Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2017
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 8 Iulie 2017
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Muzica f�r� frontiere

44 de „Vacante Muzicale la Piatra Neamt“

Nu, nu trebuie s� v� faceti probleme: muzica noastr� cult� are viitorul asigurat. Ea se pl�m�deste, se cizeleaz� si se perfectioneaz� �n institutiile noastre de profil, constiente de menirea lor. Acestea au dep�sit conceptul de scoal� obisnuit� si ca institutii cultivatoare si formatoare de art�, stimuleaz� perfectiunea.
Recitalul sustinut de studentii institutiilor noastre de �nv�t�m�nt superior din cea de a cincea zi a „Vacantelor...“, respectiv Universitatea de Art� „George Enescu“ din Iasi, Universitatea National� de Muzic� din Bucuresti si de Academia de Muzic� „Gheorghe Dima“ din Cluj a fost o demonstratie f�r� echivoc, nu numai a talentului si dorintei de perfectiune a protagonistiolor, ci si al nivelului �nalt al procesului didactic.
Ce prob� mai gr�itoare de atasament si dragoste pentru �nv�t�ceii lor ar exista dec�t faptul c� dasc�lii nu i-au l�sat singuri, s� se descurce cum pot �n aceste momente capitale pentru evolutia lor, c�nd �ncep s� calce pe primele trepte ale afirm�rii?! I-au �nsotit, i-au acompaniat si sustinut moral, insufl�ndu-le �ncrederea �n propriile forte, �n talentul si preg�tirea lor.
Este destul de greu si, f�r� �ndoial� c� i-am nedrept�ti pe unii, dac� din m�nunchiul celor 16 protagonisti, dintre care 4 slujesc vocea omeneasc�, restul fiind instrumentisti, palet� reprezentativ� pentru variatia si complexitatea actului muzical, am �ncerca o scalarizare valoric�, cu at�t mai mult cu c�t ei se g�sesc �n stadii diferite de preg�tire, iar fiecare instrument sau voce are propriile particularit�ti.
Prin forta �mprejur�rilor, exprim�ndu-mi optiunile, devin subiectiv. Am pretuit prestatia sopraneia Daniela Goria, interpret� a ariei din „Povestirile lui Hoffmnan“, o voce plin� de promisiuni, m� opresc asupra lui Gheorghe Sapca, cu vocea de bariton �n formare, care a interpretat �ntr-o manier� original� „Balada puricelui“ lui Musorgsky, partitur� grea, nu la �ndem�na oricui si subliniez tehnica si interpretarea lui Robert Ivanov, la fagot, un instrument mai putin obisnuit pentru noi. Nu-i pot ocoli pe Radu Morosanu si pe Florin Burlacu, unul naist, cel�lalt violoncelist, ambii cu frazare frumoas� si bine dozat�, pentru a m� opri, �n final, la ansamblul de percutie al nemtenilor nostri, condus de profesorul Alexandru Velescu. Chiar dac� au pus la �ncercare urechile noastre, ne-au dovedit, nu numai marea varietate a instrumentelor de percutie (din care mai lipseau destule), ci si sincronizarea si perfecta st�p�nire a instrumentelor, capabile s� teas� o anume muzicalitate.
Apreciem, de asemenea, calitatea acompaniamentului, asigurat de cadrele didactice ale institutiilor aflate �n concurs, respectiv doamna prof. Aurelia Simion, si lectorii universitari Br�ndusa Tudor, Ioana St�nescu si Raluca Ouatu, pietreanc� de-a noastr�. Spectacolul-recital al studentilor muzicieni au �nscris o pagin� foarte frumoas� si plin� de str�lucire a festivalului nemtean.

*
Spectacolul nocturn din Piata Turnului, a prilejuit publicului o sear� de mare satisfactie, gratie formatiei si �n acelasi timp proiectului „ArgEnTango“, ilustrative pentru muzica „Latino“.
A fost un spectacol bine �nchegat, f�r� c�ut�ri sofisticate si abateri de la rigorile genului, demonstrativ pentru ce dorea s� ofere publicului. Poate c� m� gr�besc �n aprecieri, dar a fost una din serile cele mai reusite ale festivalului nostru.
Tangoul este, f�r� �ndoial�, cel mai �ndr�git si mai practicat dans. Este la �ndem�na tinerilor si a v�rstnicilor, poate fi �nv�tat foarte repede, fiindc� nu are misc�ri obligatorii, prestabilite, si �mbin� �n mod fericit si pl�cerea misc�rii si bucuria melodiei. Si, s� m� bat� Dumnezeu dac� gresesc, cu altele mi s-a mai �nt�mplat, nu cred c� am auzit vreodat� un tango ur�t.
Se spune (de ce nu i-am crede pe cercet�tori si istorici?!?) c� tangoul a ap�rut pe la sf�rsitul veacului al XIX-lea, �n Argentina si Uruguay, t�ri �n ascensiune economic� si social�, adus probabil de c�tre sclavii proveniti din Africa. Dac� la �nceput s-a r�sp�ndit la periferiile marilor orase, ca dans al oamenilor simpli, cur�nd a p�truns si �n casele bogatilor si ale familiilor mai stilate, definindu-se pe �ncetul ca dans national.
Odat� cu trecerea timpului, a suferit numeroase influente ale diverselor culturi, dar �n Argentina si Uruguay a fost ridicat la rangul de art�, astfel �nc�t, nu �nt�mpl�tor Buenos-Aires este socotit ob�rsia si centrul tangoului.
Numerosi c�nt�reti, voci celebre, nenum�rate formatiuni orchestrale l-au cultivat si l-au r�sp�ndit, dar cel care s-a identificat cu tangoul si l-a ridicat pe culmi deosebite a fost Astor Piazzola, argentinianul care i s-a dedicat, �nchin�ndu-i numeroase compozitii, l-a modernizat f�r� s�-i altereze fibrele intime, i-a defininit caracterele si l-a p�zit de metamorfoze nepotrivite.
Nu f�r� sens, tangoul a fost supranumit „poezie �n doi“, „dansul dragostei si al pasiunii“, „pl�cere vinovat�“, dar cel mai mult �mi place faptul c� cei mai multi cercet�tori socotesc c� numele �i vine din latinescul „tangere“, ceea ce nu �nseamn� altceva dec�t „atingere“, delicatul contact dintre dou� persoane care �si transmit, �n timpul dansului, nevinovate efluvii de energie.
Mai trebuie s� spunem c� tangoul este frate bun cu bandoneonul, instrumentul cu burduf (din acelas gen cu armonica si cu acordeonul), dar cu claviatur� deosebit�, necunoscut la noi, dar f�r� de care, �n America Latin�, tangoul nu poate fi conceput.
ArgEnTango, formatiune bine �nchegat�, restr�ns� la cinci protagonisti, ne-a oferit o mostr� de m�iestrie artistic�, de valoare incontestabil�.
F�r� �ndoial�, c� sufletul formatiei este Analia Selis, aflat� pentru cea de a doua oar� pe scena festivalului nemtean, argentinianca/rom�nc� mignon� dar plin� de pasiune, cu glas penetrant si cu inflexiuni inconfundabile, din care musteste nuanta latino-american�, la fel de �ndr�gostit� - sunt convins - si de tara natal� si de cea de adoptiune, care a imprimat melodiilor noastre („Zaraza“ �nainte de toate) nuanta deloc nepotrivit� a c�ntecului argentinian. S-a dovedit spumoas�, nu i-a eclipsat pe ceilalti, cu care a f�cut un tot omogen si, �ntr-un dialog firesc, spiritual, nuantat, lipsit de vocatia de educator (folosit� de altii ?!?), a comunicat cu publicul, a devoalat semnificatiile tuturor pieselor interpretate, usur�nd �ntelegerea lor, f�r� s� cad� �n superficialitate.
Cuvinte de apreciere se cuvin compozitorului de faim�, pianistului, cl�parului, omului de fond, Mariano Castro, care st�p�neste bine instrumentul si �si dozeaz� perfect partea rezervat� din ansamblu, subliniind demersul sonor. Nu-i cunosc apetentele civice, dar faptul c� s-a integrat �n demersurile si formatia ArgEnTango si bucur� publicul din tara noastr�, �mi trezeste sentimentul c� iubeste Rom�nia.
Artist bine format, care st�p�neste perfect bandoneonul, Omar Massa, argentinianul care a fost atras de mirajul rom�nesc, ne-a onorat cu arta sa, bine integrat� �n ansamblu si a conferit spectacolului aura de autenticitate.
Am apreciat prestatia celui mai �nalt dintre membrii formatiei, a violonistului Rafael Butaru, st�p�n al instrumentului si care se integreaz� perfect �n ansamblu.
Nu �nt�mpl�tor l-am l�sat la urm� pe R�zvan Suma, nu numai ca sot al solistei, ci pentru c� �ncerc sentimentul (sper c� nu m� �nsel) c� este creierul formatiei, cel care �i creeaz� elementele de baz�, �ntr-o armonie remarcabil�.
�nchei, declar�ndu-mi �ntreaga pretuire pentru o formatie foarte bine orientat�, care �si cunoaste propriile capacit�ti dar cunoaste si �ntelege publicul, pe care �l onoreaz� si pe care �nceac� s� nu-l dezam�geasc�. Ceea ce reuseste din plin.

Articol afisat de 1469 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Virgil R�ZESU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective