Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2006
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Regionale 28 Martie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
DOSARE CENZURATE: Satanismul, între mistificare ºi realitate (III)

DOSARE CENZURATE: Satanismul, �ntre mistificare �i realitate (III)

• primele referiri la satanism apar prin secolul X, �n Bulgaria, c�nd o mi�care religioas� sectar� a primit numele �ntemeietorului ei, un preot de �ar�, Bogomil •

Am cam stat pe g�nduri...
Dac� s� continu�m, cu un nou episod, incursiunea �n aceast� ciudat� (�i pu�in cunoscut�) istorie recent� a satanismului din Rom�nia. Oare nu facem r�u? Oare nu d�m idei? Am vorbit despre Anton Szandor La Vey, autointitluat „Papa cel negru al satanismului“, despre mai multe cazuri inimaginabile petrecute �n �ar�, despre sinucideri rituale �i despre ideologia promovat� de „Biserica lui Satan“. Colegii de redac�ie, glumind, m-au aten�ionat c� voi fi trecut pe „toaca“ satani�tilor. Nici o problem�, fiindc� am mai fost trecut �i prin alte „toace“ �i, iat�, �nc� mai scriu.
La fel, ne-am tot sucit dac� s� reproducem sau nu simbolurile adoptate ast�zi de satani�ti �i folosite chiar �i de cei care n-au habar ce reprezint� acestea. De aceea cit�m, de aceast� dat� din Monitorul de acum c�teva zile, un r�spuns dat de distinsa doamn� Daniela Suman, directorul Colegiului Na�ional Roman Vod�: „Acum, mult� lume, pe fondul a ceea ce s-a �nt�mplat, zice c� pe o banc� (n.n. din clasa �n care �nv��a eleva care s-a sinucis) era un simbol, dar nu pot s� zic c� e un fenomen extins, c� pe toate b�ncile s�nt simboluri. Apoi, profesorii pot s� aib� probleme �n a identifica sau a descifra un astfel de simbol (s.n.). Bun, �i dac� �l vezi, poate s� fie o chestiune serioas� ceea ce de obicei nu este, sau poate s� fie o mod�, din teribilism. S� ne amintim c�, la un moment dat, au ap�rut zvastici f�cute de copii pe pere�ii blocurilor, dar asta nu �nseamn� c� po�i s� spui c�, �n aceast� comunitate, exist� un grup puternic de nazi�ti“. A�adar, reproducem aceste simboluri pentru a le �ti �i pentru a ne feri de ele.

Cadavre �ncrustate cu �nsemne sataniste
Pentru „satani�tii“ no�tri care m�zg�lesc pere�ii cu �nsemne satanice, amestecate cu nume de forma�ii rock sau cu tot felul de americ�nisme care, musai, trebuie s� aib� ‚„th“ ‚„oo“ sau inevitabilul „y“, pentru adep�ii lui Anton Szandor La Vey �i a sa „The Church of Satan“, �nfiin�at� la San Francisco �n 1969, pentru to�i virusa�ii de aceast� ideologie mimetic�, a c�rei putere de penetrare �n Est s-a datorat, �n mare m�sur�, faptului c� provine din Vest, avem o surpriz�: povestea bulgarului Bogomil. Dar, �nainte de a p�i �n istorie, s� cit�m din „Rom�nia liber�“, dintr-un excelent reportaj f�cut la Penitenciarul Poarta Alb�. Acolo, printre cei peste trei mii de b�rba�i care �i isp�esc pedepsele, singurii condamna�i pe via�� s�nt doi tineri satani�ti: Hora�iu Pintilie �i Cristinel Andronache. Ace�tia, �mpreun� cu un minor, elev la un liceu din Constan�a, fratele lui Hora�iu, adep�i declara�i ai cultului satanic, au ucis doi oameni nevinova�i, �ncrust�ndu-le cadavrele cu cu�itul, cu insemne satanice. „Rugat s� comenteze mobilul celor dou� crime, interlocutorul nostru ne-a m�rturisit c� a fost o form� de a se desc�rca �i de a-�i manifesta nefericirea! (...) Fire liber�, g�ndul pierderii libert��ii �l �nnebune�te, de aceea, pentru a �ndura mai u�or regimul de deten�ie, tinde c�tre evolu�ia spiritului, c�ut�nd deta�area de material“.
Acestea fiind spuse, s� punem m�na pe „Istoria credin�elor �i ideilor religioase“, monumentala lucrare a lui Mircea Eliade

Bogomilii �i autonomia lui Satan
Afl�m, de acolo, c� observatorii laici �i religio�i ai Bizan�ului au remarcat, �ncep�nd cu secolul al X-lea, �n Bulgaria, av�ntul unei mi�c�ri religioase sectare care a primit numele �ntemeietorului ei, un preot de �ar�, Bogomil. C�tre anul 930, acest Bogomil „cel iubit de Dumnezeu“ a �nceput s� prop�v�duiasc� s�r�cia, umilin�a, poc�in�a �i rug�ciunea: c�ci, dup� Bogomil, lumea aceasta e rea, ea a fost z�mislit� de Satanail (fratele lui Hristos �i fiul lui Dumnezeu), „Dumnezeul cel Aspru“ din Vechiul Testament. Tainele, icoanele �i ceremoniile Bisericii Ortodoxe s�nt declarate de�arte, deoarece s�nt considerate lucrarea diavolului. Crucea trebuie detestat�, c�ci pe cruce a fost r�stignit �i omor�t Hristos.
Este greu s� ignori izbitoarea asem�nare a bogomilismului cu satanismul promovat de fostul acrobat Anton Szandor La Vey �n a sa biblie satanist�. Doar contextul este altul �i distan�a de peste 1.000 de ani. Acum 1.000 de ani, bogomilismul a alarmat la fel cum o face �i satanismul de azi. Istoria ne spune c�, dup� cucerirea Bulgariei, �n 1018, de c�tre Vasile al II-lea, numero�i nobili bulgari s-au instalat la Constantinopol. Adoptat de anumite familii de nobili locali �i chiar de unii c�lug�ri bizantini, bogomilismul �i-a organizat teologia. Dup� un timp, secta s-a scindat �n cei care sus�ineau autonomia lui Satan, afirm�nd c� el este un zeu ve�nic �i atotputernic (grup�ndu-se �n jurul bisericii de la Dragovi�a) �i �n vechii bogomili, care �l socoteau pe Satan un fiu dec�zut al lui Dumnezeu. �n anumite momente, bogomilismul a reu�it s� se impun� oficial. �n Bulgaria, �n prima jum�tate a secolului XIII, sau �n Bosnia, unde sub domnia banului Kulin (1180-1214) a devenit religie de stat. �n secolul al XIV-lea, secta �i-a pierdut influen�a �i, dup� cuceririle otomane din Bulgaria �i Bosnia (1393), majoritatea bogomililor s-au convertit la islamism.

M�rturisirea p�catelor este inutil�
�n primele dou� decenii ale secolului al XII-lea, prezen�a misionarilor bogomili este semnalat� �n Italia, Fran�a �i �n vestul Germaniei. La Orleans, ei reu�esc s� converteasc� nobili �i chiar preo�i, printre care un consilier al regelui Robert, confesor al reginei. Se poate recunoa�te esen�ialul ereziei: nu Dumnezeu a creat lumea vizibil�; materia este impur�; c�s�toria, botezul, euharistia �i m�rturisirea p�catelor s�nt inutile... P�trunz�nd �n Occident, bogomilismul adopt� unele elemente �in�nd de tradi�ia protestatar� local�. Katharii (de la katharos-curat) nu credeau nici �n infern, nici �n purgatoriu. Pentru ei, lumea era domeniul lui Satan, el a creat-o ca s� poat� �ntemni�a spiritul �n materie. Satan era identificat cu Dumnezeul Vechiului Testament. Adev�ratul Dumnezeu, bun �i luminos, se afla departe de lumea aceasta. El l-a trimis pe Hristos ca s�-i �nve�e pe oameni calea m�ntuirii. Trupul lui Hristos, fiind numai Duh, nu e dec�t o p�rere. Ura �mpotriva vie�ii aminte�te de anumite secte gnostice �i de maniheism. S-ar putea spune c� idealul katharului era dispari�ia umanit��ii prin sinucidere �i prin refuzul de a avea copii, c�ci katharii preferau c�s�toriei desfr�ul.

„Papa“ Eliade
Din „Istoria credin�elor �i ideilor religioase“ a „papei“ Mircea Eliade s� vedem ce �nsemn� dualism, literatur� apocaliptic� �i s� citim despre Satan.
„Figura lui Satan s-a conturat, probabil, sub influen�a dualismului iranian“. Ce �nseamn� acest dualism? „Textele de la Qumram vorbesc despre dou� spirite create de Dumnezeu, unul bun �i unul r�u“. Este vorba despre un dualism atenuat, c�ci Satan nu coexist�, de la �nceputuri, cu Dumnezeu �i nu este ve�nic. Literatura apocaliptic� are la baz� un „scenario“ mistico-ritual arhaic, �n care sf�r�itul lumii este urmat de o nou� crea�ie. Lumea �i istoria s�nt considerate ca fiind dominate de for�ele r�ului, adic� de puterile demonice st�p�nite de Satan. Primele men�ion�ri ale lui Satan �l prezint� ca apar�in�nd cur�ii cere�ti a lui Iahve. El era „vr�jma�ul“, deoarece era personajul ceresc ostil omului. Acum, Satan �ncarneaz� principiul R�ului; el devine Vr�jma�ul lui Dumnezeu ( Iov, Zaharia). �n plus, apare ideea celor dou� v�rste (sau dou� �mp�r��ii): �mp�r��ia de aici �i �mp�r��ia cealalt�. �n „Ezdra“ se men�ioneaz� c�: „Cel Prea�nalt n-a f�urit o singur� v�rst�, ci dou�“. �n v�rsta aceasta, „�mp�r��ia lui Satan“ e sortit� s� triumfe. Sf�ntul Pavel �l desemna pe Satan ca pe „dumnezeul lumii acesteia“( Corinteni). Puterea lui Satan va atinge culmea �n preajma erei lui Mesia, c�nd se vor �nmul�i catastrofele �i fenomenele neobi�nuite.

Sf�r�itul lumii
Noi, tr�itorii din secolul XXI, s�ntem, de bine, de r�u, avertiza�i asupra a ceea ce ar putea �nsemna catastrofele �i fenomenele... cosmice. Am v�zut o groaz� de filme catastrofice, nu-i a�a? Dar, fiindc� nimic nu este nou sub soare, s� vedem ce spuneau Apocalipsele evreie�ti de sf�r�itul lumii. Cit�m din Ezdra: „Soarele va str�luci �n timpul nop�ii �i luna �n timpul zilei, �n f�nt�ni va curge s�nge, stelele vor devia de pe orbitele lor, din arbori va picura s�nge, din m�runtaiele p�m�ntului vor ��ni fl�c�ri, pietrele vor �ncepe s� strige (n.n. nu ne putem ab�ine a spune c� e o metafor� superb�), oamenii se vor omor� �ntre ei, va fi secet� �i foamete“. �n fine, ceea ce trebuie de re�inut ar fi c� �n b�t�lia eshatologic� de care pomenim, Iahve �l va �nvinge pe Satan, va nimici sau va potoli to�i demonii, va �nl�tura r�ul �i va cl�di apoi �mp�r��ia sa, d�nd lumii via�a, bucuria �i pacea etern�.
Dup� cum zice „papa“ Eliade, dualismul se precizeaz� �n urma unei crize spirituale, care pune sub semnul �ntreb�rii at�t limbajul, c�t �i postulatele teologice tradi�ionale �i care duce, �ntre altele, la o personificare a aspectelor negative ale vie�ii, ale realului �i ale divinit��ii. Ceea ce a fost conceput ca un moment �n procesul universal (�ntemeiat pe alternan�a contrariilor zi/ noapte; via��/ moarte; bine/ r�u etc.) poate fi izolat, personificat �i investit cu o func�ie specific� �i exclusiv�, anume aceea a R�ului. Figura lui Satan, ca �ncarnare a R�ului, a jucat un rol considerabil �n formarea �i �n istoria cre�tinismului, �nainte de a deveni personajul faimos, cu nenum�rate metamorfoze, din literaturile europene ale secolelor XVIII �i XIX.

Punem punct. Nu a fost chiar „Codul lui Da Vinci“, dar dup� num�rul nesperat de mare de acces�ri ale articolelor noastre pe formula de Internet a Monitorului, am �n�eles c� a fost un subiect de interes.

Articol afisat de 6378 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Cristian TIMOFTE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Ad�ugat de oppie la data 04.12.2006 19:39
jurnalisti prostiinformatii
nu stiu cine esti si nu imi pasa am doar de facut un comentariu la asa zisul tau articol.nu stiu unde ai terminat facultatea dar esti un jurnalist prost, asta pentru ca nu te`ai informat bine despre satanism . nu , nu sunt satnist dar facand cercetari despre aceasta credita nu este deloc cum ai scris tu. nu te`a invatat nimeni k pentru a scrie un articol trebuie sa ai resurse si pentru asta trebuie sa cauti. nu conteza oricum faci parte din grupa de jurnalisti corupti care nu stiu sa iti faca treaba.
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective