„Este de ne�nteles atitudinea presedintelui care nu poate accepta ca exista si alte organe ale puterii de stat �n afara de domnia sa“
• interviu realizat cu senatorul PNL de Neamt Serban Stratila Reporter: Cum comentati raportul comisarilor europeni?
Serban Stratila: Raportul Comisiei Europene este unul obiectiv, iar evaluarea este corecta si exigenta, relief�nd at�t �ndeplinirea angajamentelor asumate, c�t si anumite aspecte asupra carora mai avem de lucru. S-a precizat clar ca nu se pune problema aplicarii clauzei de salvgardare, chiar daca unii politicieni, cuprinsi de nostalgia guvernarii, si-ar fi dorit acest lucru. Au fost abordate patru domenii importante: fondurile pentru agricultura, siguranta alimentara, reforma �n justitie si lupta �mpotriva coruptiei, pun�ndu-se accent pe ultimele doua. S-a recunoscut determinarea guvernului �n lupta �mpotriva coruptiei, dar s-a atras atentia ca mai s�nt destule probleme de rezolvat.
La acest capitol as vrea sa fac si c�teva comentarii personale, deoarece anumite personaje politice, „democrate“ si foarte „populare“, se considera singurele purtatoare ale flamurii luptei anticoruptie.
�n primul r�nd, trebuie spus ca modificarile legislative impuse de doamna Macovei au fost, uneori, la limita Constitutiei si, din acest motiv, ne confruntam cu situatii de genul anchetei �n cazul domnului Adrian Nastase, unde Curtea Constitutionala a sesizat �ncalcari ale principiilor din actul legislativ suprem.
De altfel, cred ca, daca ne dorim cu adevarat o justitie independenta, procurorii ar trebui sa aiba un statut mult mai apropiat de cel al judecatorilor, pentru a li se asigura independenta.
Pe de alta parte, se vorbeste mult despre sanctionarea coruptiei si mai putin despre cauzele ei. Cred ca debirocratizarea si transparenta decizionala reala s�nt mijloace mult mai eficiente de diminuare a coruptiei, dec�t interceptarile telefonice, mai mult sau mai putin legale.
�n acelasi timp, este nevoie de un cadru legislativ mult mai clar si care sa nu fie denaturat de normele de aplicare sau de limitele prea largi ale amenzilor aplicate. Nu �n ultimul r�nd, ar trebui sa se renunte la modalitatea de stimulare salariala a functionarilor publici din sumele �ncasate din amenzi si penalitati. Avem nevoie de functionari bine platiti, dar plata trebuie sa fie facuta transparent, prin salarii care sa le asigure acestora un trai decent si o pensie rezonabila.
�n fine, este neaparat nevoie de o lege de control a veniturilor pentru toti contribuabilii. Degeaba am �nfiintat Agentia de Integritate, daca afacerile mai putin ortodoxe ale demnitarilor si functionarilor publici se vor derula �n continuare pe numele rudelor, cumetrilor sau prietenilor, ori dupa paravanul unor fundatii si firme off-shore. Cred ca �ntreaga clasa politica ar trebui sa se implice serios, nu numai declarativ sau demagogic asupra acestor aspecte. Altfel, ma tem ca exista pericolul real de a deveni mai degraba o „democratie“ sud-americana, dec�t o societate moderna europeana.
„Dincolo de discursul politic, problema pensiilor este una foarte mare �n Rom�nia“
Rep.: Ati facut troc cu social democratii pentru sefia TVR si CNA?
S.S.: Nu cunosc nimic despre asemenea �ntelegeri, dar cred ca politizarea acestor structuri nu este cea mai fericita solutie. Cred ca la TVR avem nevoie �n primul r�nd de competenta manageriala, iar la CNA de profesionalism si o buna reputatie.Rezultatele dezastruoase ramase �n urma domnului Tudor Giurgiu demonstreaza ca este bine ca fiecare sa se ocupe de ce stie mai bine. Fosta conducere a TVR a reusit sa aduca pierderi de zeci de milioane de euro, cheltuind banii din taxa Tv si de la buget si din publicitate, platind consilieri incompetenti cu mii de euro lunar si achizition�nd de la firme apropiate conducerii programe de proasta calitate, la preturi exorbitante.
S�nt chiar revoltat de faptul ca TVR devine pe zi ce trece o televiziune comerciala, iar partea de informare a publicului a ramas la cheremul unor fosti activisti de partid. Cred ca este o institutie mamut - are peste 3.000 de angajati - parazitata de cumetrii si rubedenii, care nu poate fi administrata de un CA numit politic. Mai degraba, parlamentul ar trebui sa numeasca un consiliu de supraveghere, administrarea trebuind lasata celor care se pricep la asa ceva.
Rep.: Cum vi se pare scandalul dintre presedinte si premier pe tema majorarii pensiilor?
S.S.: Este de ne�nteles atitudinea presedintelui care nu poate accepta faptul ca exista si alte organe ale puterii de stat �n afara de domnia sa - Guvern, Parlament - si ca aceste institutii pot functiona bine si �n interesul cetatenilor. Dincolo de discursul politic, problema pensiilor este una foarte mare �n Rom�nia, iar majorarea de 47% votata �n Parlament si asumata de Guvern este necesara si posibila.
De ce s-a luat aceasta decizie acum si nu mai demult? Pentru ca, �n acest moment, cresterea economica si dinamica veniturilor la fondul de pensii permit alocarea de sume suplimentare. Sigur ca PSD doreste sa �si asume aceasta majorare, spun�nd ca a facut presiuni asupra guvernului, dar �i �ntreb pe distinsii nostri colegi social-democrati de ce nu au facut presiuni asupra propriilor guverne pentru a mari pensiile?
�n definitiv, este bine ca s-au gasit solutii pentru pensionarii din sistemul public, oameni care nu au nici o vina pentru ca au muncit ani de zile pentru salarii destul de mici.
|