Terorism pedagogic �ntr-un cuib de viespi
Mai ced�m odat�, cu indiferent�, Basarabia?
Sintagma din titlu n-are nimic comun cu frica de teroristi. Of-ul meu este legat de educatie si vizeaz�, �n mod special, labilitatea viziunilor si a actiunilor de apropiere a celor dou� maluri de Prut. Basarabeanul din mine a simtit un soi de teroare intelectual�, c�nd o bun� parte din colectivul pedagogic de la scoala Z, �n frunte cu directorul, m-au f�cut s�-mi fie team� s� spun altceva elevilor, dec�t �ng�duie rutina pseudopedagogic�. N-am de g�nd s� m� r�zbun pe nimeni, doar s� reiterez: indiferenta rom�neasc� este cea mai periculoas� piedic� �n calea re�ntregirii neamului. Ast�zi, ca si acum un veac, o bun� parte din intelighentia noastr�, ca s� nu acuz doar t�ranul manipulat, interpreteaz� pe dos conceptul de „RE�NTREGIRE“. Nu v�d �n el idealul suprem, dac� folosim un pleonasm. Printre individualistii indiferenti se �nscrie, cu regret, si marea armat� de educatori. Tocmai asta m-a �ndep�rtat de scoala de dincolo si de metodica sovietic� de predare. Am �mbr�tisat publicistica pentru o lung� perioad� de timp. �ns�, dup� stabilirea �n tar�, am fost nevoit s� revin la catedr�. Am sustinut un doctorat �n filologie si am predat rom�na p�n� la pensionare. Nu-i at�t de greu de �nteles ce m-a �mpins acum, �n prag de 70, s� fac naveta. Nu doar suplimentul b�nesc la pensia de 960 lei. Ci si o ultim� tentativ� de a �ns�n�tosi, pe c�t m� duce capul, populatia scolar� de la tar�, tot mai stresat�. Dar, ironia sortii, scoala Z, atractiv� si modern�, ca fatad�, s-a dovedit a fi abrutizant� ca mediu didactic. Aici, ranchiuna nedomolit� si invidia infantil� au devenit m�rci �nregistrate. Dup� prima s�pt�m�n� de activitate, m-a chemat la cabinet dl. director si mi-a soptit, „colegial“: „Ai dat-o �n bar� cu supinul, nene. Mi s-au pl�ns dou� m�mici, care tin drumul spre inspectorat cu jalba-n protap“. Asta da vatr� de civilizatie lingvistic�, mi-am zis, bucuros c� p�rintii se implic�. C�nd colo „m�mica cu spinul, nu cu supinul“ s-a dovedit a fi chiar colega de rom�n�, profund nemultumit� de prezenta unui p�rlit de basarabean, care i-a sterpelit niste ore �n plus. Ceilalti dasc�li, din spirit de echip�, m-au tratat si ei ca pe un intrus periculos, c�ut�nd, asiduu, m�suri punitive. Unii aveau aere, altii �si d�deau aere. Fiecare dup� tupeu. Aveam senzatia c� am nimerit �ntr-un cuib de viespi, care trebuie p�r�sit c�t mai repede cu putint�. �ns� „experimentatul“ director, de frica suspusilor de la inspectorat, m-a �ndemnat, „diplomatic“, s� mai r�m�n. Am acceptat �n ideea c� personalitatea-i de veteran �n �nv�t�m�nt va aplana teroarea mistic� a „viespilor“ nepotolite. Dar, de unde... Datul la gioale cu metode perverse s-a �ntetit. Mai ales dup� nes�buinta mea de a le cere p�rerea pe marginea unui articol semnat de mine si publicat �n „Monitorul de Neamt“, cu titlul: „Va fi Basarabia a Europei sau a lui Putin“. Profesorul de istorie a citit doar titlul, pentru a emite o sentint� categoric� �n avantajul rusilor si �n defavoarea re�ntregirii. Iar „coleguta“ de rom�n� nici n-a catadixit s�-si oboseasc� ochii cu aiurelile unioniste ale pribeagului de dincolo de Prut: „Astea nu tin de curricul�...“ Sic! Nu m-a mirat o astfel de atitudine las�. Am �nt�lnit si-n Piatra destui „elitisti“, care o fac pe Oracolul din Delphi sau pe vr�jitoarea din D�m�roaia: „Putin n-o s� ni-o ierte!“. Ce si de ce s� v� ierte? O fi Putin �ngerul p�zitor al rusilor �ndoctrinati, r�zboinici si mistici, dar nu-i Dumnezeu. �n locul previziunilor aiuristice, n-ar fi mai crestineste s� punem mai v�rtos um�rul si cugetul la opera re�ntregirii neamului? Este important ca sc�nteia s� se produc�, simultan, �n inimile tuturor rom�nilor. Indiferent dac� initiativa (re)unirii porneste de la Orhei, de la Piatra Neamt, sau de la Turda.
„Cu c�t ne cunosteam mai bine, ne �ntelegeam tot mai r�u“
Dar, s� revin la „viesparul“ de la scoala Z. Toate �ncerc�rile de a polemiza despre patriotism, despre valorile perene comune, au fost zadarnice. Cu c�t ne cunosteam mai bine, ne �ntelegeam tot mai r�u. Av�nd la purt�tor acul si punga cu venin, m� �ntepau cu o precizie atomic� sau anatomic�. Interesul de gasc� a umbrit orice manifestare patriotic�, unionist�. �n scoal� - f�r� politic�? Dar limba rom�n� nu este si ea o politic� national�? Poezia „Limba noastr�“, de Alexe Mateevici, este imnul republicutei de peste Prut. Asta le povesteam elevilor, �n afara programului. Le aminteam de spusele lui Nichita St�nescu: „Limba rom�n� este Patria mea“, de poezia patriotic� a lui Vieru, Matcovschi si alti condeieri talentati din Basarabia. Mi-am aprins paie-n cap si cu opinia mea, legat� de lichidarea inspectoratelor si a tuturor directiilor... f�r� directie. Niste c�puse birocratice, care nu produc dec�t h�rtii. Trebuie, dup� mine, mutate cheltuielile semnificative ale inspectoratelor �n salariile celor de la catedr�, ale c�rturarilor si ale patriotilor, care n-au fric� s� le vorbeasc� elevilor despre actuala dram� a mult p�timitului popor, cu dou� state rom�nesti, condamnat la s�r�cie fizic� si spiritual�. N-am de g�nd s� diminuez cunostintele istoricului de la scoala Z, dar m-a ofensat cu �ndemnul c�tre breasl� de a bate �n retragere. Cel care nu lupt� pentru re�ntregirea neamului este un las. I-am repetat nu doar lui, ci tuturor rom�nilor nep�s�tori urm�toarea �ntrebare grav�: „acceptati alt� capitulare a Basarabiei, f�r� a trage nici un cartus, ca-n 1940?“. Diplomatul Neagu Djuvara i-a numit boi pe toti „istoricii“, care nu stiu s� interpreteze cunostintele acumulate, s� fac� din ele o piramid�. Ast�zi, �n plin� democratie, ne confrunt�m cu alt paradox autohton: agre�m tot soiul de catedrale ale neamurilor, moschee, regi si �mp�rati ai tiganilor, numai nu pe suveranii care au cl�dit Rom�nia modern�. Ce fenomen sinistru: s� ajungi s�-ti fie sc�rb� de regii t�i. Altfel, unde s-au evaporat dasc�lii de �nalt civism, precum ne�nfricata regalist�, doamna Vornic de la Husi, care pe vremea „�mpuscatului“ �ncepea ora de istorie cu regele si termina cu Rom�nia Mare? I-au �nlocuit smecherii si oportunistii?!
Ultima siretenie a directorului de la Z a fost propunerea, �n plin� cancelarie, s� cedez clasa a VIII-a apetisantei colege, mult mai „profesionist�“ ca mine. S� fie, am acceptat, dac� au de c�stigat copiii.
Dar, p�n� la urm�, si acest compromis a suferit un esec. Tab�ra ostil� a pedalat pe varianta expulz�rii mosneagului rebel din cuibusorul lor cald. De parc� acest coltisor de tar� ar fi doar proprietatea lor, nu si a mea. �ntrebarea hamletian� era cum s� rezist de unul singur pe c�mpul de b�t�lie? Adolescentii dintr-a VIII-a trecuser� de partea celei care le era si dirigint� si care le preda la ora de latin�, tot rom�na, dar de alt soi. Nedumerit de (a)normalitatea confrunt�rii a doi lingvisti, cu stiluri diferite de t�lm�cire a materiei la aceeasi clas�, am hot�r�t s� ies din jocul murdar, �nainte ca stresul s� m� r�pun� definitiv. Din c�te am aflat ulterior, gasca a interpretat retragerea mea ca pe o cedare, ca pe o sl�biciune de caracter. Eu o interpretez ca pe o r�zbunare prin indiferent� fat� de niste r�t�citi si niste r�t�ciri, vreau s� cred, aparente. Si mai continuu s� cred, ca un pesimist, iubitor de viat� si de schimbare, �n �mplinirea unui vis profetic: generatia nepotelelor mele, Laura si Delia, �n tandem cu „noii pasoptisti“, �ntorsi �n tar� de la scolile din str�in�tate, vor re�ntregi neamul rom�nesc.
|