Tragedii, de vin� s� fie si carosabilul?
• calitatea carosabilului pe Drumul Mortii nu ar fi tocmai bun� • probleme ar fi cu criblura, liantul si nisipul se pare c� reiese dintr-o expertiz� dispus� �ntr-un dosar privind un grav accident • �n zece ani, pe DN 15D, pe o distant� de aproximativ 20 de kilometri, au avut loc 84 de accidente grave, soldate cu decesul a 30 de persoane si r�nirea grav� a altor 103 • Suspiciunile unor politisti rutieri care, �n ultimii ani, au l�sat s� se �nteleag� c� multe accidente petrecute pe DN 15D, Piatra Neamt-Roman, s-au datorat si calit�tii proaste a carosabilului, au fost confirmate de specialisti. Expertiza dispus� de anchetatori �ntr-un dosar ce vizeaz� un caz petrecut �n prim�vara anului 2014, soldat cu decesul a dou� persoane si r�nirea grav� a altor patru, a scos la iveal� c� starea carosabilului este una care ar fi putut favoriza aceast� tragedie rutier�. Specialistii laboratorului au analizat probele prelevate din zona tragediei si au constatat c� ar fi probleme cu criblura, liantul si nisipul. Cu alte cuvinte, cei care au realizat lucr�rile nu ar fi respectat retetarul. Pentru a nu exista discutii, iar probele s� fie solide, procurorul de caz a dispus s� fie prelevate probe si din alte zone ale DN15D, probe care au fost trimise spre a fi analizate tot la un laborator. Interesant este c� administratorul drumului, Directia Regional� de Drumuri si Poduri Iasi, aflat� �n subordinea CNADR, a asfaltat �n aceast� var� o bun� parte din drumul DN 15D. Si asta �n conditiile �n care autorit�tile nemtene au cerut acest lucru de ani buni. R�m�ne de v�zut care va fi rezultatul expertizei suplimentare cerut� �n dosar, dar si modul �n care va fi finalizat� ancheta penal�. C�t priveste expertiza tehnic� a drumului, aceasta a fost dispus� �n dosarul privind un accident petrecut pe 18 aprilie 2014, �n conditii de ploaie torential� si soldat cu decesul a dou� persoane si r�nirea grav� a altor patru. Un t�n�r de 19 ani, care avea permis de conducere de doar c�teva luni, conducea un Renault. C�n rula �ntre Ruginoasa si motelul Condor, aproape de Dulcesti, romascanuul a pierdut controlul asupra directiei de mers si a p�truns pe contrasens unde a intrat �n coliziune frontal� cu un autoturism Peugeot condus de un b�rbat, de 47 de ani, din Iasi. Ieseanul si sotia sa au decedat pe loc, iar alti patru ocupanti din cele dou� autovehicule au fost r�niti grav. Circumstantele �n care s-a petrecut accidentul au dat de g�ndit anchetatorilor, acestia cer�nd efectuarea unei lucr�ri stiintifice pentru a se stabili dac� drumul a avut sau nu o contributie la producerea tragediei. De altfel, una dintre presupusele cauze ale unor incidente petrecute pe DN 15D a fost cea a calit�tii criblurii, care, spun unii, nu ar fi cea mai potrivit�. Mai multi conduc�tori auto s-au pl�ns at�t presei, dar si politistilor c� este o problem� serioas� cu aderenta pe acest drum, mai ales c�nd carosabilul este umed. �n urm� cu doi ani, statistica Politiei Rutiere indica faptul c�, dup� tratamentul cu criblur� si bitum, aplicat �n 2006, pe DN 15D, num�rul accidentelor grave a crescut. Drept urmare, politistii au solicitat administratorului s� intervin�, �n sensul s� frezeze portiunile de sosea �n curb�, �n special �n acele locuri �n care s-au �nregistrat tragedii. Foarte multe accidente grave au avut loc �n zonele de drum �n curb�, dar si pe drum drept, �n conditii meteo deosebite, gen ploaie, ninsoare. Stratul aplicat �n anii 2006-2007 pe DN 15D a fost de rezistent�, fiind folosit�, asa cum spun normele tehnice, criblura. Statistica Politiei Rutiere indic� faptul c�, �n perioada 2005-2015, pe DN 15D, s-au �nregistrat 84 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 30 de persoane, r�nirea grav� a 103 si r�nirea usoar� a altor 58. Din num�rul accidentelor rutiere �nregistrate, 48 s-au datorat neadapt�rii vitezei la conditiile unui carosabil umed. Cele 48 de evenimente, ce reprezint� mai bine de 50% din num�rul total, s-au soldat cu 18 morti, 64 r�niti grav si 41 r�niti usor.
|