Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2016
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 10 Octombrie 2016
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

RCA este un subiect de b�t�lie politic� �ntre Parlament si Guvernul Ciolos (II)

�n editia din 3 septembrie a cotidianului Monitorul, semnalam c� divergentele dintre interesele societ�tilor de asigur�ri si unit�tile service reparatoare, escaladate �n ultimii ani pe tema daunelor auto, au afectat piata asigur�rilor si implicit pe posesorii politelor de asigurare RCA. Conflictele de interese dintre asigur�tori si unit�tile service, pe tema reparatiilor auto realizate �n urma dosarelor de daune, sunt mai vechi, dar s-au acutizat �n ultimii ani. Una din principalele cauze a constituit-o m�rirea exagerat� a costului pieselor utilizate de unit�tile service �n reparatii, la care acestea practic� adausuri comerciale exagerate �n mod nejustificat. Am �nt�lnit dese cazuri �n care adausul comercial practicat de unit�tile service era de 200-300%, cresc�nd �n mod artificial valoarea daunei vehiculului avariat, pentru a fi c�t mai aproape de valoarea lui de piat�. Pe cale de consecint�, asigur�torii au g�sit de cuviint� s� m�reasc� la fel valoarea asigur�rii RCA, cu 200-300%, mai ales la vehiculele mari si la autoturismele de top. �n acest joc al intereselor au c�zut victime consumatorii de polite RCA. Unii consumatori, transportatorii, care reprezint� doar 20%, au protestat �n strad� la Guvern si la Parlament. S� presupunem c� ceilalti 80%, persoane fizice posesoare de vehicule, neav�nd reprezentare, vor beneficia de rezultatele acestor proteste. �n 2016 s-a dezb�tut �n Senat un proiect de lege care viza rezolvarea �ntregii problematici ap�rute �n cazul RCA. �n cadrul dezbaterilor au fost audiati si liderii transportatorilor, care au avut solicit�ri obiective, dar si unele subiective, dictate de alte interese. La Senat, s-a v�zut c� acesti lideri nu pot bate cu pumnul �n mas� �n ce priveste �ndeobste solicit�rile subiective. A fost motivul pentru care acesti lideri au fortat si usile Guvernului pentru un dialog, pe care stiau c� acolo se poate purta si cu pumnul �n mas�. A fost momentul declans�rii competitiei �ntre Guvern si Parlament. Guvernul a declarat c� va satisface solicit�rile transportatorilor printr-o ordonant�. Pe data de 16 septembrie, Senatul voteaz� proiectul de lege viz�nd RCA-ul si-l trimite Camerei Deputatilor, care decide s�-l dezbat� si s�-l aprobe �n regim de urgent� pe 20 septembrie. Dar, surpriz�, pe 19 septembrie apare �n Monitorul Oficial al Rom�niei nr. 273 publicat� Ordonanta Guvernului nr. 54, privind asigurarea obligatorie RCA. Continutul ordonantei este un plagiat �n proportie de 90%, c� tot se poart� plagiatul �n Rom�nia. Ordonanta este o copie �n oglind� a proiectului de lege aflat �n dezbaterea Parlamentului, pe ultimii metri. Gestul Guvernului Ciolos a socat, pare de ne�nteles si reprezint� o premier� �n domeniul legislativ, care �ncalc� grosolan separarea puterilor �n stat. Premiera const� �n faptul c� un proiect de lege dezb�tut �n Parlament este blocat de Guvern printr-o ordonant�. Este apogeul transform�rii Guvernului �n putere legislativ�, c�nd acest atribut este exclusiv al Parlamentului. Nu este numai o �nc�lcare a Constitutiei, dar este si un afront la adresa Parlamentului, aflat �n pragul campaniei electorale pentru alegeri. Gestul Guvernului tehnocrat si apolitic este un puternic semnal politic, dat populatiei preg�tit� pentru alegeri. Semnalul este c� un Guvern f�r� nici o sustinere democratic� este mult mai reprezentativ dec�t un Parlament ales democratic. Aceast� demonstratie de fort� a Guvernului este sustinut� de Presedintie si de PNL. Se vrea ca Dacian Ciolos s� reuseasc� a se impune electoral, pentru a conduce urm�torul guvern. Un guvern politic condus de un posibil independent - solutie d�mbovitean�. Se urm�reste maximizarea rezultatelor �n alegeri ale PNL. �n odiseea noii legislatii RCA este semnificativ ce s-a petrecut �n Parlament, pe 20 septembrie, zi destinat� dezbaterii si aprob�rii proiectului Legii RCA. Aceast� dezbatere a fost blocat� de PNL, prin intermediul Comisiei de Transporturi, dominat� de liberali, care a blocat Raportul de aprobare, plas�ndu-l �n sertar, l�ng� alte proiecte blocate.

ASF a pierdut examenul credibilit�tii

Cu ocazia dezbaterilor publice pe marginea asigur�rilor RCA autoritatea ASF a fost pus� la zid, at�t de transportatori, c�t si de parlamentari. S-a cerut vehement, si de unii, si de altii, demisia lui Misu Negritoiu, presedintele Autorit�tii de Supraveghere Financiar�. Dup� cum ar�tam �n articolul precedent, pe 14 septembrie, ziua �n care Guvernul a aprobat textul Ordonantei nr. 54, �n Camera Deputatilor, la Comisia de Buget finante, a avut loc o dezbatere l�rgit� asupra sistemului de asigur�ri RCA. Au fost audiate trei autorit�ti aflate �n subordinea Parlamentului cu atributii �n tematica aflat� �n dezbatere, respectiv ASF, ANAF si Consiliul Concurentei. Am retinut principalele informatii care au rezultat din dezbatere: 1. Din cauza costului ridicat al daunelor �n perioada 2010-2016, nivelul profitului asigur�torilor din piata RCA a fost redus sau chiar pe pierderi, compens�ndu-se cu asigur�rile pe viat� si pe locuinte. 2. Frecventa daunei a sc�zut de la 11 % �n 2010, la 4,87% �n 2016. 3. ASF nu protejeaz� deopotriv� toti consumatorii RCA, deoarece transportatorii reprezint� doar 20% din consumatori. 4. Sistemul Bonus-Malus aplicat de ASF �n 2016, este aplicat discriminator. S-a ajuns s� se acorde „bonus“ la daune. 5. Presedintele ASF, Mitu Negritoiu, este �n opozitie cu deciziile Consiliului ASF. Exemplu: cazul societ�tii Astra �n care Consiliul ASF a constatat activitate viciat�, presedintele ASF s-a opus si a premiat conducerea Astra. 6. �n cazul Astra, �n prezent exist� conflicte de interese. Administratorul juridic si lichidatorul firmei, fac parte din acelasi grup. 7. �n ASF s-a institutionalizat un abuz. Orice daun� mai mare de 100.000 euro este din start considerat� tentativ� de fraud�, fiind preluat� de Biroul de Antifraud� din Asigur�ri (BAFA). 8. Cererile de introducere �n faliment al societ�tilor Astra si Carpatica nu au fost supuse dezbaterii si aviz�rii de c�tre Parlament. Existau si alte c�i de rezolvare a situatiei acestor dou� societ�ti �n afar� de calea extrem� a falimentului. 9. Transportatorii rom�ni sunt dezavantajati de preturile mari RCA, �n timp ce transportatorii multinationalelor sunt avantajati, pentru acestia neoper�ndu-se major�rile respective. 10. ASF a tolerat aplicarea unor preturi de dumping la politele RCA, de c�tre unele societ�ti de asigur�ri, �mping�ndu-le implicit la faliment. Pe termen scurt, aceste societ�ti si-au crescut veniturile din v�nzarea politelor RCA, dar si ASF a beneficiat de prime crescute. 11. Accidentul �l face soferul. �n cazul soferului care nu are �n proprietate vehiculul, acesta nu are nici o r�spundere �n cazul acord�rii malusului. 12. Mitu Negritoiu nu este de acord cu �nfiintarea unei societ�ti de asigurare RCA cu capital de stat. Acesta consider� c� si cele opt societ�ti existente sunt prea multe, trei fiind suficiente. 13. �n piata asigur�rilor RCA, brokerii s-au comasat, m�rind presiunea asupra societ�tilor de asigur�ri, pentru a �ncasa comisioane. 14. Doar 85% din valoarea daunelor sunt pl�tite de c�tre asigur�tori. 15.Consiliul Concurentei ar trebui s� ancheteze dac� �ntre asigur�tori si ASF nu s-a realizat un cartel. 16. �n Camera Deputatilor, proiectul de lege aprobat de Senat s� fie discutat simultan cu ordonanta aprobat� de Guvern. 17. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a informat c� nu s-au activat prevederile privind �nghetarea tarifelor RCA, deoarece procedura de activare este extrem de greoaie. �n schimb, stabilirea unui pret al politei RCA de c�tre stat este periculoas�. 18. Din cele opt societ�ti de asigur�ri existente �n prezent, cinci sunt cu capital privat majoritar str�in si trei cu capital privat majoritar rom�nesc. 19. Nu este de competenta ASF s� blocheze preturile RCA si nici s� stabileasc� preturi de referint�. 20. Conform concluziilor unei analize ample efectuatede ASF, rezult� c� societ�tile de asigur�ri nu au motive justificate s� creasc� tarifele RCA. 21. Desi initial s-a opus, ASF a acceptat luarea �n considerare a bazei de date CEDAM, �n evaluarea cotelor bonus-malus. 22. S-a solicitat demisia presedintelui Misu Negritoiu. 23. Negritoiu �si asum� �ntreaga responsabilitate asupra disfunctionalit�tilor reale semnalate. Decizia de analiz� asupra activit�tii ASF si asupra schimb�rii presedintelui este de competenta exclusiv� a Parlamentului. Ca o concluzie care se impune, piata asigur�rilor RCA este o piat� r�vnit� de multi interesati printre care se remarc� asigur�torii si unit�tile service auto. �n aceast� piat�, asiguratul are vocatie de victim�. Scandalul politelor RCA este folosit si ca pretext de c�tre unele grupuri de interese, pentru a pune m�na pe conducerea ASF, institutie puternic ancorat�, conform legii, �n domeniul financiar. Ordonanta Guvernului nr. 54/2016 nu rezolv�, nici pe departe, toate problemele existente �n domeniul asigur�rilor RCA. �n prezent, se lucreaz� �n Parlament la finalizarea proiectului de lege blocat, prin care se impun modific�rile necesare ale Ordonantei 54, care va fi abrogat�.
Aceasta, dac� PNL nu se opune.

Articol afisat de 1162 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan BIVOLARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective