Cu directorul de la Finante, despre contribuabilii mijlocii
• interviu cu Titi T�nase, directorul Directiei Generale a Finantelor Publice Neamt Reporter: Domnule director, ce nout�ti au ap�rut �n functionarea Directiei de Finante, odat� cu integrarea Rom�niei �n Uniunea European�?
Titi T�nase: Evolutia pe plan european si international �n domeniul fiscalit�tii a impus o nou� abordare a administr�rii fiscale elaborate de Agentia National� de Administrare Fiscal�. Astfel, �n vederea cresterii eficientei activit�tii de administrare a contribuabililor, c�t si pentru �mbun�t�tirea asistentei acordate contribuabililor de c�tre structurile teritoriale ale ANAF, a fost necesar� reorganizarea structurilor administratiei contribuabililor mijlocii. Reorganizarea face parte din programul de reform� al administratiei fiscale, care are ca obiectiv �nt�rirea capacit�tii administrative si alinierea la standardele europene privind administrarea fiscal� si asistenta acordat� contribuabililor. Se doreste, astfel, s� se realizeze o mai bun� organizare pentru coordonarea unitar� a activit�tii de asistent� a contribuabililor mijlocii, dup� modelul administr�rii marilor contribuabili, pentru un dialog mai simplu si mai direct cu acestia.
Rep.: Care s�nt prevederile legale care reglementeaz� noua structur�?
T.T.: Este vorba de Ordinul 266/2007 al ministrului finantelor publice privind organizarea activit�tii de administrare a contribuabililor mijlocii de Administratiile Finantelor Publice pentru Contribuabili mijlocii din cadrul Directiilor Generale ale Finantelor Publice judetene. Mai este Ordinul 267/2007 al ministrului finantelor publice, pentru aprobarea Procedurii de predare-primire pe baz� de protocol a dosarelor fiscale, a altor documente si a informatiilor din bazele de date ale contribuabililor mijlocii la Administratiile Finantelor Publice pentru Contribuabilii Mijlocii din cadrul Directiilor Generale ale Finantelor Publice judetene. Apoi, Ordinul 269/2007 al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Procedurii de administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii, �n vederea aplic�rii Ordinului ministrului finantelor publice privind organizarea activit�tii de administrare a contribuabililor mijlocii la Administratiile Finantelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii din cadrul Directiilor Generale ale finantelor Publice judetene.
Rep.: Contribuabilii mijlocii s�nt o noutate?
T.T.: �ncep�nd cu data de 1 aprilie 2007, este definit� categoria contribuabili mijlocii, iar acestia urmeaz� a fi administrati de Administratia Finantelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii din cadrul Directiilor Generale a Finantelor Publice judetene.
Rep: Ce �nseamn�, de fapt, contribuabili mijlocii?
T.T.: Aceast� categorie este format� din contribuabili care trebuie s� �ndeplineasc� mai multe conditii. Trebuie s� �nregistreze o cifr� de afaceri raportat� la situatiile financiare �ncheiate la 31 decembrie 2005 cuprins� �ntre 10 milioane de lei si p�n� la 70 de milioane de lei. Fac parte din categoria mentionat� contribuabilii cu domiciliu fiscal pe raza judetului, aflati �n procedura insolventei, care au creante mai mari de trei milioane de lei. P�n� la num�rul minim de contribuabili mijlocii de 200, au mai fost inclusi �n administrarea acestei structuri si altii, selectati �n ordinea descresc�toare a cifrei de afaceri dintre contribuabilii administrati de Administratia finantelor publice ale municipiilor resedint� de judet, respectiv Piatra Neamt.
„Institutia noastr� va asigura o campanie de informare“
Rep: Cam care ar fi num�rul acestora la nivelul judetului Neamt?
T.T.: Num�rul total de contribuabili mijlocii selectati la nivelul judetului Neamt este de 274 de societ�ti, din care 166 s�nt cu sediul social �n Piatra Neamt, 16 s�nt �n Roman, iar 8 societ�ti au sediul social �n T�rgu Neamt. Altii 9 s�nt pe raza orasului Roznov, iar unul are sediu social �n Bicaz. Mai s�nt alte 54 de sedii secundare ale unor societ�ti ce au sediul social �n alte judete din tar�, iar 20 de sedii secundare s�nt ale unor firme cu sediul �n Bucuresti. Lista contribuabilior mijlocii va fi afisat� at�t la sediul Directie Generale a Finantelor Publice Neamt, c�t si la sediile unit�tilor fiscale teritoriale.
Rep: C�nd va fi definitivat� actiunea de predare-primire a dosarelor fiscale?
T.T.: Prin actele normative pe care le-am enumerat anterior, s-a stabilit ca protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale, a altor documente si a informatiilor privind evidentele fiscale ale contribuabililor mijlocii si ale sediilor secundare ale acestora, de la organele fiscale implicate c�tre Administratiile Finantelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice judetene s� se finalizeze p�n� la data de 20 aprilie 2007. Informatiile aflate �n sistemul informatic de administrare a creantelor fiscale pentru contribuabili mijlocii persoane juridice si pentru sediile secundare ale acestora vor fi transferate �n format electronic �ntre organele fiscale implicate �n procedura de predare-primire �n data de 1 aprilie 2007.
Rep.: Ce va �nsemna de fapt aceast� activitate?
T.T.: �ncep�nd cu data de 1 aprilie 2007, administrarea contribuabilior mijlocii va cuprinde primirea declaratiilor si situatiilor financiare la sediul Administratiei Contribuabililor Mijlocii, �ncasarea sumelor datorate de c�tre contribuabilii mijlocii la unitatea de trezorerie si contabilitate public� a municipiului resedint� de judet, precum si eliberarea oric�ror documente sau certificate. De asemenea, mai �nseamn� activitatea de inspectie fiscal�, realizat� de c�tre personalul cu atributii de inspectie fiscal� din carul Administratiilor Finantelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii, �ndrumarea si asistenta acestora, activitatea de executare silit�, compensare si restituire a obligatiilor bugetare si monitorizarea contribuabililor mijlocii
Rep.: Unde va functiona Administratia Contribuabililor Mijlocii?
T.T.: �n scopul asigur�rii unei bune colabor�ri a noii structuri administrative cu toti contribuabilii din judet si mai ales cu cei pe care �i va administra, institutia noastr� va asigura o campanie de informare cuprinz�nd detalii asupra locatiei exacte unde se va desf�sura activitatea Administratiei Contribuabililor Mijlocii, modalitatea de organizare, programul de lucru si orice alte informatii de aceeasi natur� �n interesul contribuabililor.
|