Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2017
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 9 Octombrie 2017
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

ESECUL

Dup� 27 de ani de „democratie original�“, pentru care ne-am b�tut ca chiorii, cocotati pe baricade mai abitir ca �n „r�zboiul celor trei roze“, putem spune c� bilantul de ast�zi poate fi �ncadrat perfect �n definirea esecului. Desi �n 1990 am pornit cu totii �nfl�c�rati s� punem bazele unei „economii de piat�“, a „pluralismului politic“ si a unei „culturi a diversit�tii opiniilor“, constat�m c� la bilant, �n toate domeniile vietii din Rom�nia, predomin� nonvaloarea, coruptia, abuzurile si lipsa de predictibilitate. Am vrut cu totii s� construim o economie de piat� „ca afar�“ si ne-am ales doar cu statutul de „piat� de desfacere“ pentru cei de afar�, �n care h�l�duie multinationalele, ca prin colonii. Economia de piat� s-a dezvoltat pe fondul dezindustrializ�rii si al devaliz�rii avutiei nationale. Economia socialist� ermetizat� si superintegrat� a fost pulverizat� �n c�tiva ani �ntr-o „gr�mad� de fiare vechi“ pe care s-au ridicat sutele de hipermarketuri pentru p�trunjelul si „barabulele“ de import. Produsele de l�n� le import�m ca produse de lux, �n timp ce l�na autohton� o ardem pe l�ng� st�ni. Dac� a fost un consens general, privind tranzitia de la economia socialist� la economia capitalist�, constat�m c� singurii capitalisti autohtoni care au luat nastere, au fost „profitorii tranzitiei“, iar singura form� de capitalism instalat� a fost capitalismul „de cumetrie“. S�tui, �n decenii �ntregi, de democratia socialist� instalat� ca expresie a „puterii poporului“, am fost cu totii de acord c� este momentul s� beneficiem de instalarea aplicat� a pluralismului politic. �mb�tati de apa chioar� a „dreptului de a alege liberi“, ca dar suprem al democratiei mult r�vnite, constat�m contrariati c� de la un scrutin la altul, se micsoreaz� num�rul celor care ies la vot. La scrutinul din 2016, s-a ajuns ca trei milioane de rom�ni s� devin� „o majoritate confortabil�“. Constat�m cu great� c� dup� fiecare golire a urnelor ne pricopsim cu un num�r din ce �n ce mai mare de alesi lipsiti de valoare personal�, corupti si cleptomani, mafioti, gugumani si semidocti, c�ptusiti p�n� la refuz cu diplome si cu certificate obtinute la kilogram, de la cooperative de „�nalte studii“. Am ajuns s� �nghitim si deviza diversionist� „s� ne conduc� tinerii“, dup� care institutii importante din toate cele trei puteri ale statului au fost invadate de cohorte de diletanti, care nu stiu nici cum se face funda sireturilor la pantofi, dar sunt mai motivati de c�p�tuial�, dec�t de binele natiunii. Pe fondul noii democratii originale, statul a evoluat de la „statul clientelar“ c�tre „statul mafiot“, cum l-a caracterizat, �n cunostint� de cauz�, fostul presedinte Traian B�sescu. �n prezent, tr�im din plin �ntr-o Rom�nie �n devenire ca „stat disciplinar“, transformat� �n „c�mp tactic“, de monstuoasa coalitie dintre puterea judec�toreasc� si serviciile secrete, �n frunte cu SRI. Interventiile serviciilor secrete, �n „c�mpul tactic“, au avut ca reusit� infiltrarea propriilor oameni �n toate domeniile: justitie, partide, media, societatea civil�, sindicate, p�n� si �n fotbal, pentru a influenta, at�t politica de cadre, c�t si orientarea deciziilor. �n domeniile economice, �n cei 27 de ani, structurile de putere au cam fost distribuite si redistribuite, puterea economic� surclas�nd puterea politic�. �n partide au disp�rut reperele, iar ideologiile s-au mixat, de nu mai stii care este „st�nga“ si care „dreapta“. Parlamentul a ajuns o institutie de „trei parale“, preocupat� mai mult de st�rpirea ambroziei dec�t de st�rpirea coruptiei. Scena politic� a Rom�niei a devenit „tara nim�nui“, �n care fiecare se preumbl�, ca „vod� prin lobod�“, d�ndu-si cu p�rerea si f�c�nd c�rtile.
Societatea civil� vrea ca legile s� fie dictate �n strad�, justitia se bag� �n politic�, procur�rii si-au f�cut republica lor, iar serviciile, av�nd �nc� sindromul „sub papucul lui Ceausescu“, vor se devin� „farul c�l�uzitor“ al natiunii. At�t justitia c�t si serviciile, au �nteles c� reconfigurarea sferelor de putere �n Rom�nia, trebuie pornit� din sfera politicii. Politicile executivului si politicile legislativului, sunt predominante �n „c�mpul tactic“ si aici trebuie create cadrele si deciziile, sub control total. Desigur c� asist�m la balansul imixtiunilor, imixtiunea politicului �n justitie altern�nd cu imixtiunea justitiei �n politic. �n politica „care pe care“, fiecare doreste s�-i rup� g�tul celuilalt. Dac� nu g�tul, m�car gura. Echilibrul celor trei puteri �n Rom�nia: legislativ�, executiv� si justitia, a r�mas doar liter� de Constitutie. Nu s-a c�zut de acord c� �n Rom�nia coruptia poate fi oprit� prin legi clare, emise doar de Parlament, dar si prin activitatea unor magistrati integri moral si profesional, care s� aplice aceste legi. Cea mai sofisticat� form� de coruptie este ocuparea functiilor publice prin desemn�ri unipersonale. Trebuie eradicate nepotismul si favoritismul, si trebuie dat curs meritocratiei, ca singure sanse de �ndreptare a lucrurilor. Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a lansat un pachet de legi menite s� mai reformeze ce se poate din justitie. P�rerile cu privire la continutul acestor reglement�ri noi, sunt �mp�rtite, pro si contra. Consiliul Superior al Magistraturii, chemat s� analizeze proiectele, �n loc s�-si exprime opinia selectiv, pe ce este bun si pe ce nu, a preferat s� emit� un aviz �n dev�lm�sie, dup� principiul „arunc�rii cojocului pe foc, pentru un p�duche“. �n atari circumstante, singura solutie pentru ministrul justitiei este s� repun� Parlamentul �n drepturi, �naint�nd pachetul de legii acestuia, pentru a decide. L�tr�ii de serviciu, reprezentanti jalnici ai democratiei controlate si dirijate, nu vor ca aceste legi s� ajung� �n Parlament, ci s� fie discutate colocvial prin cafenele sau cumetrial pe marginea santului. Desigur c� �ntr-o democratie real�, cet�teanului trebuie s� i se dea sansa deplin� de a-si exprima opinia. Dar democratia f�r� educatie nu este posibil�. Unii se dau de ceasul mortii, �ncerc�nd s� ne conving� c� educatia este funciar legat� doar de elite. Se redeschide astfel lupta de clas�, �n care elitele nu prea au fost majoritare �n ultimele decenii. Asa c� educatia trebuie s� devin� bun comun. Si lipsa armoniei �n societatea rom�neasc� este un mare Esec.

Articol afisat de 1233 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan BIVOLARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective