Tragedii, de vinã sã fie si carosabilul?
• calitatea carosabilului pe Drumul Mortii nu ar fi tocmai bunã • probleme ar fi cu criblura, liantul si nisipul se pare cã reiese dintr-o expertizã dispusã într-un dosar privind un grav accident • în zece ani, pe DN 15D, pe o distantã de aproximativ 20 de kilometri, au avut loc 84 de accidente grave, soldate cu decesul a 30 de persoane si rãnirea gravã a altor 103 • Suspiciunile unor politisti rutieri care, în ultimii ani, au lãsat sã se înteleagã cã multe accidente petrecute pe DN 15D, Piatra Neamt-Roman, s-au datorat si calitãtii proaste a carosabilului, au fost confirmate de specialisti. Expertiza dispusã de anchetatori într-un dosar ce vizeazã un caz petrecut în primãvara anului 2014, soldat cu decesul a douã persoane si rãnirea gravã a altor patru, a scos la ivealã cã starea carosabilului este una care ar fi putut favoriza aceastã tragedie rutierã. Specialistii laboratorului au analizat probele prelevate din zona tragediei si au constatat cã ar fi probleme cu criblura, liantul si nisipul. Cu alte cuvinte, cei care au realizat lucrãrile nu ar fi respectat retetarul. Pentru a nu exista discutii, iar probele sã fie solide, procurorul de caz a dispus sã fie prelevate probe si din alte zone ale DN15D, probe care au fost trimise spre a fi analizate tot la un laborator. Interesant este cã administratorul drumului, Directia Regionalã de Drumuri si Poduri Iasi, aflatã în subordinea CNADR, a asfaltat în aceastã varã o bunã parte din drumul DN 15D. Si asta în conditiile în care autoritãtile nemtene au cerut acest lucru de ani buni. Rãmîne de vãzut care va fi rezultatul expertizei suplimentare cerutã în dosar, dar si modul în care va fi finalizatã ancheta penalã. Cît priveste expertiza tehnicã a drumului, aceasta a fost dispusã în dosarul privind un accident petrecut pe 18 aprilie 2014, în conditii de ploaie torentialã si soldat cu decesul a douã persoane si rãnirea gravã a altor patru. Un tînãr de 19 ani, care avea permis de conducere de doar cîteva luni, conducea un Renault. Cîn rula între Ruginoasa si motelul Condor, aproape de Dulcesti, romascanuul a pierdut controlul asupra directiei de mers si a pãtruns pe contrasens unde a intrat în coliziune frontalã cu un autoturism Peugeot condus de un bãrbat, de 47 de ani, din Iasi. Ieseanul si sotia sa au decedat pe loc, iar alti patru ocupanti din cele douã autovehicule au fost rãniti grav. Circumstantele în care s-a petrecut accidentul au dat de gîndit anchetatorilor, acestia cerînd efectuarea unei lucrãri stiintifice pentru a se stabili dacã drumul a avut sau nu o contributie la producerea tragediei. De altfel, una dintre presupusele cauze ale unor incidente petrecute pe DN 15D a fost cea a calitãtii criblurii, care, spun unii, nu ar fi cea mai potrivitã. Mai multi conducãtori auto s-au plîns atît presei, dar si politistilor cã este o problemã serioasã cu aderenta pe acest drum, mai ales cînd carosabilul este umed. ÃŽn urmã cu doi ani, statistica Politiei Rutiere indica faptul cã, dupã tratamentul cu criblurã si bitum, aplicat în 2006, pe DN 15D, numãrul accidentelor grave a crescut. Drept urmare, politistii au solicitat administratorului sã intervinã, în sensul sã frezeze portiunile de sosea în curbã, în special în acele locuri în care s-au înregistrat tragedii. Foarte multe accidente grave au avut loc în zonele de drum în curbã, dar si pe drum drept, în conditii meteo deosebite, gen ploaie, ninsoare. Stratul aplicat în anii 2006-2007 pe DN 15D a fost de rezistentã, fiind folositã, asa cum spun normele tehnice, criblura. Statistica Politiei Rutiere indicã faptul cã, în perioada 2005-2015, pe DN 15D, s-au înregistrat 84 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 30 de persoane, rãnirea gravã a 103 si rãnirea usoarã a altor 58. Din numãrul accidentelor rutiere înregistrate, 48 s-au datorat neadaptãrii vitezei la conditiile unui carosabil umed. Cele 48 de evenimente, ce reprezintã mai bine de 50% din numãrul total, s-au soldat cu 18 morti, 64 rãniti grav si 41 rãniti usor.
|