Anvelopele de iarnã ruineazã transportatorii
• proiectul celor de la Transporturi privind obligativitatea dotãrii autovehiculelor cu pneuri de iarnã îi nemultumeste pe transportatori • „Pentru a-ti cumpãra cauciucuri de iarnã pentru o autobasculantã, scoti din buzunar 100 de milioane de lei, bani pe care nu stii dacã îi scoti într-o iarnã“, spune patronul unei firme de transporturi din judet • Obligativitatea echipãrii autovehiculelor cu pneuri de iarnã, mãsurã doritã de reprezentantii Ministerului Transporturilor, ce urmeazã sã fie aprobatã în curînd de Guvern, i-a luat pe nepregãtite pe transportatorii nemteni. Acestia sînt de pãrere cã mãsura nu va face altceva decît sã ducã chiar la falimentul unor societãti care cu chiu cu vai supravietuiesc pe timp de crizã. Costurile pentru echiparea unui autovehicul de mare tonaj, autobasculantã sau tir, depinde de numãrul de roti. O autobasculantã poate sã aibã si 10 roti, iar un TIR chiar 16. ÃŽn magazinele de profil, pretul unui cauciuc este în functie de dimensiune si marcã, fiind cuprins între 7 si 20 de milioane de lei vechi. Un calcul simplu aratã cã, în medie, pentru echiparea unei autobasculante, firma trebuie sã facã un efort financiar de aproximativ 100 de milioane de lei vechi. „Personal, nici nu mã gîndesc sã cumpãr cauciucuri de iarnã, pentru cã nu meritã investitia. De regulã iarna în constructii nu prea ai ce face, iar dacã se iveste vreo lucrare, cu sigurantã nu produci banii pe care i-ai da pe cauciucuri. Asa cã mai bine trag toate masinile pe dreapta. Dacã ar fi sã dotez cele 7 camioane ar trebui sã cheltui 700 de milioane de lei, asa cã mai bine rãmîn banii în contul firmei. Mãsura, chiar dacã este bunã, nu era de luat acum în aceastã crizã. Sînt firme de transport care abia îsi duc zilele, iar mãsura asta ar putea sã-i ducã la faliment. Mã refer la acele societãti care fac transport marfã si circulã indiferent de anotimp. Pãi sã-ti dotezi un tir cu pneuri de iarnã trebuie sã cheltui bani seriosi. Numai un cauciuc de iarnã costã 20 de milioane de lei. Dacã mai pui la socotealã rovinieta, plata soferului, taxele de drum, taxele locale si altele si tragi linie, vezi cã de fapt firma nu mai rãmîne cu nimic“, ne-a declarat patronul unei firme de transport din judetul Neamt. Alti transportatori spun cã efortul financiar cu echiparea pe timp de iarnã se va regãsi în tariful transportului care va creste. Automat, va creste si pretul produselor transportate, drept pentru care cel care va suporta aceastã investitie va fi tot cetãteanul de rînd. Conform ultimelor informatii, Guvernul urmeazã sã aprobe, pînã la sfîrsitul acestei luni, ordonanta de urgentã referitoare la obligativitatea echipãrii autoturismelor cu cauciucuri de iarnã, în perioada 1 noiembrie-31 martie. Proiectul de lege, care este opera Ministerului Transporturilor, prevede ca soferii de autoturisme si camioane sã fie obligati sã utilizeze anvelopele de iarnã. ÃŽn caz contrar, ei riscã amenzi cuprinse între 2.500 lei si 4.000 de lei, plus achitarea daunele aduse elementelor care compun drumul. Aceste sanctiuni ar urma sã fie aplicate si în cazul în care masinile nu au montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, în perioadele în care soselele sînt acoperite cu gheatã sau polei.
|