Scolile si liceele vor fi ierarhizate dup� performante
Scolile si liceele din judetul Neamt vor fi ierarhizate, p�n� �n 2011, dup� performante si dup� gradul de rezolvare a unor probleme sociale, cum ar fi abandonul scolar, iar toate rapoartele de inspectie si avizele sanitare vor ap�rea pe un site public, �n cadrul unui proiect ministerial. Profesorul Mihai L�c�tusu, inspector scolar general al Inspectoratului Scolar Judetean, a declarat c� proiectul ministerial nu este dec�t o ierarhizare teoretic�, �ntruc�t practic, acest lucru exist� de multi ani �n �nv�t�m�ntul nemtean. „Noi consider�m c� ierarhizarea unit�tilor de �nv�t�m�nt este dat� de rezultatele pe care le obtin scolile at�t din punct de vedere educational, si m� refer la rezultatele �nregistrate la examenele nationale - teze cu subiect unic, bacalaureat, c�t si la activit�tile extracurriculare. Pentru liceele tehnice conteaz� foarte mult rezultatele privind competentele profesionale. Consider�m c� ierarhiile unit�tilor de �nv�t�m�nt s�nt oarecum cunoscute �n judet, dovad� fiind concurenta mai mare care se �nregistreaz� la unele scoli si licee c�nd au loc �nscrieri sau perioade de admitere“, a declarat seful �nv�t�m�ntului nemtean. Reprezentantii ministerului vor �ns� s� l�rgeasc� „topul“ scolilor rom�nesti, realiz�nd o baz� de date �n care s� apar� fiecare unitate de �nv�t�m�nt din tar�. „Am �nceput acest demers pentru c� at�t statisticile europene, c�t si investigatiile noastre, arat� c� scoala rom�neasc� are multe puncte slabe. Mai mult de jum�tate dintre elevii nostri nu �nteleg ceea ce citesc, adic� se confrunt� cu ceea ce se cheam� analfabetism functional. �ntre 10% si 15% din 1.000 de scoli pe care le-am inspectat nu �ndeplinesc conditiile minime de calitate. �n momentul �n care vom finaliza acest proiect, toate problemele vor fi publice si usor accesibile, iar ministerul va putea trece la rezolvarea lor“, a precizat presedintele ARACIP, Serban Iosifescu.
Proiectul ARACIP cuprinde realizarea unei „h�rti a riscului educational“, care s� plaseze scolile de stat si private �ntr-o ierarhie. ARACIP a stabilit deja un num�r de standarde de referint� dup� care vor fi catalogate scolile, �n functie de anumiti indicatori de risc si performant�. „Avem aproximativ 20 de indicatori, un num�r mic dac� ne-am compara cu Belgia, care are peste 60 de indicatori de risc. Acesti indicatori ne ajut� s� catalog�m bine scolile, �n sensul c� nu putem spune c� o institutie este bun� numai dup� rezultatele obtinute la concursurile nationale si la olimpiade. Trebuie s� se tin� cont si de riscuri educationale, cum ar fi nivelul de educatie al p�rintilor, nivelul de trai, etnie sau abandon scolar. Dac� o scoal� poate reduce abandonul �n r�ndul elevilor predispusi la asta, �nseamn� c� este o scoal� bun�“, a mai spus Serban Iosifescu.
Programul cuprinde si lansarea unui site unde s� fie prezentate toate scolile rom�nesti, descrise �n detaliu, de la catalog, dot�ri, num�r de elevi, dosare de inspectie, avize sanitare, num�rul de burse sociale, de premii, la proiecte educationale si cifre privind abandonul scolar. Scopul proiectului este clarificarea modului �n care trebuie s� se intervin�, punctual, �n institutiile de �nv�t�m�nt din Rom�nia. Costurile totale ale programului ARACIP se ridic� la cinci milioane de euro, sum� obtinut� �n cadrul unui concurs pentru fonduri europene cu destinatie social�.
|