Studentia, „acas�“ sau „afar�“?
• alegerea unei facult�ti �n Rom�nia zilelor noastre este o problem� capital� a tinerilor, decizia luat� cont�nd enorm pentru viitor • unii consider� c� doar o facultate din str�in�tate le ofer� perspective • altii sustin c� oportunit�ti s�nt si �n tar� • Liceenii din anii terminali si cei care deja au terminat acest ciclu de studii �si fac planuri de viitor, unii g�ndindu-se �ncotro s-o apuce, altii aplic�nd deja pentru studentie. Din p�cate, mare parte din elite nu aleg facult�tile din Rom�nia, realit�tile socio-economice descuraj�nd. Profesoara de educatie vizual� Cristina Petrariu este de p�rere c� acesta e un lucru bun, at�ta vreme c�t elevii pleac� acolo si se �ntorc �mbog�titi cu experienta personal� pe care au acumulat-o �n timpul studiilor �n str�in�tate. Cadrul didactic mai spune c� pentru specializare e foarte bine, s�nt mai multe posibilit�ti, cum ar fi tehnologia avansat�, accesul facil la nout�tile de ultim� or� din domeniul ales si studiile de excelent�. Ideal ar fi ca studentii plecati s� se �ntoarc�, dar nu multi fac aceast� alegere. Iar tentinta ultimei perioade este de plecare a tot mai multi tineri care au luat Bacalaureatul cu note mari. Situatia nu este reflectat� doar de opiniile profesorilor, ci si ale absolventilor sau elevilor. R. Anton, fost student politehnist si iat� prin ce experient� a trecut. „Am studiat la Facultatea de Electronic�, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei din cadrul Universit�tii Politehnice Bucuresti. Ajuns aici, am avut niste astept�ri, putine ce-i drept, dar mari din punctul meu de vedere, pentru ce poate oferi sistemul de �nv�t�m�nt rom�nesc. Atitudinea profesorilor si modul �n care te f�ceau s� te simti legat de procesul de �nv�tare m-au f�cut s� m� �ntreb dac� asta e facultatea la care vreau s� studiez. Nu neg, cei aflati la catedre aveau un bagaj impresionant de cunostinte, dar modul �n care f�ceau transferul informatei nu mi s-a p�rut c� ar fi optim pentru a studia niste materii complexe. Facultatea, fiind situat� �n cel mai mare centru universitar al t�rii, m� asteptam ca dot�rile s� fie pe m�sur�. Putinele laboratoare pe care le-am bifat �n timpul petrecut �n facultate mi-au dat impresia de prea vechi, de un sistem de �nv�t�m�nt �nl�ntuit �ntr-o g�ndire ce nu mai corespunde societ�tii actuale, bazate pe inovatie. Am plecat, dar nu stiu �nc� ce m-a determinat exact s� fac asta. Mi-am dat seama c� locul meu nu este acolo si nu din prisma lipsei unei g�ndiri analitice necesare �ntr-un mediu universitar guvernat de stiinte matematice, ci mai ales din cauza unui domeniu neluat �n considerare de cei ce st�p�nesc materii �n care o ratiune matematic� este indispensabil�: domeniul social. Acum vreau s� plec �n str�in�tate pentru a sc�pa de aceast� g�ndire �nchis�, ce are principii si fundamente bune, dar care au functionat acum prea mult timp. �mi doresc s� g�sesc un mediu �n care cei ce au ales s� predea s� aib� o abordare la fel de ferm�, dar axat� pe �ntelegerea informatiei de c�tre cei aflati �n fata lor. Nu �mi doresc s� schimb domeniul �n care voi studia pentru c� mi se potriveste“.
Pro si contra plec�rii
Conform unor estim�ri ale Ministerului Educatiei, anual, circa 5.000 de tineri pleac� la studii �n str�in�tate. Principalele destinatii s�nt Marea Britanie, t�rile nordice, Franta, Germania, SUA. �n Regatul Unit, o facilitate acordat� studentilor, �mprumuturi pentru sustinerea �n facultate, atrage deoarece creditul se ramburseaz� dup� �ncheierea studiilor si g�sirea unui job. Elev� a Colegiului National Petru Rares �n clasa a XI-a, Maria T�rnovanu, bursier� a Scolii Internationale EMIS din Israel, declar�: „Am g�sit anuntul �n ziar despre bursele din Israel, am aplicat si am fost acceptat�. Cred c� e mult mai bine unde plec, acolo se practic� BAC-ul international, mult mai recunoscut. �n loc s� studiez 17 materii, m� axez pe cinci sau sase. Plec�nd, �nveti mai multe lucruri din moment ce esti expus unui nou mediu si ai mai multe posibilit�ti. �n Rom�nia mi-as fi dorit ceva mai concis, f�r� materii optionale si mai mult� concentrare pe practic�“. Cei deja plecati, dup� ce au studiat si �n tar�, au acum posibilitatea de a compara cum e „acas�“ si cum e „afar�“. „Am ales s� plec �n str�in�tate pentru c� educatia din Rom�nia �nc� nu ofererea ceea ce voiam s� �nv�t - performance si nu teatru. Performance e un stil postmodern de spectacol care de abia �ncepe s� apar� �n Rom�nia. Dar �n Europa Occidental� e foarte popular de prin anii �'60. Subiectele abordate �n scolile str�ine s�nt mai moderne dec�t cele practicate �n facult�tile din Rom�nia, unde am r�mas putin mai conservatori. S�nt totusi de p�rere c� aici e greseala celor din Vest, nu se pred� clasicul destul. Vorbesc �n general de scolile de art�, pentru c� asta stiu. Avatajul meu a fost c� am terminat o facultate �n Rom�nia, la Iasi, George Enescu, si aveam acea baz� clasic� deja“, ne-a dest�inuit o pietreanc�, absolvent� a Universit�tii Northampton si a Scolii de declamatie si dram� din Londra. �n ciuda celor care sustin c� doar �n str�in�tate se pot afirma exist� si tineri fermi �n decizia lor de a r�m�ne �n tar�. Ana Maria Lemnaru, student� �n Iasi, la Facultatea de Arte Plastice, consider� c� plecarea din Rom�nia e o chestiune de suflet. Vorbind din perspectiva crestinului, aceasta spune c� nestiind planurile si c�ile Domnului pentru fiecare a �ncetat s� se pronunte prin �ndemnuri. Cine pleac� trebuie s� �si asume niste consecinte. „Primesc g�nduri care �mi aminteste c�t de pretioas� si sf�nt� este tara pentru cei care au suferit si au murit pentru ea si pentru credint� ortodox�. Cel mai tare strig� �n mine tinerii de la Aiud, Pitesti si alte lag�re de reeducare. A pleca devine o nebunie. Mi se pare c� ceea ce se �nvat� e mai mult teoretic si prea putin practic. �ns� cred c� sistemul nostru de �nv�t�m�nt este serios iar elevii nostri s�nt printre cei mai buni“ spune ea. Dincolo de toate aceste sustineri, sistemul universitar rom�nesc naste un paradox. Anual, �n tar� s�nt circa 500.000 de studenti, pe c�nd �n 1971 erau 200.000 (Revista rom�n� de statistic� nr.3 /transform�ri din �nv�t�m�ntul superior din 1990). Si, cresterea num�rului de studenti nu este sustenabil� pe termen lung, nefiind locuri de munc�.
Florentina TUDOSE,
cursant la Taylor�'s College Kuala Lumpur, Malaezia
|