Mobila si speranta. „Daca nu devine destinatie pentru ceva, Piatra Neamt moare usor-usor…“
• este de parere Mihai Apopii, presedintele Camerei de Comert si Industrie Neamt T�rgul de mobilier si de design de interior reprezinta, �n ordine cronologica, sf�rsitul t�rgurilor de vara ale Camerei de Comert si Industrie Neamt. M-am g�ndit �ntotdeauna la t�rgurile specializate ca la o aglomerare de lucruri, de oameni, ca la un loc �n care se pot construi �nt�lniri si relatii pe termen lung, dar nu le-am perceput ca pe o marca a unui anume loc. Mihai Apopii, presedintele CCI Neamt, le-a vazut �nsa �n acest mod: ca pe un fel de a oferi identitate orasului, zonei, �nsasi Camerei de Comert, ca brand.
Un t�rg, �n conceptia multora, este de parere Mihai Apopii, ar fi un loc unde sa-si v�nda, eventual, marfa. Dar ca serviciu facut de camerele de comert �n folosul comunitati, ele pot oferi mult mai mult: consultanta pentru firmele membre ale CCI, semnale pentru mediul de afaceri, „traducerea“ catre comercianti ale dorintelor si nevoilor consumatorilor.
„Multi nu �si permit sa faca studii de piata“, a explicat Mihai Apopii. „Eu nu fac t�rguri doar ca sa exist, trebuie sa iau niste semnale cu ce se �nt�mpla, cu ce �si doresc cumparatorii. Nu este o chestiune de bani, ci de abordare: sa transmitti concluzii din analiza pietei, sa le promovezi afacerea, sa le aduci oportunitati de afaceri. Ce facem de fapt, din mers, este redefinirea misiunii organizatiei care este CCI. La noi, din pacate, a fost o abordare destul de haotica si acest lucru, valabil �n multe locuri din tara, a facut sa se piarda timp si bani. Camera de comert nu este un SRL care organizeaza t�rguri. Este un brand puternic �n lume, �n Europa. Din nefericire, la noi nu este �nca bine perceput si tratat, nici la nivel national, nici la nivel judetean“.
Efortul CCI Neamt poate fi vazut nu doar ca efortul unei persoane de a repozitiona o institutie, ci ca o �ncercare mai ampla, de structurare a unei echipe, a unei perspective, a unei oferte dublu orientate: catre firmele care pot fi convinse sa priveasca spre CCI ca spre un partener dispus sa-si diversifice eforturile si catre publicul care este, �n final, marele beneficiar. Faptul ca la un t�rg cum este cel de mobila si de design interior s�nt prezentate ansambluri de mobilier si decoratiuni interioare tine nu de bani, ci de pregatirea publicului pentru un alt tip de abordare. Vizitatorul nu vede o pagina de catalog „din strainatate“, ci o casa frumoasa, vie, cum ar putea fi chiar interiorul casei sale.
„Faptul ca am reunit grupuri de firme si speram, pun�nd costurile laolalta, sa ne putem misca si catre alte t�rguri nationale, e un semn bun“, e de parere Mihai Apopii. „Stiu ca sintagma «grupuri de interese» are acum conotatie negativa la noi, dar eu cred ca grupurile de interese profesionale si comerciale pot face treaba buna. Parteneriatele aduc forta economica, pareri diverse, succes. Nimeni nu poate sustine ca este unicul detinator al adevarului“.
„Industria de t�rguri si expozitii este chiar o industrie prospera �n toata lumea“
De ce participa o firma care are un produs de calitate, de ce vine la un t�rg? „O data, sa �si faca publicitate pe produs, asta e prima lui nevoie. Dar mai este si concurenta puternica, pe care o simtim toti“, spune presedintele CCI Neamt, el �nsusi om de afaceri. „�n t�rg trebuie sa obtii confirmarea faptului ca produsele tale s�nt cerute si s�nt la nivelul calitativ pe care piata �l astepta de la tine. Iesi la un t�rg sa obtii vizibilitate ca firma si ca om de afaceri. Unii considera asta o rampa de lansare pentru ei, ca persoane. Iar eu, camera de comert care «ansambleaza» lucrurile, trebuie sa ofer un concept, o strategie de dezvoltare a acestei industrii. Sa stiti ca industria de t�rguri si expozitii este chiar o industrie prospera �n toata lumea. Efortul meu este sa creez �n timp, �ntelegerea faptului ca e nevoie de produse de calitate si de cumparatori avizati. Cineva care primeste informatia direct, nu prin lanturi de intermediari, la preturi mai bune, va capata exercitiul prospectarii pietei, va �ncepe sa analizeze, sa faca o comparatie si o corelatie �ntre pret si produs, �ntre calitatea produsului sau serviciului si pretul care este cerut pe bunul respectiv. Bine, la noi s�nt conditii modeste, nu s�ntem Romexpo Bucuresti, avem doar 3.000 de metri patratI, dar t�rgul de mobila este primul t�rg pe care l-am g�ndit �n alta conceptie.
Am invitat si mici producatori, sa-si promoveze si ei produsele, sa vada care s�nt cerintele. Apoi, constata singuri ca trebuie sa faca schimbari �n afacerea lor. Si eu am facut asa ceva, si acum pot sa le arat cum trebuie sa creasca din punct de vedere al confirmarii pe piata. Nu trebuie sa devina firma de 10.000 de oameni, poate fi tot �n 16, dar la anul va face produse de calitate mult mai buna si, cu 16 oameni, sa obtina dublul profitului pe care l-a obtinut“.
Poate ca, de fapt, este vorba despre identitate, despre clarificarea acesteia, nu doar despre a face bani. „Daca nu devine destinatie pentru ceva, Piatra Neamt moare usor-usor“ a spus Mihai Apopii. „De ce? Pentru ca nu s�ntem nici pe o mare artera de comunicatii, nici statiune turistica, nu s�ntem nici nod feroviar, pur si simplu nu s�ntem… Pentru moment, Piatra Neamt este doar un oras �ntr-o locatie buna, pitoreasca, data de Dumnezeu, cu o imagine venita �n timp, de oras curat si �ngrijit, un oras �n care se investeste si se transforma acum ceva. Si tot noi s�ntem cei care trebuie sa avem grija ca lucrurile sa se finalizeze �ntr-o conceptie care sa placa. Eu cred ca se misca ceva si la Teatrul Tineretului, si �n Primarie, daca si mediul de afaceri vine cu lucruri noi, am putea �ncerca sa ajungem sa transformam CCI Neamt �ntr-o destinatie pentru t�rguri si expozitii. Si poate chiar se schimba ceva �n oras. Poate s�nt doar vise si dorinte, dar asta nu �nseamna ca nu trebuie sa facem ceva. Eu unul nu m-am asociat niciodata cu esecurile“.
Poate ca identitatea si viata unui loc pleaca �ntotdeauna de la un vis; de la oameni care proiecteaza visul �n viitor. Daca au norocul si puterea de a-l urma.
|