DOSARE CENZURATE: Satanismul, �ntre mistificare �i realitate (III)
• primele referiri la satanism apar prin secolul X, �n Bulgaria, c�nd o mi�care religioas� sectar� a primit numele �ntemeietorului ei, un preot de �ar�, Bogomil • Am cam stat pe g�nduri...
Dac� s� continu�m, cu un nou episod, incursiunea �n aceast� ciudat� (�i pu�in cunoscut�) istorie recent� a satanismului din Rom�nia. Oare nu facem r�u? Oare nu d�m idei? Am vorbit despre Anton Szandor La Vey, autointitluat „Papa cel negru al satanismului“, despre mai multe cazuri inimaginabile petrecute �n �ar�, despre sinucideri rituale �i despre ideologia promovat� de „Biserica lui Satan“. Colegii de redac�ie, glumind, m-au aten�ionat c� voi fi trecut pe „toaca“ satani�tilor. Nici o problem�, fiindc� am mai fost trecut �i prin alte „toace“ �i, iat�, �nc� mai scriu.
La fel, ne-am tot sucit dac� s� reproducem sau nu simbolurile adoptate ast�zi de satani�ti �i folosite chiar �i de cei care n-au habar ce reprezint� acestea. De aceea cit�m, de aceast� dat� din Monitorul de acum c�teva zile, un r�spuns dat de distinsa doamn� Daniela Suman, directorul Colegiului Na�ional Roman Vod�: „Acum, mult� lume, pe fondul a ceea ce s-a �nt�mplat, zice c� pe o banc� (n.n. din clasa �n care �nv��a eleva care s-a sinucis) era un simbol, dar nu pot s� zic c� e un fenomen extins, c� pe toate b�ncile s�nt simboluri. Apoi, profesorii pot s� aib� probleme �n a identifica sau a descifra un astfel de simbol (s.n.). Bun, �i dac� �l vezi, poate s� fie o chestiune serioas� ceea ce de obicei nu este, sau poate s� fie o mod�, din teribilism. S� ne amintim c�, la un moment dat, au ap�rut zvastici f�cute de copii pe pere�ii blocurilor, dar asta nu �nseamn� c� po�i s� spui c�, �n aceast� comunitate, exist� un grup puternic de nazi�ti“. A�adar, reproducem aceste simboluri pentru a le �ti �i pentru a ne feri de ele.
Cadavre �ncrustate cu �nsemne sataniste
Pentru „satani�tii“ no�tri care m�zg�lesc pere�ii cu �nsemne satanice, amestecate cu nume de forma�ii rock sau cu tot felul de americ�nisme care, musai, trebuie s� aib� ‚„th“ ‚„oo“ sau inevitabilul „y“, pentru adep�ii lui Anton Szandor La Vey �i a sa „The Church of Satan“, �nfiin�at� la San Francisco �n 1969, pentru to�i virusa�ii de aceast� ideologie mimetic�, a c�rei putere de penetrare �n Est s-a datorat, �n mare m�sur�, faptului c� provine din Vest, avem o surpriz�: povestea bulgarului Bogomil. Dar, �nainte de a p�i �n istorie, s� cit�m din „Rom�nia liber�“, dintr-un excelent reportaj f�cut la Penitenciarul Poarta Alb�. Acolo, printre cei peste trei mii de b�rba�i care �i isp�esc pedepsele, singurii condamna�i pe via�� s�nt doi tineri satani�ti: Hora�iu Pintilie �i Cristinel Andronache. Ace�tia, �mpreun� cu un minor, elev la un liceu din Constan�a, fratele lui Hora�iu, adep�i declara�i ai cultului satanic, au ucis doi oameni nevinova�i, �ncrust�ndu-le cadavrele cu cu�itul, cu insemne satanice. „Rugat s� comenteze mobilul celor dou� crime, interlocutorul nostru ne-a m�rturisit c� a fost o form� de a se desc�rca �i de a-�i manifesta nefericirea! (...) Fire liber�, g�ndul pierderii libert��ii �l �nnebune�te, de aceea, pentru a �ndura mai u�or regimul de deten�ie, tinde c�tre evolu�ia spiritului, c�ut�nd deta�area de material“.
Acestea fiind spuse, s� punem m�na pe „Istoria credin�elor �i ideilor religioase“, monumentala lucrare a lui Mircea Eliade
Bogomilii �i autonomia lui Satan
Afl�m, de acolo, c� observatorii laici �i religio�i ai Bizan�ului au remarcat, �ncep�nd cu secolul al X-lea, �n Bulgaria, av�ntul unei mi�c�ri religioase sectare care a primit numele �ntemeietorului ei, un preot de �ar�, Bogomil. C�tre anul 930, acest Bogomil „cel iubit de Dumnezeu“ a �nceput s� prop�v�duiasc� s�r�cia, umilin�a, poc�in�a �i rug�ciunea: c�ci, dup� Bogomil, lumea aceasta e rea, ea a fost z�mislit� de Satanail (fratele lui Hristos �i fiul lui Dumnezeu), „Dumnezeul cel Aspru“ din Vechiul Testament. Tainele, icoanele �i ceremoniile Bisericii Ortodoxe s�nt declarate de�arte, deoarece s�nt considerate lucrarea diavolului. Crucea trebuie detestat�, c�ci pe cruce a fost r�stignit �i omor�t Hristos.
Este greu s� ignori izbitoarea asem�nare a bogomilismului cu satanismul promovat de fostul acrobat Anton Szandor La Vey �n a sa biblie satanist�. Doar contextul este altul �i distan�a de peste 1.000 de ani. Acum 1.000 de ani, bogomilismul a alarmat la fel cum o face �i satanismul de azi. Istoria ne spune c�, dup� cucerirea Bulgariei, �n 1018, de c�tre Vasile al II-lea, numero�i nobili bulgari s-au instalat la Constantinopol. Adoptat de anumite familii de nobili locali �i chiar de unii c�lug�ri bizantini, bogomilismul �i-a organizat teologia. Dup� un timp, secta s-a scindat �n cei care sus�ineau autonomia lui Satan, afirm�nd c� el este un zeu ve�nic �i atotputernic (grup�ndu-se �n jurul bisericii de la Dragovi�a) �i �n vechii bogomili, care �l socoteau pe Satan un fiu dec�zut al lui Dumnezeu. �n anumite momente, bogomilismul a reu�it s� se impun� oficial. �n Bulgaria, �n prima jum�tate a secolului XIII, sau �n Bosnia, unde sub domnia banului Kulin (1180-1214) a devenit religie de stat. �n secolul al XIV-lea, secta �i-a pierdut influen�a �i, dup� cuceririle otomane din Bulgaria �i Bosnia (1393), majoritatea bogomililor s-au convertit la islamism.
M�rturisirea p�catelor este inutil�
�n primele dou� decenii ale secolului al XII-lea, prezen�a misionarilor bogomili este semnalat� �n Italia, Fran�a �i �n vestul Germaniei. La Orleans, ei reu�esc s� converteasc� nobili �i chiar preo�i, printre care un consilier al regelui Robert, confesor al reginei. Se poate recunoa�te esen�ialul ereziei: nu Dumnezeu a creat lumea vizibil�; materia este impur�; c�s�toria, botezul, euharistia �i m�rturisirea p�catelor s�nt inutile... P�trunz�nd �n Occident, bogomilismul adopt� unele elemente �in�nd de tradi�ia protestatar� local�. Katharii (de la katharos-curat) nu credeau nici �n infern, nici �n purgatoriu. Pentru ei, lumea era domeniul lui Satan, el a creat-o ca s� poat� �ntemni�a spiritul �n materie. Satan era identificat cu Dumnezeul Vechiului Testament. Adev�ratul Dumnezeu, bun �i luminos, se afla departe de lumea aceasta. El l-a trimis pe Hristos ca s�-i �nve�e pe oameni calea m�ntuirii. Trupul lui Hristos, fiind numai Duh, nu e dec�t o p�rere. Ura �mpotriva vie�ii aminte�te de anumite secte gnostice �i de maniheism. S-ar putea spune c� idealul katharului era dispari�ia umanit��ii prin sinucidere �i prin refuzul de a avea copii, c�ci katharii preferau c�s�toriei desfr�ul.
„Papa“ Eliade
Din „Istoria credin�elor �i ideilor religioase“ a „papei“ Mircea Eliade s� vedem ce �nsemn� dualism, literatur� apocaliptic� �i s� citim despre Satan.
„Figura lui Satan s-a conturat, probabil, sub influen�a dualismului iranian“. Ce �nseamn� acest dualism? „Textele de la Qumram vorbesc despre dou� spirite create de Dumnezeu, unul bun �i unul r�u“. Este vorba despre un dualism atenuat, c�ci Satan nu coexist�, de la �nceputuri, cu Dumnezeu �i nu este ve�nic. Literatura apocaliptic� are la baz� un „scenario“ mistico-ritual arhaic, �n care sf�r�itul lumii este urmat de o nou� crea�ie. Lumea �i istoria s�nt considerate ca fiind dominate de for�ele r�ului, adic� de puterile demonice st�p�nite de Satan. Primele men�ion�ri ale lui Satan �l prezint� ca apar�in�nd cur�ii cere�ti a lui Iahve. El era „vr�jma�ul“, deoarece era personajul ceresc ostil omului. Acum, Satan �ncarneaz� principiul R�ului; el devine Vr�jma�ul lui Dumnezeu ( Iov, Zaharia). �n plus, apare ideea celor dou� v�rste (sau dou� �mp�r��ii): �mp�r��ia de aici �i �mp�r��ia cealalt�. �n „Ezdra“ se men�ioneaz� c�: „Cel Prea�nalt n-a f�urit o singur� v�rst�, ci dou�“. �n v�rsta aceasta, „�mp�r��ia lui Satan“ e sortit� s� triumfe. Sf�ntul Pavel �l desemna pe Satan ca pe „dumnezeul lumii acesteia“( Corinteni). Puterea lui Satan va atinge culmea �n preajma erei lui Mesia, c�nd se vor �nmul�i catastrofele �i fenomenele neobi�nuite.
Sf�r�itul lumii
Noi, tr�itorii din secolul XXI, s�ntem, de bine, de r�u, avertiza�i asupra a ceea ce ar putea �nsemna catastrofele �i fenomenele... cosmice. Am v�zut o groaz� de filme catastrofice, nu-i a�a? Dar, fiindc� nimic nu este nou sub soare, s� vedem ce spuneau Apocalipsele evreie�ti de sf�r�itul lumii. Cit�m din Ezdra: „Soarele va str�luci �n timpul nop�ii �i luna �n timpul zilei, �n f�nt�ni va curge s�nge, stelele vor devia de pe orbitele lor, din arbori va picura s�nge, din m�runtaiele p�m�ntului vor ��ni fl�c�ri, pietrele vor �ncepe s� strige (n.n. nu ne putem ab�ine a spune c� e o metafor� superb�), oamenii se vor omor� �ntre ei, va fi secet� �i foamete“. �n fine, ceea ce trebuie de re�inut ar fi c� �n b�t�lia eshatologic� de care pomenim, Iahve �l va �nvinge pe Satan, va nimici sau va potoli to�i demonii, va �nl�tura r�ul �i va cl�di apoi �mp�r��ia sa, d�nd lumii via�a, bucuria �i pacea etern�.
Dup� cum zice „papa“ Eliade, dualismul se precizeaz� �n urma unei crize spirituale, care pune sub semnul �ntreb�rii at�t limbajul, c�t �i postulatele teologice tradi�ionale �i care duce, �ntre altele, la o personificare a aspectelor negative ale vie�ii, ale realului �i ale divinit��ii. Ceea ce a fost conceput ca un moment �n procesul universal (�ntemeiat pe alternan�a contrariilor zi/ noapte; via��/ moarte; bine/ r�u etc.) poate fi izolat, personificat �i investit cu o func�ie specific� �i exclusiv�, anume aceea a R�ului. Figura lui Satan, ca �ncarnare a R�ului, a jucat un rol considerabil �n formarea �i �n istoria cre�tinismului, �nainte de a deveni personajul faimos, cu nenum�rate metamorfoze, din literaturile europene ale secolelor XVIII �i XIX.
Punem punct. Nu a fost chiar „Codul lui Da Vinci“, dar dup� num�rul nesperat de mare de acces�ri ale articolelor noastre pe formula de Internet a Monitorului, am �n�eles c� a fost un subiect de interes.
|