Publicul pietrean, dezamagit de... Carmen
• participantii la cursurile claselor de maiestrie interpretativa au evoluat, �n mare parte, convingator • Ioan Holender, cunoscutul director al Operei de Stat din Viena, a acordat presei locale saizeci de minute din timpul sau pretios • spectacolul final al „Vacantelor“ a fost compromis de evolutia derizorie a protagonistei • Scoala muzicala de vara
Vineri seara, pe scena salii de spectacole a Teatrului Tineretului din Piatra Neamt s-au aflat cursantii celor trei clase de maiestrie interpretativa, conduse de Sherban Lupu (vioara), Gheorghe Zamfir (nai) si Marina Krilovici (canto). �n cadrul unui concert care a capatat dimensiuni atipice, datorate numarului mare de solisti, elevii celor trei maestri au prezentat un program dens, cu lucrari care au avut sansa de a fi migalite, mai ales expresiv, cu sprijinul si sub atenta supraveghere a renumitilor interpreti.
Fara a �ncerca sa ierarhizam �n vreun fel evolutia protagonistilor, cu at�t mai mult cu c�t �n unele cazuri nu au reusit sa fie pe deplin lamuritoare, semnalam totusi prestatiile artistice sustinute de violonistele Sara Stroici (Liceul de Arta „Victor Brauner“ din Piatra Neamt) si Delia Craciun (Academia de Muzica „Gheorghe Dima“ din Cluj-Napoca), de naistul Gheorghe Rizea si de c�ntaretii: Roxana Cetali (Academia de Muzica „Gheorghe Dima“ din Cluj-Napoca), Artemis Bogri (Grecia), Igor Turcanu si Alexei Botnarciuc (Academia de Muzica, Teatru si Arte Plastice din Chisinau). De altfel, basul Alexei Botnarciuc, care atunci c�nd se va „coace“ va deveni cu certitudine o voce importanta a scenei lirice, a obtinut cu acest prilej si o bursa de studiu �n capitala Austriei. Acompaniamentul pianistic a fost asigurat de catre Mihaela Spiridon si, impecabil, de Anahit Ter-Tatschatyan.
Ioan Holender: „Aceste «Vacante» reprezinta un lucru bun“
Preocupat �ndeosebi de a cunoaste tar�murile Moldovei pe care, dupa propria marturisire, nu le-a vazut niciodata, directorul Operei de Stat din Viena, Ioan Holender, a acordat o ora unei �nt�lniri cu presa locala, �n cadrul careia si-a exprimat impresiile si parerile despre locurile acestea si, �ntr-o oarecare masura, cu evidenta reticenta si parcimonie, despre traditionala manifestare estivala pietreana al carei presedinte de onoare este �n acest an.
„Aceste «Vacante muzicale» reprezinta un lucru bun. Sistemul de a alege participantii prin propunerile profesorilor scolilor respective �l gasesc a fi bun si observ ca oamenii de aici �i primesc cu o mare deschidere, o mare bucurie si cu multa dragoste. Consider ca si durata este buna, pentru ca acele cursuri de doua-trei zile care �ndeobste se obisnuiesc a se face nu aduc nimic si nu permit sa asimilezi. De asemenea, constat ca aveti personalitati competente care onoreaza manifestarea, cum ar fi Sherban Lupu si Marina Krilovici“ a tinut sa sublinieze legendarul director al marii institutii europene de spectacole lirice, aflat acum �n postura de trofeu pe panoplia manifestarii pietrene.
C'est toi, Carmen?!
Spectacolul final al Festivalului muzical din cadrul celei de a XXXVI-a editii a „Vacantelor Muzicale la Piatra Neamt“ a avut loc s�mbata seara, prin reprezentatia �n concert a cunoscutei capodopere a lui Georges Bizet „Carmen“.
La pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bacau s-a aflat dirijorul Karel Mark Chichon din Gibraltar, iar partea solistica a fost asigurata de: Santina Lanza, Georgeta Grigore, Alexandra Mattheoydaki, Andra-Maria Bivol, Cosmin Marcovici, Sorin Draniceanu, Marius Mitrofan, Ioan Cherata, Calin Bratescu si Marian Somesan.
Si daca reprezentatia se anunta promitatoare �nca de la uvertura desenata cu aplomb si expresivitate de bagheta talentatului, patimasului si freneticului sef de orchestra, protagonista, mezzosoprana Santina Lanza, a compromis tot spectacolul prin evolutia derizorie si sub orice critica, �ncep�nd cu intonatia aproximativa si permanent sub ton si termin�nd cu emisia, uneori de-a dreptul hilara, mai ales la schimbarea registrelor. Ca sa nu mai vorbim de alterarea jignitoare a caracterului consacrat si clasicizat al ariilor unei opere ce face parte din repertoriul capodoperelor muzicale universale.
�ntr-un rol pe care �l cunoaste foarte bine, dar care nu e deloc pe teritoriul vocii de tenor liric, ieseanul Cosmin Marcovici, Don Jose, a rezolvat onorabil si pe alocuri spectaculos confruntarea cu ingrata partenera, �n timp ce prestatia lipsita de vlaga a lui Ioan Cherata �n Escamillo a fost contrapunctata de vocea bine timbrata a solistului craiovean Sorin Draniceanu �n Zuniga.
Si daca, �n ciuda faptului ca a fost profund jignit, publicul pietrean, �ndatoritor si politicos, nu a folosit precum unui bun si sanatos obicei italian oua si rosii, si nici huiduieli dirijate de „capo di galleria“, multi dintre spectatorii avizati au regretat totusi ca Don Jose a ucis-o pe nabadaioasa Carmen abia la finalul ultimului act. Cu toate ca nici atunci nu i s-a oferit nici un motiv adevarat si convingator pentru a fi... „orbit de gelozie“.
|