Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2017
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 20 Noiembrie 2017
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Teatru de teatru, ce pana mea?!

RELEUL PIETRICICA

Revin cu mare pl�cere la aceast� rubric�, pe care am tinut-o �n Monitorul cam doi ani buni. Multumesc de g�zduire.
Azi voi face vorbire despre teatru. V�d c� �n presa nemtean� nu mai apar cronici de teatru, nici m�car recenzii, doar programe si reclame cu poze. Pe bani. Chiar si pe timp de Festival. Nu-si mai d� nimeni cu p�rerea, ceea ce, alt� dat�, d�dea culoare. Acum, mai nou, dup� spectacole, actorii sunt parc� obligati s� �si trag� niste scaune pe scen�, s� se aseze pe ele, transpirati si abia iesiti din roluri, iar spectatorii sunt invitati s� dialogheze cu realizatorii si cu eroii, c�ti spectatori mai r�m�n acolo, c� multi pleac�. E un experiment. �n fine, e un fel de politic� a teatrului, a Festivalului TT, un proiect, deh!
Sincer, am v�zut dou� spectacole si un sfert, mai am bilet la unul, dar n-am avut curajul de a r�m�ne la dialogul post festum fiindc� mi s-a p�rut, �n primul r�nd, o impertinent�, o continuare nefireasc� a unui SPECTACOL, care fiind rotund, trebuia s� se �ncheie c�nd s-a tras cortina, iar �n al doilea r�nd fiindc�, pur si simplu, uit�ndu-m� la chipurile actorilor care spuseser� deja ce au avut ei de spus, nu-i vedeam foarte dispusi unui dialog �n care, eventual, spectatorii pietreni s�-i sf�tuiasc� cum s�-si �mbun�t�teasc� prestatia. . . sun� ca dracu', nu?! �ndr�znesc a spune, �n latin�, si un dicton pe m�sur�: „Post coitum omne animalium triste est“.
Oricum, n-am citit nici m�car un articolas, �n presa nemtean�, despre aceste dialoguri care, pe bune, �n viu, au avut loc dup� fiecare spectacol. Poate au fost filmate, dar nici asta nu cred. Or'sc�t, experimentul nu a rupt coada la ibric, vorba lui Baranga. (Despre astfel de nout�ti �n teatru, citeam acum 35 de ani �n revista Secolul XX) .
Pentru mine, ca spectator, sfertul s-a numit Wolfgang, o adaptare dup� un dramaturg grec, Yannis Mavritsakis, f�cut� de regizorul Radu Afrim. Am rezistat doar 20 de minute, chit c� piesa a �nceput cu o replic� dur�, care ar fi trebuit s� trezeasc� hohote de r�s: „Ce pana mea!“, rostit� de o actrit�, �n fine. . . �n acele prime 20 de minute publicul era inert fiindc� pe scen� se petreceau niste secvente pe care le puteai vedea, cu coatele pe balcon, dac� locuiesti �n D�rm�nesti sau M�r�tei (chestie care ar putea defini un neorealism rom�nesc), adic� limbaj grosier, f�r� motivatie, f�r� acoperire, doar asa, de dragul de a �njura, �mbr�nceli caraghioase (coregrafie de c�min cultural), decor aglomerat, cu unele utilit�ti, dar ur�t (pe scen� si ur�tul trebuie s� arate altfel), pr�fuit, plus o sonorizare �nfior�toare, o coloan� sonor� care mi-a zg�riat �nc� de la �nceput timpanul (efect de band� �ntoars�) si metafore, bre!, o groaz� de subtilit�ti metaforice care s� te pun� pe g�nduri, . . . am plecat. Am auzit c� spectacolul a avut succes la Bucuresti sau la Craiova, �n fine, am vorbit si cu un prieten care mi s-a dest�inuit c� l-a v�zut de dou� ori, c� e exceptional, or fi fost si niste scene sexy, n-am habar. Poate am gresit eu. Si chiar cred c� nu am avut r�bdare s�-l v�d tot. Dar, repet, primele 20 de minute au fost �nfior�tor de neconcludente, de terne, pr�fuite si amatoristice, o pierdere de timp. Un experiment pentru care n-am avut organ s�-l receptez, adic� je n'ais pas d'organe pour, o fi fost doar vina mea.
Al doilea s-a numit Dragoste si informatie, Teatrul National Caragiale din Bucuresti. Alt� marf�. Un SPECTACOL viu, frumos, o �nc�ntare. O scenografie impecabil�, o coregrafie care mi-a adus aminte de Jacgues Tati, acel Hulot �n Trafic, o miscare scenic� pus� la punct milimetric, un adev�rat regal, o bijuterie. Le multumesc fiindc� mi-au ar�tat c� �si respect� publicul. Am fost fascinat de ilustratia muzical� original�, de scenografie, de lumini, de minutiozitatea �n care au pus �n valoare detaliile, iar aici, si pe cei sase actori: Voicu Aanitei, Alex C�lin, Nicholas Catianis, Cristina Dr�ghici, Dana Marineci si Lavinia Pele. Am aplaudat p�n� mi s-au �nrosit palmele. Cred c� am strigat si de c�teva ori bravo!
Al treilea, tot din Bucuresti, Teatrul Nottara, se cheam� Somnambulism, un spectacol al regizorului de la TT, Alexandru M�zg�reanu. Un esec perfect pe un text al rusoaicei Iaroslava Pulinovici, s� m� scuze lumea bun�. Abia am asteptat s� se termine ca s� plec de acolo, de la balcon, unde mai g�sisem bilete cu o lun� �nainte. Publicul pietrean este foarte generos. Punerea �n scen� a fost de un amatorism evident. Minimalismul scenografiei, cu dou� ecrane mari, pe care curgeau imagini paralele nu ar fi deranjat prea tare, uneori se potriveau cu textul doamnei Pulinovici, dar sonorizarea si asa zisa ilustratie muzical�, �ti rupeau urechile. Plus o petard�. Iar c�nd un actor, un oarecare, cu nas de clovn, a �nceput s� c�nte fals, �nfior�tor de fals, Help, o pies� celebr� a formatiei The Beatles, chiar c� �mi venea, din nou, s� ies, s� plec de-acolo, din teatru. Iar c�nd un altul, a �nceput s� citeze, minute �ntregi, lungi de tot, din Wikipedia, despre somnambulism, ca la t�mpiti, am priceput c� noul val nu m� prinde. Eu merg la teatru pentru altceva. Eu merg la teatru pentru a vedea un SPECTACOL, iar Somnabulismul lui M�zg�reanu, cu tot efortul actorilor, a fost o cacofonie de urlete penibile, de improvizatii cu tent� filozofico-sociale si de jenante prestatii actoricesti, colorate cu nu mai spun ce, p si p si alte p. �ntr-un decor minimalist, am asistat la o minimalist� dramolet�, pe un text de trei parale. Se pare c�, anul acesta, TT a ales pentru Festival, piese care nu prea au avut sanse prin alte p�rti. Mergeti s� vedeti Somnambulismul lui M�zg�reanu, e aproape jenant. Publicul, din patriotism local, si-a aplaudat nemteanul, apoi nu mai stiu ce s-a petrecut, c� am plecat.
Ca o minim� concluzie de c�rcotas: Cele dou� spectacole si un sfert pe care le-am v�zut au �nceput pe acelasi calapod: adic� un personaj din pies� st�tea inert pe scen�, sau pe margine, �n timp ce publicul intra �n sal� - Wolfgang, Dragoste si informatie, Somnabulism- bre!, poate c� nu mai pricep eu fenomenul teatral rom�nesc de azi, experimentele, programele, �n fine. . .
Dar ceea ce �nc� stiu se rezum� la faptul c� eu, om al cet�tii, �mi pun un sacou si m� duc la teatru. Am aplaudat de multe ori, am r�s cu lacrimi de multe ori, am si acum �n suflet ochii si gesturile unor mari actori, farmecul lor, puterea lor de a fascina publicul. Acum v�d un public aproape inert. Eu sunt aproape inert. Din dou� piese si un sfert, am aplaudat, din suflet, doar una.

Articol afisat de 1262 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Cristian TIMOFTE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective