M�rfuri ieftinite, cu neclarit�ti si nereguli
• pentru acestea, inspectorii OJPC au aplicat amenzi de 60 milioane de lei • s-a dispus oprirea de la comercializare a unor produse �n valoare de 467,07 milioane de lei • Unul dintre controalele efectuate, recent, de c�tre Inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Neamt a vizat respectarea prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor la operatorii economici care practic� operatiuni de soldare a m�rfurilor.
Au fost verificati paisprezece operatori economici, iar la unsprezece dintre acestia au fost constatate abateri. S-a constatat c�, desi actul normativ care reglementeaz� activitatea de soldare permite aplicarea reducerilor de pret si pentru produse din grupa electrice-electrocasnice, operatorii economici controlati comercializau doar produse din grupa confectii textile si �nc�lt�minte.
�n conformitate cu prevederile legale, este obligatorie informarea consumatorilor asupra datei de debut a v�nz�rii de soldare, duratei acesteia si a sortimentului de produse supus sold�rii, prin afisare la loc vizibil sau prin orice alt� form� publicitar�. La opt operatori economici s-a constatat c� aceast� prevedere legal� nu este respectat� deloc sau doar partial, iar la doi agenti economici modalitatea de aplicare a etichetelor si �nscrisurile ilizibile de pe acestea creau confuzie �n r�ndul consumatorilor.
La cinci agenti economici, echipele de control au constatat c� modul de indicare a preturilor nu respect� prevederile legale, pretul anterior nefiind barat sau neexist�nd mentiuni de tipul „pret nou“, respectiv „pret vechi“. O alt� abatere depistat� de inspectorii OJPC Neamt a fost aceea c� nu era indicat procentul de reducere, iar l�ng� pretul anterior barat nu era trecut noul pret. Comerciantii utilizau metoda aplic�rii etichetelor autocolante pe care s�nt �nscrise dou� preturi, iar cump�r�torul trebuie s� �nteleag� c� pretul de v�nzare este acela mai mic.
�n cele mai multe dintre cazuri, informatia referitoare la reduceri se f�cea prin afisarea procentelor de reduceri �n vitrinele magazinelor, desi nu se aplicau la toate produsele existente �n structura de v�nzare.
�n unele magazine erau anuntate procente diferite de reduceri, �ns� nu se f�cea o delimitare a produselor �n functie de diminuarea aplicat�.
La cinci agenti economici s-a constatat c� produsele comercializate nu ofereau consumatorilor informatii complete, �n sensul c� acestea nu erau marcate si �n limba rom�n�.
Ca urmare a neregulilor depistate, inspectorii OJPC au aplicat sase amenzi �n valoare total� de 60 de milioane de lei vechi, au decis oprirea temporar� de la v�nzare a mai multe produse - �n valoare total� de 467,07 milioane de lei vechi, si au dat si cinci avertismente.
|