiunii lui Liviu Dragnea. Un sondaj recent, relev� pozitia neofitilor fat� de problemele separ�rii puterilor si a independentei Justitiei, credit�nd PSD cu procentul de 46%, �n caz c� m�ine vor avea loc alegeri anticipate. Alegeri anticipate pe care paradoxal, baricada „#Rezist!“ b�rbat�, le solicit� acum �n Piata Victoriei.
|